VPRAŠANJE BRALCA:
V preteklih statistikah o avtomobilski prodaji se pogosto omenjajo tako imenovane enodnevne registracije. V zvezi s tem se mi poraja vprašanje, kako je v nasprotnem primeru, torej pri individualnem uvozu vozil. Menda so nova vozila v Sloveniji med najcenejšimi v Evropi, vendar pa so določeni modeli v sosednjih državah verjetno še cenejši. Pred leti ste že delali primerjavo, zato me zanima, kako je danes. Zanima me torej razlika med uvozom novega in rabljenega avtomobila. Kdaj se po naši zakonodaji vozilo šteje za novo ali rabljeno, tudi pri enodnevnih registracijah? Zanima me še razlika med uvozom iz EU in na primer iz Bosne ali Srbije. Kakšni so stroški v zvezi s tem?
ODGOVOR:
Kako je s pridobitvijo iz članic EU
Uvoz novih vozil iz drugih držav EU v Slovenijo mimo pooblaščene mreže trgovcev je razmroma zelo skromen. Omejen je na posamični uvoz posameznih znamk v času, ko je določen model na katerem od evropskih trgov občutno cenejši. Pred leti smo opazili povečan uvoz volkswagnov iz Poljske, ko je bil poljski zlot na rekordno nizki ravni. Precej stalen je tudi uvoz novih vozil več znamk, predvsem višjih cenovnih razredov iz Danske, kjer so zaradi visokih davkov nabavne cene še nižje kot v Sloveniji. Drugače je, ko gre za uvoz oziroma pridobitev rabljenih avtomobilov iz drugih držav EU v Slovenijo. To je pogost pojav predvsem zato, ker je na večjih evropskih trgih ponudba rabljenih vozil večja kot pri nas, cene so nižje, pridobitev pa se splača predvsem za večja vozila, kot so volkswagen touran in passat, BMW serije 5, audi A6 in podobno. Lani je bil delež uvoza rabljenih vozil iz EU v skupni prodaji novih in rabljenih vozil v Sloveniji, merilo je prva registracija v državi, 24,16-odstoten. V celotnem letu je z drugih trgov EU na naš trg zapeljalo 16.794 rabljenih vozil starejših od šest mesecev, največ oziroma 3.455 volkswagnov, 1.631 BMW in 1.613 audijev.
Kaj pa iz nečlanic
In še odgovor o razlikah pri uvozu avta iz EU in iz nečlanic. »Ko gre za pridobitev vozila iz EU, je postopek naslednji: vozilo gre na homologacijski pregled, tam se dobi osnova za odmero stopnje DMV, vložijo se dokumenti pri finančni upravi za odmero DMV, ko je ta plačan, pa prejmete odločbo in potrdilo o plačilu, potem se izda homologacija in vozilo se lahko registrira,« razloži Zdravko Poljaševič iz Autobrokerja in doda: »Dajatve za fizično osebo ob uvozu vozila v državi, ki ni članica EU - v tem primeru gre res za uvoz, in ne pridobitev -, pa so tako za novo kot za rabljeno vozilo desetodstotna carina, nato še DDV, DMV in homologacija. Vozilo se pripelje do ene izmed carinarnic, najame se špediter, temu se preda dokumentacijo o vozilu - račun, prometno dovoljenje in morebitni drugi dokumenti, tehnična dokumentacija. Špediter zaračuna carino, DMV inDDV. Z vsemi dokumenti in potrdilom o plačanih dajatvah se pri homologacijskem organu dobi homologacija in vozilo se lahko registrira.«
Kaj pomenijo enodnevne registracije
Pojav enodnevnih registracij v Sloveniji traja že približno od leta 2000. Eden izmed razlogov so nižje cene avtomobilov v Sloveniji, drugi kot posledica pa visoki cilji posameznih znamk, ki so jih lahko dosegale le s pomočjo prodaje na druge trge in poprejšnjo registracijo. Prva registracija novega avtomobila v posamezni državi je namreč merilo za prodajo. Njihov delež v skupni prodaji novih vozil v Sloveniji je v preteklosti nihal med deset in 30 odstotki, največje deleže enodnevne registracije dosegajo v zadnjih nekaj letih. Avto je po evropski zakonodaji nov, dokler ne doseže enega od dveh pogojev: starost šest mesecev merjeno od prve registracije in šest tisoč prevoženih kilometrih.
Članek je bil objavljen v reviji Moje finance