Avto

Avtomobilizem na pragu tektonskih sprememb

Avtomobilska industrija je po mnenju strokovnjakov na pragu največjih sprememb, odkar je Henry Ford uvedel množično izdelavo avtomobilov.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

16.04.2015 06:50
Čas branja: 9 min

Henry Ford je leta 1913 s tekočim trakom vpeljal množično izdelavo avtomobilov ter z modelom T spremenil Ameriko in ves svet. Avtomobilska industrija je po mnenju strokovnjakov danes na pragu podobno velikih sprememb. Pri tem največkrat mislijo na avtonomno vožnjo, vendar so avtomobili pametnejši, zmogljivejši in varnejši skoraj iz dneva v dan, nikakor pa ne gre pozabiti na povezljivost. K bliskovitemu razvoju veliko pripomore elektronika, avtomobilski proizvajalci pa se pri uveljavljanju novosti osredotočajo na različne vsebine - svoj delež k novostim ves čas dodajajo še proizvajalci pnevmatik.

Sodoben avto višjega razreda tako vsebuje okoli sto milijonov vrstic programske kode - sedemkrat več kot največji boeing 787, smo pisali v reviji Manager. Najnovejši modeli avtomobilov prihajajo z 256-jedrnim procesorjem, ki presega zmogljivosti katerekoli druge naprave, ki jo uporablja navaden človek. Avtomobili imajo številna tipala - radarje, laserje, sonarje, kamere in podobno.

Avtomobilska pamet za najvišje ocene

Tako vse bolj prehajamo v dobo, ko govorimo o pametnih avtomobilih, saj je vanje že zdaj vgrajen cel kup naprednih sistemov, kot je denimo tisti za preprečevanje trkov, opozorilnik za nenamerno zamenjavo voznega pasu, sistem za pomoč pri zastojih, prepoznava prometnih znakov in samodejno parkiranje. Pot v avtomobile si namreč vse bolj utira računalniški vid, ki deluje prek infrardečih senzorjev ali radarja, so se tematike lotili tudi v reviji Monitor. Avtomobili znajo tako s snemanjem dogajanja v okolju zaznati ovire, kot so druga vozila in pešci, razmejevalne črte med pasovi in celo informacije na prometnih znakih, videokamere lahko snemajo dogajanje okoli vozila med samo vožnjo ali pa pomagajo pri parkiranju, saj omogočajo 360-stopinjski pregled okoli vozila. Velik izziv za proizvajalce so pametni laserski in tanki OLED-žarometi, veliko delajo za sprostitev in razbremenitev voznika z najrazličnejšimi asistenčnimi sistemi ter za varnost potnikov in tudi pešcev. Radarski tempomati sicer niso novost, a bo njihova nadgradnja v prihodnje omogočala celo zavijanje, kar je pomemben korak na poti do povsem avtonomne vožnje.

Vroča povezljivost...

To pa je šele začetek. Avtomobili se lahko tudi brezžično informirajo o zastojih, ponujajo številne funkcije za digitalno zabavo, s podatki navigacijskega sistema pa znajo tudi posvetiti v ovinek, še preden voznik tja usmeri volan. Odločilna pri kar nekaj novotarijah je povezljivost, kamor so že vstopili največji igralci, kot so Apple, Google in Microsoft. S svetom povezan avto namreč prinaša možnosti številnih novih funkcij in storitev na področjih, kot so varnost (klic v sili, preprečevanje kraje), vzdrževanje, izboljšana navigacija, izboljšane storitve informiranja, udobja in zabave, nove možnosti pri zavarovanju (tudi plačilo premij glede na uporabo vozila in način vožnje), ter ponuja podlago za izboljšanje mobilnosti v mestih. Pri Oplu so tako vzpostavili nov komunikacijski sistem Onstar, ki bo poleg internetne povezljivosti in zmogljive dostopne točke Wi-Fi ponujal tudi večjo varnost s klicem na pomoč od koderkoli in kadarkoli.

... privablja kralje interneta

V splet je že danes povezanih 25 milijonov avtomobilov, do leta 2020 naj bi se številka povzpela na 150 milijonov. Apple je tako predstavil avtomobilsko platformo Carplay, njen glavni element pa je digitalna osebna pomočnica Siri. Ta deluje kot vmesnik med voznikom in platformo - uporabniku omogoča opravljanje klicev, branje in narekovanje sporočil ter uporabo Applovih zemljevidov. Poleg tega omogoča še poslušanje glasbe, tako prek Applove aplikacije iTunes kot tudi nekaterih drugih. Pri Applu poudarjajo, da je sistem zasnovan tako, da voznika ne moti med vožnjo.

carplay-xx.1429133880.jpg.o.600px.jpg
Apple je predstavil platformo Carplay - njen glavni element je digitalna pomočnica Siri, ki deluje kot vmesnik med voznikom in platformo.

Za uporabo skupne platforme Android v vozilih se je z nekaterimi avtomobilskimi proizvajalci dogovoril tudi Google. Multimedijski sistem Android auto naj bi združeval najboljše iz telekomunikacijskega in avtomobilskega sveta. Razširitev Androida v avtomobilsko industrijo bo partnerjem olajšala vključitev mobilne tehnologije v avtomobile in voznikom ponudila znano izkušnjo ter jim s tem omogočila, da več pozornosti ohranijo na cesti. Skupna platforma za proizvajalce avtov in razvijalce aplikacij pomeni tudi zniževanje stroškov in večjo prepoznavnost. Microsoft je s svojo platformo Smart Car na trgu že dlje časa, njegove rešitve pa se tudi precej razlikujejo od izdelovalca do izdelovalca avtomobilov. Najtesnejše vezi so stkali s Fordom, kjer so platformo nadgradili v svojo rešitev z imenom Ford SYNC - v vozilih je zdaj že druga generacija. Pri Fordu se ob tem samostojno ukvarjajo z razvojem pametnejših sistemov, ki jih združujejo pod nazivom Ford Smart Mobility. Sem sodijo deljenje informacij med vozili, s tem boljša predstava, kaj se dogaja na cestah, in razvoj samovozečih vozil.

V ospredje prihaja ukazovanje s kretnjami

Na področju povezljivosti veliko delajo tudi sami proizvajalci avtomobilov, pri čemer poudarjajo upravljanje info-zabavnih sistemov. Pri BMW in Volkswagnu ga denimo poskušajo prepustiti kretnjam. BMW je tako pred časom pokazal novo generacijo sistema iDrive, ki ponuja možnost upravljanja z gestami, kar ljubitelji iger že dolgo uporabljajo na igralnih konzolah. Za preklop ali spreminjanje funkcij se ne bo treba dotikati stikal, zaslona ali vrteti gumba, dovolj bo, da bo voznik ali sopotnik le naredil ustrezno kretnjo, ne da bi odmaknil oči s ceste.

Pri BMW si pomagajo s posebnim 3D-senzorjem na stropu vozila, ki prepoznava kretnje. Senzor tako zazna, ali uporabnik kaže en ali dva prsta, ali se palec in kazalec premakneta drug proti drugemu in podobno. Sistem s senzorjem prepozna različna gibanja, kot je kroženje s prstom ali pomikanje prsta v desno - in opravi želeno funkcijo. Kroženje s prstom je mogoče uporabiti za spremembo glasnosti radia, če prst dvignemo, lahko sprejmemo telefonski klic, gibanje prsta pri potegu v desno pa pomeni zavrnitev klica.

Podoben sistem bo najbrž kmalu uporabil tudi Volkswagen, ki ima pod stropom prav tako nameščen 3D-senzor. Ta bo sledil kretnjam voznika (ali sopotnika), z njimi pa bo mogoče ukazovati tako rekoč vsem funkcijam v avtomobilu.

golf-r-touch-01-xx.1429133885.jpg.o.600px.jpg
Volkswagen ima pod stropom nameščen 3D-senzor, ki bo sledil kretnjam voznika, saj bo s kretnjami mogoče aktivirati tako rekoč vse funkcije v avtomobilu.

Svet velikih zaslonov

Klasične merilnike v vozilih ob tem vse bolj zamenjujejo veliki digitalni zasloni. Ti niso več namenjeni le prikazu večpredstavnih informacij, navigacije in radia, ampak vse bolj nadomeščajo druge merilnike in stikala okoli voznika. Tako so v posameznih avtomobilih merilnike za volanom in ob njem že povsem nadomestili digitalni zasloni, med vož­njo pa lahko voznik hipoma preklaplja med različnimi pogledi in tudi viri informacij.

Armaturne plošče tako vse bolj postajajo interaktivne, saj je mesto, kjer so ponavadi fiksno postavljeni merilniki, mogoče prilagajati. Napolnite ga lahko z orjaškim zemljevidom navigacije, elek­tronska merilnika hitrosti in vrtljajev pa potisnete v skrajna kota zaslona. Takšen z zasloni prežet prostor okrog voznika vse bolj spominja na mobilne naprave in tablične računalnike. Z njimi se seveda znajo brez težav povezati ali pa se na barvnem zaslonu prikaže vsebina z mobilnika (mirror link), vse bolj pa se uveljavljajo tudi vmesniki za govorne ukaze.

audi-zaslon-xx.1429133883.jpg.o.600px.jpg
Klasične merilnike v vozilih vse bolj zamenjujejo veliki digitalni zasloni.

Z avtomobili se že pogovarjamo

S takšnimi vmesniki za govorne ukaze se že ponašajo nekateri fordi in audiji TT. »Vmesnik za govorne ukaze zmore osem milijard operacij na sekundo, vsako funkcijo je mogoče sprožiti z 200 različnimi frazami, te pa smo sestavili s pomočjo 70 tisoč anketirancev,« je ob mednarodni predstavitvi novega TT pojasnila Audijeva šefinja za uporabniške vmesnike Doreen Engelhardt. Na ukaz »Peter« se je vmesnik odzval s predlogi kliči Petra, ulice z imenom Peter v navigaciji, z naslovi vseh Petrov, ki smo jih imeli shranjene, in podobnim. Pravi ukaz smo izbrali z zavrtljajem gumba na volanu ali pa smo svojo željo bolj natančno izrazili, denimo »call (kliči) Peter«, in vmesnik je možnosti približal našim željam. Fordov sistem SYNC 2 z glasovnim upravljanjem omogoča vozniku uporabo mobilnega telefona, sistema za razvedrilo in navigacijo ter klimatske naprave s preprostimi ukazi v pogovornem jeziku. Uporaben pripomoček za družinska potovanja ali počitnice lahko po ukazu »lačen sem« prikaže seznam bliž­njih restavracij ali po vnosu iskalnega pojma poišče ogleda vredne znamenitosti.

Ko se noč spremeni v dan

Zadnje bo ponoči mogoče hitreje in laže opaziti, za kar bodo skrbeli napredni žarometi. Poleg matričnih LED-luči so na pohodu pametni laserski žarometi, ki bodo delovali tudi v povezavi z asistenčnimi sistemi in navigacijo. Z navigacijo lahko vnaprej prepoznajo ovinek in ga osvetlijo, še preden voznik zasuka volan. Pametni žarometi znajo svetiti tudi le v širini vozila, če se pot nevarno zoži, kar vozniku pomaga pri presoji, ali lahko sploh zapelje skozi. V prid večji varnosti gre samodejno opozarjanje ljudi ali živali na bližino avtomobila v razdalji do sto metrov. Laserskim žarometom v tem primeru pomaga infrardeča kamera, ki zazna človeka ali žival, v prihodnosti pa bodo znali na cesto tudi projicirati najpomembnejše informacije za voznika.

bmw-luci-01-xx.1429133884.jpg.o.600px.jpg
Pametni žarometi, kakršne ima BMW, po zaslugi navigacije vnaprej prepoznajo ovinek in ga osvetlijo, še preden voznik zasuka volan.

Novosti si lahko obetamo tudi na zadku, kjer bodo prej ali slej zasvetile varčne organske svetleče diode (OLED), ledino pa orje BMW. Tehnika OLED pri pozicijskih lučeh in smernikih omogoča trirazsežnostni videz luči in zavzame malo prostora, saj so elementi debeli zgolj 1,4 milimetra, ob tem je mogoče vklopiti tudi posamezne module in ustvariti ali poudariti različne svetlobne učinke.

Zastoji vam ne bodo več parali živcev

Z radarskim tempomatom avtomobili že nekaj let sami vzdržujejo razdaljo do spredaj vozečega avta, kar precej poveča udobje in ugodje voznika ter potnikov, nova generacija pa omogoča tudi samodejno zavijanje. Pri koristnem in uporabnem pripomočku v zastojih gre za povezavo že znanih in delujočih sistemov, saj je v delovanje radarskega tempomata vključena še funkcija preprečevanja zapustitve voznega pasu, so rešitev osvetlili v Motoreviji.

Sistem tako ves čas spremlja položaj avtomobila na voznem pasu, ob nenamerni zapustitvi voznega pasu pa avto s popravki na volanu samodejno znova usmeri na sredino voznega pasu. Povsem brez sodelovanja voznika seveda ne gre, saj mora ta vsaj rahlo držati volanski obroč ali pa ga v rednih intervalih rahlo premikati. Voznik tako še vedno dejavno sodeluje pri vož­nji, vendar pa mu pripomoček vidno olajša pomikanje v zastojih.Pri novem Volkswagnovem passatu računalnik do hitrosti 60 kilometrov na uro prek tipal ves čas nadzoruje položaj avtomobila na voznem pasu in v razmerju do spredaj vozečega avtomobila.

pametni-tempomat-xx.1429133879.jpg.o.600px.jpg
Pametni tempomat omogoča, da vozilo varno sledi vozilu pred seboj.

Načeloma ga usmerja na sredino, a če je pri počasnem sledenju spredaj vozečega avtomobila vendarle treba rahlo zaviti, bo sistem to storil sam brez pomoči voznika (vendar pa mora ta imeti roke na volanskem obroču). BMW sam sledi koloni do hitrosti 40 kilometrov na uro, novi mercedes S pa si v zastojih pomaga z zmogljivim elek­tronskim živčevjem, ki se napaja tudi s parom kamer na vrhu vetrobranskega stekla (stereokamera). Z njima in ustrezno programsko opremo je globinsko prepoznavanje ovir veliko bolj natančno in zanesljivo.

Mercedesu pri določanju položaja pomagajo tudi talne oznake in položaj vozila spredaj, vozilo pa vozi in zavija samo vse do 60 kilometrov na uro. Tudi tukaj sistem deluje le, če ima voznik roke na volanu, saj proizvajalci ne želijo odgovarjati za posledice morebitne nesreče, če bi tehnika morda odpovedala. Za večjo varnost ter udobje voznika in potnikov namreč skrbijo radar s kratkim in dolgim dosegom, radar na zadnjem delu in dva stranska, dve kameri, 12 ultrazvočnih tipal ter štiri dodatne kamere za 360-stopinjsko spremljanje dogajanja okoli avtomobila.

Tipanje okoli avta in zaščita ob zdrsu s cestišča

Kar nekaj proizvajalcev v avtomobile vgrajuje radarsko tipalo na zadnjem delu vozila, ki je zmožno »tipati« prostor za avtom, kamor voznikove oči ne sežejo. Takšen radar denimo zazna avtomobile, ki prehitevajo, s posredovanjem pa prepreči, da bi voznik nehote zamenjal pas in izsilil drug avto. Z elektronskimi tipali in povezavo različnih varnostnih sistemov znajo vozila tudi prepoznati možnost trka s strani, ki jo poveča nepozornost ob vključevanju na glavno cesto. Tipala spremljajo dogajanje okoli avtomobila, sistem pa pred morebitnim bočnim naletom voznika pravočasno opozori z zvočnimi in svetlobnimi signali. Če se voznik ne odzove, sistem samodejno zavre in s tem prepreči, da bi zavil pred prihajajoče vozilo. Gre za pogost scenarij v prometnih mestnih križiščih kot tudi na avtocestah, kjer so omejitve hitrosti večje. S takšnim naprednim varnostnim sistemom, ki zaznava promet, pešce in kolesarje, se ponaša novi volvo XC90. Njegov sistem city safety deluje podnevi in ponoči: ko zazna nevarnost trka, na projekciji na vetrobransko steklo označi druge udeležence v prometu in pred morebitnim trkom tudi samodejno zavira.

V prometu se tudi zgodi, da avto zapelje s ceste, denimo v jarek. Tudi v takšnem primeru je varnost potnikov odločilnega pomena, zato so pri Volvu (sprva v XC90) razvili sistem run-off protection. Ta zazna trenutek, ko avto zapelje s ceste, in se v hipu odzove s številnimi majhnimi ukrepi, ki zaščitijo potnike. Sklop operacij zajema električni zategovalnik varnostnih pasov, ki se odzove hitreje kot klasičen pirotehnični, pedal za zavoro pa se samodejno pogrezne v tla in tako zmanjša možnost poškodb nog voznika. Drugi sklop zajema kovinski del, vgrajen v pregib sprednjega sedeža med naslonskim in sedalnim delom, ki se ob trku sicer deformira, a hkrati tudi absorbira energijo in tako prepreči ali zmanjša poškodbe hrbtenice.

run-off-road-protection-xx.1429133878.jpg.o.600px.jpg
Pri Volvu (sprva v XC90) so razvili sistem run-off protection. Ta zazna trenutek, ko avto zapelje s ceste, in se v hipu odzove s številnimi majhnimi ukrepi, ki zaščitijo potnike.

Radarjem se boste smejali v brk

»Nič več kazni za prehitro vožnjo,« je pogosto ena izmed prvih misli ob novem varnostnem sistemu, s katerim bodo pri Fordu jeseni na Otoku oskrbeli novega S-maxa. Ker vozniki velikokrat ne vedo, kakšna je omejitev na cesti, po kateri vozijo, so fordovci priskočili na pomoč v prid večji varnosti in tudi družinskega proračuna. Tako so združili lastnosti radarskega tempomata, sistem za prepoznavanje prometnih znakov in deloma navigacijo ter novega enoprostorca opremili s pametnim omejevalnikom hitrosti (intelligent speed limiter). Sistem je sposoben samodejno prepoznati prometne znake in ustrezno prilagoditi hitrost, kar izboljšuje prometno varnost, hkrati pa prepreči, da bi voznik dobil kazen za prehitro vožnjo. Voznik bo sistem, ki deluje prek kamere, s katero prepoznava prometne znake, vklopil s stikalom na volanu. Avto bo hitrost nato samodejno prilagodil trenutnim omejitvam in vozilo samodejno držal v območju največje dovoljene hitrosti. Ko bo sistem prepoznal novo omejitev hitrosti, sicer ne bo začel zavirati, ampak bo zmanjšal dovod goriva v motor in tako zmanjšal hitrost vozila. Vozniku bo sistem pomagal med 30 in 190 kilometri na uro, samodejno pa se bo izklopil, če bo voznik stopil na stopalko za plin ali zavoro. Za še boljše delovanje sistema bodo v pomoč tudi navigacijska naprava in shranjeni podatki glede omejitev in znakov.

Letna guma za zimske dni

Vozniki se v vsakodnevnem življenju srečujejo z nepričakovanimi spremembami vremena, z dežjem, snegom in padci temperatur. Niti z rešitvami, ki so jim danes na voljo, niti z navadami, ki so jih sicer sprejeli, niso povsem zadovoljni. Zasilno rešitev so do zdaj ponujale celoletne pnevmatike, francoski Michelin pa je šel tokrat še korak dlje.

Predstavil je letno pnevmatiko crossclimate s certifikatom za zimske vozne razmere - z njo se je mogoče varno voziti tudi v zimskih razmerah. Nova pnevmatika tako pomeni združitev tehnologij pnevmatik za letne in zimske razmere, torej tehnologij, ki so do zdaj štele za nezdružljive. Crossclimate se prilagaja različnim vremenskim razmeram in je primerna za vožnjo pozimi tudi v tistih državah, kjer lokalna zakonodaja predpisuje vožnjo z zimskimi pnevmatikami. Pnevmatika se bo na trgu znašla maja in bo sprva na voljo za 15-, 16- in 17-palčna platišča, z njimi pa bodo pokrili 70 odstotkov potreb evropskega trga. Cenovno se bo umestila med zimsko in letno gumo, od te pa bo okoli deset odstotkov dražja.

crossclimate-pnevmatika-02-xx.1429133877.jpg.o.600px.jpg
Michelinova prevmatika crossclimate se prilagaja različnim vremenskim razmeram in je primerna tudi za vožnjo pozimi v državah, kjer zakonodaja predpisuje zimske pnevmatike.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Avto
Dobro leto za slovenski Ford
Avto
AvtoMiloš Milač Dobro leto za slovenski Ford 1

Rast večja od povprečja na trgu, kopica novosti v letu 2018 in novi focus v zadnjem četrtletju

FINANCE
Manager
Fordov model T – zakaj so ga množice vzljubile in nato zapustile
Manager
ManagerSmilja Štravs Fordov model T – zakaj so ga množice vzljubile in nato zapustile

Fordov model T, znan tudi pod vzdevkom Tin Lizzie, ki ga je Ford Motor Company na trg poslal pred 110 leti, je prvi avtomobil, ki je postal cenovno dostopen tudi kupcem srednjega razreda.

IZVOZNIKI
Novice
Legendarna transitova zmogljivost
Izvozniki.si
NoviceSpletni oglasi Legendarna transitova zmogljivost
FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)
IZVOZNIKI
Novice
Samo vlakec smrti povzroča več vznemirjenja od vožnje v športnem avtomobilu
OGLAS
Izvozniki.si
NoviceFinance PR Samo vlakec smrti povzroča več vznemirjenja od vožnje v športnem avtomobilu (OGLAS)

Raziskovalci v Fordovem centru za raziskave in inovacije v Aachnu so proučili možnosti, kako bi lahko vozila bolje razumela voznikova čustva in se odzivala nanje.

FINANCE
Avto
Ford edge s prenovo pametnejši, napada pa samo z dizelskimi motorji
Avto
AvtoUroš Božin Ford edge s prenovo pametnejši, napada pa samo z dizelskimi motorji

Edgeu so s prenovo namenili kopico novih asistenčnih varnostnih sistemov, nova zmogljiva dizelski motor in menjalnik. Prvič bo na voljo tudi s športnim paketom opreme ST-line.

FINANCE
Avto
Prenova za Fordovega prvaka
Avto
AvtoBoštjan Paušer Prenova za Fordovega prvaka 1

Podrobna prenova, imenitnejša in uporabnejša kabina ter nov motor v treh različicah za Fordovega prodajnega prvaka transit in tourneo custom

FINANCE
Prevozi
Stroji v vlogi prevoznikov, reševalcev in motilcev prešibkega omrežja
PRO
Prevozi
Prevozi
PrevoziRedakcija Prevozi Stroji v vlogi prevoznikov, reševalcev in motilcev prešibkega omrežja (PRO)

Transport poganjajo stroji, tovornjaki, dostavniki in drugi. V drugačnih konfiguracijah živijo življenje delavcev, denimo na poplavnih območjih Črne na Koroškem, ki smo jo obiskali sredi februarja.