"Padavine se bodo zvečer okrepile in dopoldan zajele vso Slovenijo," se je slišala vremenska napoved dan pred predstavitvijo novega Seatovega modela v Sloveniji. Običajno bi takšna napoved pokvarila vsaj del načrtov, a ker smo v Ljubljani sedli za volan pustolovskega karavana s štirikolesnim pogonom in se podali proti Kranjski gori, ni bilo razlogov za slabo voljo.
Seat leon ST X-Perience kot "vsestranski mojster in pravi avto za terenske podvige" se je namreč zdel pravi partner na takšen dan, sploh če bi kje našli sneg... Ob našem prvem srečanju z njim v avstrijskih Visokih turah namreč nismo imeli te sreče, Španec pa je tam dokazal, da se suvereno znajde na spolzkem asfaltu z blatnimi zaplatami, razmočenem in grobem makadamu ter slabše utrjeni podlagi.
Karavanski leon ST je v 454,3 cm dolgi in 181,6 cm široki različici X-Perience namreč dobil zaščitna oblačila (za 28 mm višja oddaljenost od tal, do 18,2-stopinjski vstopni kot, robustnejša odbijača, plastične obloge na blatnikih), nekaj sladkorčkov (serijski strešni nosilci, nova platišča, posebno barvo in tekstilne obloge v notranjosti, navigacijski sistem High z OffRoad menijem,...) ter predvsem odlične "gojzarje" - štirikolesni pogon 4drive -, s katerimi premaga marsikatero oviro in varno doseže cilj.
Leon z gojzarji in opremljen z velikanskim nahrbtnikom (587 do 1.470 litrov) je kot edina letošnja Seatova novost zdaj naprodaj tudi pri nas. Od običajne različice Style je dražji za 1.650 evrov, na seznamu dodatne opreme pa so LED žarometi, radarski tempomat, sistem za preprečevanje trka,... Cene za X-Perience se tako začnejo pri 24.670 evrov za 1,6 TDI 4drive z 81 kW (110 KM) ter končajo pri 30.106 evrov za 2.0 TDI 4drive DSG s 135 kW (184 KM) - v primeru financiranja je 1.000 evrov popusta.
Slovenskim kupcem so sprva na voljo štiri motorne različice - najmočnejši imata serijsko tudi možnost izbire voznih profilov. Za 27.730 evrov si kupec lahko omisli bencinski 1.8 TSI s 132 kW (180 KM) in 6-stopenjskim DSG menjalnikom ter 2,0-litrski dizel s 110 kW (150 KM). Prihodnje leto bo na voljo tudi dvokolesni pogon, na voljo bo pri 1,4-litrskem bencinarju s 93 kW (127 KM) ali obstoječem 1,6-litrskem dizlu z 81 kW (110 KM). A pravi pustolovci naj si raje omislijo štirikolesni pogon.
Seatov 4drive je v osnovi Volkswagnov koncernski štirikolesni pogon, ki temelji na peti generaciji elektronsko krmiljene hidravlične sklopke haldex. "Pametna" sklopka skupaj z večstopenjskim ESP in elektronski zapori obeh diferencialov poskrbijo za bliskovito odzivnost in suvereno vožnjo skoraj kjerkoli kar močno zvišuje raven aktivne varnosti ter izboljšuje vozno dinamiko.
V osnovi se moč prenaša na prednji kolesni par, ko gre zares, aktivno pomagata tudi zadnji kolesi. Pred zadnjim diferencialom nameščena sklopka je v osnovi sicer takšna kot pri golfu 4motion in octavii scout, vendar ji pri Seatu vdahnejo španski temperament. Po lastnih rezultatih med številnimi testiranji, izkušnjah in tudi občutku za želje njihovih kupcev ji namreč nastavijo delovanje razdelilnika pogona in diferencialov.
To se pozna tudi med našo vožnjo z 2,0-litrskim dizlom s 110 kW (150 KM) proti Kranjski gori. Leon ST X-Perience se na mokri in spolzki cesti ter občasnih izletih po makadamu hipno odziva na ukaze z volanom. O kakem podkrmarjenju ni sledu, saj sistem v milisekundi zazna, katera kolesa izgubljajo oprijem s podlago ter navor pošljejo tja, kjer čutijo stik s podlago. Elektronska pamet ves čas deluje nezaznavno in od voznika ne zahteva prav ničesar, kar povečuje udobje in brezskrbnost med samo vožnjo tudi v največjem nalivu, potniki pa varno prispejo na cilj.
Ker nizke temperature v dolini kažejo na to, da na višji nadmorski višini gotovo sneži, se usmerimo proti Vršiču. Robustni leon po razmočenem snegu mimo Ruske kapelice napreduje brez težav, v moč motorja in delovanje pogona pa vse pogosteje posega ESP. Po delnem izklopu ESP leon ST X-Perience suvereno grize s spolzkimi granitnimi kockami podložene in delno zasnežene serpentine mimo Koče na gozdu višje proti vrhu.
Postanek pri Ajdovski deklici vsakih nekaj sekund pospremi pokanje snežnih plazov, le nekaj višinskih metrov pod vrhom pa na povsem zasneženi cesti srečamo cestarje, ki zaradi nevarnosti plazov odsvetujejo napredovanje. Ker je leon po zaslugi pogona 4drive zasneženo cesto do tja zvozil praktično brez težav, tudi ob občasnih postankih se je navor hitro prenesel na kolesa z oprijemom in smo lahko speljali brez večjega zanašanja vozila, smo obisk Vršiča prestavili na boljše dni - pozneje je zapadlo 70 cm snega, cesto pa so prav zaradi plazov zaprli.
Seat si obup[a]no želi vstopiti na trg SUV, njihov prvi zadovoljiv primerek je bila pustolovska altea Freetrack, ki se je pred časom poslovila s proizvodnih trakov. Novi leon ST X-Perience se zdi več kot soliden poskus vnovičnega dokazovanja med vozili (ter seveda vozniki in potniki), ki poleg urejenih cest ljubijo tudi prah, blato, dež in sneg.
Foto: Matej Kačič