Konec poletja 2013 je v Renaultu frčalo perje. Dolgoletni menedžer Carlos Tavares se je po skokovitem napredovanju znotraj skupine Renault Nissan, v treh letih ga je šef Carlos Ghosn povišal štirikrat, nazadnje na položaj poslovodnega direktorja Renaulta, začel počutiti utesnjenega. V televizijskem intervjuju je omenil, da bi rad vodil Ford ali General Motors, saj mu takratni delodajalec Renault ni omogočal izpolnjevanja visokih kariernih ambicij.
Mesto poslovodnega direktorja Renaulta je bilo za Portugalca preskromno, rad bi bil na samem vrhu avtomobilskega proizvajalca. V naslednjih dveh tednih sta se oba Carlosa, prvi mož Renault Nissana Carlos Ghosn in njegova desna roka Carlos Tavares, zaprla med štiri stene, ne eden ne drug ni želel komentirati, kaj se je tam dogajalo. Tavares je dejal le, da vsaka zgodba potrebuje skrivnost. Iz drugih virov znotraj Renaulta pa je v medije pricurljalo, da je Ghosn Tavaresu pustil odprta vrata, da ostane ali gre, povišati ga ni želel, od njega pa naj bi zahteval, da se mora za besede, izrečene v televizijskem intervjuju, v katerem je dal jasno nezaupnico svojemu delodajalcu, zaposlenim opravičiti.
Carlosa s podobnimi koreninami in ambicijami
Podpredsednik Nissana Andy Palmer je takrat komentiral, da sta oba Carlosa genialna, Tavaresova prednost pa da je, da se je izšolal skozi Nissanovo, ne Renaultovo šolo. Nekateri drugi pa so namignili, da sta Carlosa trčila, ker sta si preveč podobna. Ghosn je bil rojen v Braziliji, Tavares na Portugalskem, oba sta diplomirala na elitni pariški fakulteti, oba sta zaprisežena hitra voznika, ki pogosto zavijeta na dirkališče, in očitno imata oba ambicije in velike sposobnosti. Ločil (oziroma povezoval) ju je tudi ponos, Ghosn kolegu ni dovolil nadaljnjega napredovanja, Tavares pa ni bil pripravljen storiti koraka nazaj in se pokoriti šefovim željam. Zato je že dva tedna po usodnem televizijskem nastopu zapustil Renault. Brez službe ni bil dolgo, novembra 2013 se je Renaultov tekmec, francoski PSA (Peugeot in Citroën, danes tudi DS) pohvalil, da za predsednika uprave prihaja nov človek - Carlos Tavares, ki bo zamenjal Philippa Varina, čeprav je imel ta v rokah sveže podpisano pogodbo za nadaljnja štiri leta vodenja.
Ghosn prestopa ne vidi kot grožnjo za Renault
Tavares se je v novi vlogi v javnosti prvič pojavil pred dobrim letom na ženevskem avtomobilskem salonu marca 2014. Pohvalil se je, da mu bodo bogate izkušnje, pridobljene pri vodenju francoskega dela zveze Renault Nissan, zelo pomagale pri vodenju PSA. Ghosn pa se je na provokacijo televizijske postaje LCI, ali Tavaresov odhod pomeni grožnjo za poslovanje Renaulta, le nasmejal. »Kdor je tako lahko ranljiv, ne bi smel biti šef avtomobilskega proizvajalca. Znanje sicer je pomembno, a v tej industriji pomeni le pet odstotkov dobljene bitke. Preostalih 95 odstotkov je v vedenju, kako in kdaj to znanje uporabiti.«
Pospešil je partnerstvo s Kitajci
Tavares je medtem že zagrizel v kislo jabolko, ki ga je pomenil lani še zelo slabotni francoski PSA. V naročje je dobil nekajletno zaporedno izgubo in 1,35-milijardno luknjo v operativnem poslovanju v letu 2013. Ob prihodu Tavaresa se je PSA ravno pogajal s kitajskim Dongfengom o finančni injekciji, ki bi proizvajalcu priskrbela svež denar za tekoče poslovanje. Vodstvo Dongfenga je podprlo izvolitev novega predsednika uprave, s katerim so imeli dobre odnose že iz časa, ko je Tavares vodil Nissan.
Pogajanja za vstop Dongfenga v PSA so stekla hitreje, februarja 2014 pa je PSA oznanil, da je novi kitajski partner za 14-odstotni delež podjetja odštel 800 milijonov evrov. Tavares je s prodajo deleža začel prestrukturirati podjetje, nove delnice je prednostno ponudil starim delničarjem po znižani vrednosti 7,5 evra na delnico in se tako na trg napotil po sveže tri milijarde evrov. Družina Peugeot, ki je do prevzema imela 25 odstotkov delnic in 38 odstotkov glasovalnih pravic, je po poročanju Reutersa del svojega deleža prodala kitajskemu Dongfengu, del pa francoski državi, ta pa je Peugeotu priskrbela garancije za sedem milijard evrov posojil.
Prenovil tovarne, dvignil cene avtomobilov
Lani je Tavares tudi globoko zarezal v fiksne stroške PSA, lotil se je odpuščanja na tisoče delavcev v triletnem obdobju, izboljšal je produktivnost francoskih tovarn, ki so bile po njegovih besedah stare med 30 in 50 let ter že močno zastarele, ter povečal izkoriščenost proizvodnih zmogljivosti z 72 na 79 odstotkov. Po besedah analitikov njegovo delo na tem področju še ni končano, evropske tovarne po njihovi oceni omogočajo dobičkonosnost pri 80- do 85-odstotni izkoriščenosti. Največji uspeh pa je Tavares dosegel, tako analitiki, z zviševanjem cen avtomobilov. Zadnjo potezo je v intervjuju za Wall Street Journal (WSJ) pojasnil z izjavo, da so največja težava evropske avtoindustrije prevelike zmogljivosti, njihova posledica pa preveliki popusti na avtomobile in slabotni zaslužki.
Sam je v tovarnah zmanjšal zmogljivosti, čeprav je lani PSA prodal 4,3 odstotka oziroma 120 tisoč vozil več kot leta 2013, hkrati pa je zmanjšal popuste na avtomobile znamk Peugeot, Citroën in DS ter s tem zadržal večji zaslužek. Za WSJ je še izjavil, da je lani novi peugeot 308, ki je postal tudi evropski avto leta, cenovno pozicioniran niže od svojih tekmecev, kar glede na njegove lastnosti ni potrebno, zato je hitro popravil cene navzgor, prodaja avta pa je kljub korekciji rasla. Prijel se ni le peugeot 308, PSA je lani prodajo vseh treh znamk v Evropi izboljšal za 8,1 odstotka, na 1,76 milijona vozil, kar pomeni, da je rasel hitreje od povprečja trga.
V letu dni iz rdečih številk v dobiček
Tavaresovi ukrepi so bili močno opazni v poslovanju PSA že po prvem letu njegovega vodenja. Avtomobilski del skupine PSA je lani iz 1,04-milijardne izgube popeljal v 63-milijonski operativni dobiček, prvi v zadnjih treh letih. Operativni dobiček celotnega PSA pa je bil 905 milijonov evrov, še predlanskim je PSA leto sklenil s 364 milijoni evrov izgube. Izguba iz prejšnjih let se je z 2,23 milijarde v letu 2013 zmanjšala na 555 milijonov evrov, največje presenečenje pa je bil zelo pozitiven denarni tok v višini 2,18 milijarde evrov, ki je posledica postavljanja prioritet - dobička pred prodajnimi številkami. Še leto pred tem je imel PSA 426 milijonov evrov negativnega denarnega toka. Tavares je za Reuters komentiral, da je dosego zadnjega cilja pričakoval šele leta 2016, zato si je za leto 2017 postavil nov cilj, 4,2 milijarde evrov denarnega toka.
V zadnjem letu je prevetril ponudbo znamk Peugeot in Citroën ter iz dveh sestavil tri znamke - podznamko DS je ločil od Citroëna in jo začel uspešno prodajati na več svetovnih trgih. Lani je z razmeroma novo znamko dosegel prodajo 86 tisoč vozil. Povezanost s kitajskim partnerjem Dongfengom se je obrestovala na kitajskem trgu, ki je lani s 731 tisoč prodanimi avtomobili postal največji trg za skupino PSA, prodaja je zrasla za 31 odstotkov, tržni delež pa se je povečal za 0,8 odstotne točke. Ob tem je Tavares začel vidneje ločevati usmeritev posameznih blagovnih znamk, čakata pa ga še krčenje števila modelov, ki ne prinašajo dovolj zaslužka, in še bolj agresiven vstop na trge v razvoju.
Peugeot in Citroën sta od leta 1976 združena v skupino PSA. Peugeot je ob tem tudi eno najstarejših podjetij avtoindustrije, saj lev rjove že več kot 200 let. Leta 1810 sta brata Jean-Pierre II. in Jean-Frederic ustanovila podjetje Peugeot Freres, ki se je ukvarjalo s proizvodnjo valjanega jekla, žag, jeklenih orodij, kladiv in podobnim. Simbol leva je ponazarjal moč, hitrost, odpornost in prožnost, ki so značilne za Peugeotova rezila za žage; njihove lastnosti so povezovali z neusmiljenimi levjimi čeljustmi.
Pozneje je podjetje izdelovalo različne stvari, med njimi tudi mlinčke za kavo in naboje za vojsko, kjer so pridobili znanje ulivanja in oblikovanja jekla, kar je Peugeotu prišlo prav pri izdelovanju avtomobilskih šasij. Prvi avtomobil znamke Peugeot je bil narejen leta 1889, Armand Peugeot je v sodelovanju z Léonom Serpolletom izdelal prvi tricikel na parni pogon. Leto zatem je tricikel dobil dodatno kolo in bencinski motor, leta 1891 pa je luč sveta ugledal njihov prvi serijski avto (type 3). V štirih letih so izdelali 64 primerkov.
Citroën ima krajšo zgodovino, leta 2019 bo praznoval prvo stoletnico. Tovarno je leta 1919 ustanovil francoski industrialec André-Gustave Citroën in takoj zapeljal v avtoindustrijo. Citroën je bil prvi množični proizvajalec avtomobilov zunaj ZDA, v osmih letih pa je postal četrti največji v tej panogi na svetu. Znan je po številnih inovacijah, leta 1954 je denimo izdelal prvo hidropnevmatsko vzmetenje s samodejnim uravnavanjem višine, leto pozneje je imel model DS (od lani je to samostojna znamka skupine PSA) kot prvi vgrajene diskaste zavore. Ko je Citroën v sedemdesetih letih zašel v težave, je začel počasi prehajati pod okrilje Peugeota. Leta 1974 je Peugeot kupil 38,2 odstotka Citroëna, dve leti pozneje je delež povečal na 89,95 odstotka.