Restavriranje in zbiranje starodobnih avtomobilov sta prav poseben hobi, ki je razširjen povsod po svetu, razlika je le v količini denarja in strokovnosti. Gre za razmeroma majhen krog poznavalcev, ljubiteljev ali pa zgolj petičnežev, ki se dobro počutijo v okolici dragih predmetov. Ena od pozitivnih lastnosti gibanja, povezanega s starodobniki, je poleg stalno vrtečega se denarja tudi varovanje dediščine slovitih avtomobilskih znamk, saj nekateri izdelki dosegajo vrtoglave vrednosti, zato lastniki nanje pazijo bolj kot na svoje partnerje.
Med najdražjimi predvsem nemci in italijani
Gre za redke, zelo ekskluzivne serije avtomobilov, ponavadi italijanske ali nemške znamke, ki dosežejo nesmrtnost. Od drugih pločevinastih štirikolesnikov se ločijo predvsem po tem, da jim v določeni starosti začne vrednost rasti, in to skokovito, medtem ko vrednost vseh drugih le upada. Kateri avtomobili so zapisani večnosti, je marsikdaj znano že ob njihovem rojstvu. Doletela bo najbrž večino ferrarijev, bugattijev, rolls-royceov, lamborghinijev, porschejev 911, tudi mercedes-benze SLS AMG GT in SL, manjšega SLK najbrž ne. Kako visoka bo njihova vrednost v prihodnosti, pa bo odvisno od več dejavnikov, predvsem od ekskluzivnosti, števila izdelanih avtov, ohranjenosti in zgodb, ki bodo nastajale o njih. Če pogledamo peterico najdražjih avtomobilov na svetu, ki so v zadnjih nekaj letih zamenjali lastnike na dražbah, imajo ti vse zapisano. In kateri so?
Povsem na vrhu je ferrari 250 GTO
Rdeči ferrari 250 GTO, letnik 1963, je predlanskim dosegel rekordno vrednost 37,6 milijona evrov, ob njegovem rojstvu leta 1963 je bila njegova cena le sedem tisoč evrov. Zeleni 250 GTO je nekdanji dirkač Formule 1 Stirling Moss prodal za 23,4 milijona evrov, nepremičninski agent Jon Hunt pa je za rdečega 250 GTO lani iztržil 24 milijonov evrov. In kaj je tako posebnega na tem modelu? Poleg tega, da gre za ferrari, je drugi razlog njegova redkost - med letoma 1962 in 1964 je bil GTO izdelan le v 36 primerkih. Vsakega od njih je kupcu osebno izročil ustanovitelj in takratni prvi človek Ferrarija Enzo Ferrari. V šestdesetih letih prejšnjega stoletja je zmagoval na dirkah, za tiste čase je dosegal vrtoglave zmogljivosti - 300 konjev iz trilitrskega motorja V12 je dvosedežni kupe gnalo do 280 kilometrov na uro in do stotice v 6,1 sekunde. Njegovo vrednost so dvigovali tudi zvezdniški lastniki, denimo Nick Mason iz skupine Pink Floyd in didžej Chris Evans.
Bugatti atlantic vreden prek 30 milijonov
Na drugem mestu po doseženi vrednosti je avto italijanske delavnice - bugatti type 57SC atlantic, letnik 1963, je leta 2010 dosegel vrednost 31,6 milijona evrov. Italijanska tovarna je izdelala le tri razkošne kupeje z dvema sedežema, štirikolesnim pogonom in močjo 200 konjev, dva se še zdaj vozita po svetu.
Srebrna puščica za 26 milijonov
Vrednost 25,86 milijona evrov je leta 2013 v britanski dražbeni hiši Bonhams dosegel Mercedes-Benzov dirkalnik W196R, ki je zaslovel po devetih zmagah na dirkah Formule 1, prav ta avto pa je vozil sloviti dirkač Manuel Fangio. Dirkalnika se je oprijelo ime srebrna puščica, Mercedes-Benz pa je izdelal le 14 primerkov, od teh jih je šest na sedežu nemškega proizvajalca.
Sledita spet ferrarija
Ferrarijev 275 GTB-4 NART, letnik 1967, je predlanskim dosegel vrednost 24,1 milijona evrov. Gre za enega izmed desetih primerkov, do predlanske prodaje pa je bil v lasti prvega lastnika Eddieja Smitha. Novi lastnik Lawrence Stroll je eden od ustanoviteljev modne znamke oblačil Tommy Hilfiger.
Na petem mestu je spet ferrari - model testarossa prototype, letnik 1957, ki ima zanimivo zgodovino. Že leta 1958 je bil ta avto popolnoma uničen na dirki v Le Mansu, pozneje so ga temeljito obnovili z originalnimi deli, leta 2011 pa je dosegel takrat najvišjo vrednost na dražbi Goodings & Company: 14,37 milijona evrov.
Romantična zgodba klasičnega mercedes-benza
Še bolj zanimiva kot zapisane se zdi zgodba mercedes-benza 540 K von krieger special roadsterja, ki je sredi predlanskega avgusta dosegel vrednost 8,7 milijona evrov. Elegantni roadster iz leta 1936 ima takšno ceno tudi zaradi svoje zgodbe. Skupaj je bilo izdelanih 26 modelov 540 K, najdražji primerek pa je bil leta 1936 narejen za prusko aristokratsko družino von Krieger; uporabljala ga je baronesa Gisela von Krieger, tiste dni ena izmed najelegantnejših dam v visokih krogih. Baronesa je bila razvpita ženska, cenila je modo in za sabo puščala strta moška srca, eden izmed neuslišanih snubcev je od žalosti iz letala skočil v smrt. Njeno srce je pripadalo mercedes-benzu 540 K, z njim je prepotovala vso Evropo v iskanju zatočišča pred plameni vojne. Po drugi svetovni vojni se je skupaj s svojim mercedes-benzom preselila v Severno Ameriko. Avto je skoraj 40 let počival v garaži, po baronesini smrti leta 1989 pa ga je novi lastnik temeljito restavriral in ga na avgustovski dražbi Gooding & Company prodal za 8,7 milijona evrov.
Članek je izšel v novi številki časopisa za (pre)drzne moške ON