Kateri avto je pravi zame ali za moje podjetje, je pri ceni stroškov pomembna zgolj cena, morda poraba goriva ali pa blagovna znamka? Mora biti poslovni avto res zgolj klasična limuzina ali karavan in ali so električni avti res le stvar okoljskega navdušenja, ne pa tudi uporabnosti?
To so vprašanja, ki bi si jih pred nakupom avtomobila za svoje ali za službene potrebe moral postaviti vsak posameznik, podjetje. Še veliko več je vprašanj, ki vodijo do odgovorov, pomembnih pri iskanju pravih rešitev. V današnji poplavi ponudbe avtomobilov na trgu je namreč vse težje najti pravo izbiro, nekdaj v preteklosti uveljavljeni vzorci nakupa pa držijo vse redkeje.
Skozi labirint do cilja le s sledenjem potrebam
Razlog je v tem, da se meje med posameznimi razredi podirajo, današnji enoprostorci so po lastnostih vse bližje klasičnim limuzinam in športnim terencem, tudi potniškim dostavnikom, ki so v zadnjem desetletju odvrgli delovna oblačila in postali pravi osebni avtomobili.
Meje med njimi se brišejo tudi zato, ker imajo vse pogosteje karoserijsko zelo različni avtomobili enake osnove, poganjajo jih enaki motorji, vozniki uporabljaj enake menjalnike, potniki pa sedijo v osnovi enakih, a le v podrobnostih dodelanih sedežih. Proizvajalci tako izdelajo avtomobile za vsak okus, ne da bi pri tem preveč zapravili za njihov razvoj in s tem tvegali poslovni neuspeh, če se katera od različic ne bi dobro prijela oziroma na trgu ne bi dosegla dovolj visoke cene, potrebne za njeno rentabilnost.
Kupec se v tem labirintu ponudbe lahko znajde in pravilno odloči le, če sledi svojim potrebam in željam ter ne zaide preveč iz smeri začrtanega proračuna za nakup ali najem avtomobila. Bolj ga vlečejo čustva, ki jih je pri avtomobilih sicer težko izklopiti, dlje bo od racionalne izbire.
Visoki popusti ne povedo nič o ceni
Tu so še ceniki, ki so danes pri določenih znamkah le osnova za visok popust, pri drugih pa po dolgem času celo sporočajo pravilno vrednost. Kljub temu so še vedno le izhodišče za nadaljnja pogajanja, vsekakor pa tudi cene z odštetimi popusti nikakor ne sporočajo, koliko vas bo avto stal v denimo treh letih uporabe. Njegove stroške bo določal upad vrednosti, ki je sicer v tem trenutku še neoprejemljiva postavka, a izkušene lizinške hiše ga znajo že natančno izračunati, določiti tržna gibanja in oceniti vrednost avta denimo v letu 2018.
Kako globoko boste morali poseči v denarnico, bodo odločali tudi velikost koles, 18-palčna so lepa, a imajo drage pnevmatike. Razkošna oprema vam bo čez nekaj let vrnila le tretjino dodatno vloženega denarja, pravilno izbrana oprema - predvsem varnostna in uporabna - pa dve tretjini ali še več.
Prava izbira povezana tudi z lokalnim okoljem
Raznolikost oblik, zasnov in pogonov - od bencinskega, dizelskega, plinskega in električnega, tudi kombiniranega (hibridnega) - je danes precej večja kot v prejšnjih letih.
Današnji avtomobili so odgovor na okoljske predpise, želje in potrebe kupcev ter njihov življenjski standard. Ker so pogoji v različnih državah EU različni, imajo lahko električni avtomobili pri nas (še) vedno precej manjšo uporabno vrednost kot v prestolnici katerekoli zahodnoevropske države, avtomobili na plin so manj smiseln nakup, čeprav to vse manj drži, kot denimo v Italiji, kjer država v celoti financira nakup plinske vgradnje.
Z izpusti ogljikovega dioksida in še bolj pomembno, večkrat spregledanega dušikovega oksida skromne hibride pa morajo kupcem približati predvsem uporabnost ter učinkovitost tehnologije in ugodne cene, vladna pomoč je pri tem v Sloveniji neznatna, vsekakor precej manjša kot v zahodnih državah. Zato je prava izbira avtomobila povezana tudi z lokalnim okoljem.
Znamka lahko prinese vsebino, ne le visoko ceno
Vse to imamo v mislih v teh dneh, ko končujemo prvi del izbora Poslovni avto leta 2015. Kandidate smo razdelili v tri kategorije, katerih meje oblikujejo predvsem cena, stroški in tehnika.
Službeni od letos vozijo v treh velikostnih razredih, od renaulta twinga do volkswagna golfa sportsvan, ki se po zgornjih merilih že skoraj dotika poslovnih. Ti se začnejo pri mercedes-benzu razreda B in BMW serije 2 active tourer, ki s ceno presegata svoje tekmece.
Športni terenci vzporedno s karavani, limuzinami
Izračunali smo, da jima to vsaj delno uspeva tudi s tehniko, udobjem, varnostjo in vrednostjo po treh letih uporabe. Oba enoprostorca segata cenovno v razred klasičnih poslovnih limuzin tudi zato, ker so imajo novi volkswagen passat, ford mondeo, osveženi peugeot 508, mazda6 in subaru outback ter še nekateri drugi za nižjo oziroma za podobno ceno ponujajo precej več kot v preteklosti.
V nekoliko širši cenovni okvir pa sodijo tudi športni terenci, ki so v zadnjih nekaj letih pridno izgubljali kilograme, robustnost in tudi terenske lastnosti, naučili so se varčevati z gorivom in spopadati z zavoji.
Če je njihova vrednost res toliko višja kot cena, pa določa predvsem odkupna vrednost rabljenih, tudi tehnika, prostornost in vsestranskost, kolikor jo je še ostalo pri sodobnih, vse bolj le prek dveh koles gnanih predstavnikih tega razreda.
Poslovne limuzine s ceno lovijo zaostanek
V to so proizvajalce prisilili trendi, ki so usekali po prodaji klasičnih poslovnih avtov srednjega razreda. Ta v Evropi upada že od leta 2009, kupci pa uhajajo k športnih terencem dveh ali treh velikostnih razredov.
Tega se dobro zavedajo pri Renaultu, zato so požrli ponos in upokojili pionirja velikih enoprostorcev espaca, konec se bliža tudi za klasično petvratno laguno, na trg pa prihaja novi espace, ki je mešanica med enoprostorcem in športnim terencem, je nekakšen crossover poslovni karavan z izdatnim prostorom za potnike in prtljago, a vseeno ne več tako izdatnimi merami v višino in maso, da bi odgnal klasične poslovne kupce.
Espace je med zadnjimi zapeljal tudi v izbor PAL, ravno v teh dneh pa ocenjujemo, kako dober je Renaultov križanec za 30 tisočakov v primerjavi s volkswagnom passatom za 28, fordom mondeom za 26 tisočakov ...
Avto za direktorje so danes za številko manjši
Manj racionalnosti, a vseeno precej več kot leta 2008, je v managerski kategoriji, kjer so se slovenski kupci - od gradbenih baronov, predsednikov uprav državnih in zasebnih podjetij do finančnikov in odvetnikov večinoma presedli iz BMW serije 7, audija A8 in mercedes-benza razreda S v razred nižji - višji srednji avtomobilski razred, kjer na trgu trenutni kraljujejo BMW serije 5, audi A6 in mercedes-benz razreda E, tudi volvo S80, lexus GS in druge. Med omenjenimi avtomobili so razlike velike, ne le v cenah, ampak tudi v tehnologiji, zmogljivostih in prestižu, ki ga kupci zahtevajo od avtomobilov.
Pri 50 tisoč evrih so te zahteve drugačne kot pri ceni 100 tisoč evrov, primerjava med njimi pa je mogoča le, če na tehtnico poleg cene postavimo še vse druge lastnosti.
Za zdaj zgolj za ogrevanje pred začetkom glasovanja med finalisti izbora Poslovni avto leta - PAL, ki se začne 17. aprila, poteka izbor najlepšega avta. Lani je zanj glasovalo prek deset tisoč bralcev, zmagovalec pa je na koncu postal maserati ghibli. Sredi aprila bomo v reviji PAL 2014 razglasili finaliste, določitev najboljših po zgoraj zapisanih merilih pa bomo prepustili vam, bralcem, da z glasovanjem podate končno sodbo. Najimenitnejši managerski avtomobili se bodo konec aprila srečali še z desetimi uglednimi direktorskimi imeni. Konec maja pa bomo na slovesnem dogodku razglasili letošnje zmagovalce.