Prvi mož skupine Volkswagen, 67-letni Martin Winterkorn, je bil na začetku marca letos na Volkswagnovi poslovni konferenci v Berlinu ( [avto.finance.si] ) videti kot zmagovalec. Proizvajalca je pripeljal do novega prodajnega rekorda, prvič je prodal več kot deset milijonov vozil v letu dni, prvič ustvaril več kot 200 milijard evrov prihodkov in leto končal z 12,7 milijarde evrov operativnega dobička. V značilno ponosni, že kar nekako osorno postavljaški drži je z enakim optimizmom napovedal posel v letu 2015. Ob tem ni spustil izzivov, ki so tudi za na videz nedotakljivi Volkswagen kar precejšnji, in ni pozabil na e-mobilnost, ki se je oprijemajo vsi proizvajalci.
Menedžer na vrhu, a pod Piechom
Dober mesec pozneje se je stolček najbolje plačanega menedžerja v Nemčiji, lani je z dodatki zaslužil 14,9 milijona evrov, pošteno zamajal. Predsednik nadzornega sveta, tudi najbolje plačani nemški nadzornik z 1,47 milijona evrov lanskega zaslužka, Ferdinand Piech je medijem naznanil zadržane odnose s svojim izbrancem Winterkornom, ki mu je zadnjih 20 let tlakoval pot do samega vrha skupine Volkswagen. Piechovo na videz nedolžno izjavo so poznavalci označili kot začetek konca, povezali pa so jo z brutalnostjo 78-letnega prvega nadzornika, ki kroji usodo Volkswagna že desetletja. Ferdinand Piech, vnuk ustanovitelja Porscheja Ferdinanda Porscheja, je bil predsednik uprave skupine Volkswagen med letoma 1993 in 2002, nato se je zaradi dosežene starostne meje 65 let upokojil oziroma presedel na čelo nadzornega sveta skupine Volkswagen.
Človek velikih potez
Piech je bil znan kot izjemen inženir, človek velikih idej, idejni oče slovitega porscheja 917, bugattija veyrona kot najmočnejšega serijskega avta na svetu in na drugi strani volkswagna XL1 - najvarčnejšega serijskega avtomobila z atmosferskim motorjem. Piech je bil ekstremist in zbiratelj, Volkswagnovo bogastvo je zapravljal za znamke, ki nikoli niso prinesle zaslužka, največji polom med njimi pomeni Bugatti, ki je z vsakim izdelanim avtom prinesel 3,5 milijona evrov izgube. Piechova ideja je tudi luksuzni volkswagen phaeton, s katerim se je po nepotrebnem postavil ob bok sestrskemu audiju A8 in, razen na Kitajskem, prodajno pogorel. Piech je v skupino pripeljal še kup zvenečih imen, denimo Bentley, Lamborghini in Ducati, ki niso bila v prvi vrsti povezana s poslom, prej z ugledom, zbirateljstvom najvišje in najdražje vrste.
Okruten in nepopustljiv
Piech pa je bil tudi izjemno okruten menedžer, ki po zapisu medijev nobenemu vodilnemu ni dovolil, da bi isto napako nekaznovano storil dvakrat. Tako je v svojem mandatu odslovil sicer nekdanjega prvega moža skupine Volkswagen Bernda Pischetsriederja in nekdanjega predsednika uprave Porscheja Wendelina Wiedekinga, v očeh javnosti sicer zelo uglednega in uspešnega menedžerja, ter se pogosto in vselej uspešno zoperstavljal odločitvam šefov 12 znamk skupine Volkswagen. Spodletelo mu ni nikoli.
Winterkorn z veliko očitki
Vse je kazalo, da bo zdaj na vrsti Martin Winterkorn, Volkswagnov šef, ki je proizvajalca povzdignil na vrh svetovne avtoindustrije, do zadnje stopničke mu manjka le še zmaga v prodaji nad japonsko Toyoto. Piech mu je očital slabe rezultate v Severni Ameriki, kjer ima znamka Volkswagen precej skromnejši tržni delež kot v drugih delih sveta. In počasno zasledovanje cilja - prihranka pet milijard evrov pri stroških v petletnem obdobju. Svoje so dodali še analitiki, ki so Winterkornov položaj ocenili kot najbolj zahteven do zdaj, saj Volkswagen na Kitajskem, v Braziliji in na nekaj drugih trgih še ni vstopil v nizkocenovni razred. Ob tem mu ni uspelo pripraviti električnega tekmeca vzpenjajoči se ameriški znamki Tesla, ni mu uspelo izboljšati produktivnosti posameznih evropskih tovarn in ni mu uspelo slediti varčevalnemu načrtu. Vseeno zelo dobre poslovne rezultate so pojasnili z odlično prodajo in dobičkonosnostjo znamk Audi in Porsche ter rastočo prodajo na Kitajskem, s katerimi Winterkorn uspešno prikriva omenjene napake. Okoli prvega moža Volkswagna so se začeli zgrinjati temni oblaki, že je čutil surovo desnico prvega nadzornika.
Usodni sestanek v majhnem mestu Brunswick
Usodni sestanek se je po neuradnih podatkih zgodil minulo soboto v majhnem mestu Braunschweig v osrčju Nemčije. Winterkorn se je moral odzvati izrednemu vabilu nadzornega sveta. Pričakalo ga je šest nadzornikov, vključno s Piechom. Ta naj bi že pripravil Winterkornovega naslednika, šefa Porscheja Matthiasa Müllerja, a mu napad prvič ni uspel. Winterkorn je na sestanku dobil podporo petih nadzornikov, predstavnikov sindikata, premiera Spodnje Saške Stephana Weila in Wolfganga Porscheja - predsednika nadzornega odbora Porscheja in člana dinastije družine Porsche. Piech je, najbrž prvič v karieri, doživel poraz, zato je skupaj z ženo Ursulo odstopil iz nadzornega sveta. Winterkorn je dobil bitko, ne pa še vojne, so zapisali tuji mediji, saj Piech še vedno lahko precej vpliva na Volkswagen - v lasti ima deset odstotkov delnic Porscheja, ta pa 50,7 odstotka skupine Volkswagen.
Prvi Piechov poraz, ga je izdala starost?
Eden izmed analitikov je po zapisu Autonews poudaril, da je na negativen razplet zgodbe vplivala predvsem visoka starost Ferdinanda Piecha. Ta je postala ahilova peta inženirja in velikega voditelja Volkswagna, zato se je v visokih krogih že nekaj časa šušljalo o dobi po Piechu. Zapisali so tudi, da je bil Piechov položaj do tega trenutka nedotakljiv tudi zato, ker se nihče ni želel soočiti z njim. V visoki starosti pa so mu počasi pojemale moči, mesto vodje tropa pa je zato lahko prevzel nov alfa samec - Martin Winterkorn.