Čeprav po svetovnih cestah mrgoli različnih vrst avtomobilov, pa dejansko globalni avtomobilski trg obvladuje manj kot 15 velikih avtomobilskih koncernov, ki obvladujejo kar 95 odstotkov svetovnega trga. Že prvih pet si reže 60 odstotkov trga. In kljub velikim spremembam ter pretresom na trgu se koncentracija tržnih deležev še povečuje. Visoki stroški razvoja novih avtomobilov in želje kupcev po novotarijah izpodrivajo manjše in finančno šibkejše.
ZDA so daleč največji avtomobilski trg, kjer pa je gospodarska kriza povsem zlomila avtoindustrijo. Toda če so napovedi analitikov pravilne, bodo letos najbolj cveteli prav ameriški avtomobilisti General Motors (GM), Ford in delno tudi italijansko-ameriška naveza Fiat Chrysler. Ko je v prvi polovici aprila Kanada kot zadnja država naznanila prodajo delnic GM, so se hitro našli analitiki, ki so opozarjali, da država dela slab posel in s hitro prodajo izgublja denar. Naj ob tem spomnimo, da so po bankrotu starega General Motorsa vnovičen zagon nove družbe z vstopom v lastništvo omogočile ZDA, Kanada in zvezne države obeh držav. Prave so že leta 2013 vse delnice prodale ZDA. General Motors naj bi letos po napovedih analitikov prihodke od prodaje povečal skoraj za četrtino, čisti dobiček pa naj bi se več kot podvojil. Podobno rast prihodkov in dobička naj bi dosegel tudi Ford.
Rast vrednosti dolarja lani klestila dobiček GM in Forda
Nobenemu se sicer prejšnje leto ni izšlo po načrtih. GM je prodajo avtomobilov povečal za dva odstotka, a se to vrednostno v prodaji ni bistveno poznalo, čisti dobiček pa je zdrsnil za četrtino. Opozarjamo, da je bil upad dobička v domači valuti, torej dolarju, še večji. Tudi donosnost GM še vedno caplja za donosnostjo obeh največjih - Volkswagna (VW) in Toyote. Japonskemu velikanu je lani vsak evro prihodka prinesel sedem centov čistega dobička. Volkswagen ima z evrom 5,4 centa dobička, GM pa je lani z vsakim evrom prihodka pridelal le 2,5 centa dobička.
Podoben scenarij kot GM je lani doživel Ford, ki je količinsko prodajo ohranil na ravni leta 2013, kar pa je zmanjšalo njegove prihodke in čisti dobiček skrčilo več kot za polovico.
Toyota in VW v fotofinišu
Medtem ko so bili ameriški avtomobilisti lani videti nekoliko upehani, delno tudi zaradi močnega dolarja, ki je zmanjšal njihov izvozni učinek, pa se je nadaljevala mrtva tekma za prevlado na prestolu največjega prodajalca na svetu. Toyoti in Volkswagnu je uspelo prodati več kot deset milijonov avtomobilov, a kljub vsemu Toyota ostaja za nianso pred Volkswagnom, razlika med njima pa je le še 90 tisoč avtomobilov. Po prihodkih je sicer Volkswagen že največji na svetu, a je to znova posledica tudi precejšnjih nihanj svetovnih valut. Ob tem analitiki letos Toyoti napovedujejo precej večjo rast kot Volkswagnu, tako da bi Japonci lahko še eno leto ohranili svetovni prestol vsaj pri količinski prodaji. Toyota naj bi letos prihodke povečala za desetino, Volkswagen pa naj bi dosegel »le« triodstotno rast prihodkov od prodaje.
Luksuz spet zasijal
Druga dva nemška velikana, ki sta znana predvsem po prodaji avtov višjega razreda, sta ob lanskih stabilnejših svetovnih gospodarskih razmerah, kot kaže, utrdila svoj tržni položaj. Toda pri obeh je zanimivo, da sta bolj povečala prodajo v cenejših razredih. BMW je količinsko prodajo okrepil za 11 odstotkov, prihodki od prodaje pa so se povzpeli »le« za šest odstotkov. Seveda je to bolje kot predlanskim, ko so stagnirali. Letos analitiki od Bavarcev pričakujejo podobno rast prihodkov od prodaje kot lani in rast dobička za okoli desetino. Prihodki Daimlerja bodo tudi letos, že tretje leto zapored, rasli hitreje kot lani. Analitiki pričakujejo, da bo proizvajalec mercedesov letos presegel 140 milijard evrov prihodkov, kar mu je nazadnje uspelo leta 2005. To naj bi čisti dobiček povečalo za več kot desetino. Ob tem moramo opozoriti, da so nemški proizvajalci lani izdatno izkoristili drsenje vrednosti evra, ki jim je omogočilo dodatne zaslužke na tujih trgih, seveda pa so lahko šibek evro izkoristili tudi za dodatne popuste ameriškim in kitajskim kupcem.
Vrnitev Francozov in Italijanov
Po treh letih izgub se bo letos, kot kaže, med dobičkonosne avtomobiliste vrnil tudi koncern PSA. Francoski proizvajalec citroënov in peugeotov je kar nekaj let iskal svoje mesto v veliki ponudbi tekmecev, ki so zaradi večje učinkovitosti ponujali cenejše avtomobile podobnega razreda. PSA je v zadnjih treh letih predvsem močno klesti stroške. Lani je skupini uspel prvi obrat z rastjo prihodkov od prodaje. Letos naj bi se prihodki povečali za okoli štiri odstotke, kar pa bi moralo zadoščati, da družba ustvari tudi dobiček. Največji francoski proizvajalec Renault, ki na svetovnih trgih nastopa skupaj z japonskim Nissanom, je lani s skoraj dvema milijardama evrov čistega dobička že nekoliko laže zadihal. Podobno kot PSA naj bi Renault letos prihodke povečal za štiri odstotke, kar bi moralo čisti dobiček družbe, ki ima proizvodno enoto tudi v Sloveniji, povečati za tretjino.
Učinke konsolidacije bo moral pokazati tudi združeni italijansko-ameriški koncern Fiat Chrysler. Ta namerava znova povečati prihodke od prodaje za več kot desetino (to mu je uspelo tudi lani), kar bi moralo prvič v triletni zgodovini družbe prinesti več kot milijardo evrov čistega dobička. Ni skrivnost, da se želi Fiat Chrysler prebiti ali pa vsaj približati petim največjim proizvajalcem na svetu. A za to bo še nekaj let moral dosegati nadpovprečno rast.