Avto

Vodik kot energent avtomobilske prihodnosti

Avtomobilsko prihodnost bo kot pogonsko gorivo precej oblikoval tudi vodik, saj so tehnologije vse bolj dostopne, prihajajo pa tudi serijska vozila

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

18.03.2015 08:09
Čas branja: 2 min

Okoljski predpisi EU za leto 2021 avtomobilske proizvajalce in dobavitelje silijo v vse večja vlaganja, posledica so in bodo še varčnejši avti. Strokovnjaki ob tem napovedujejo, da bo v prihodnosti najlažje proizvajalcem, ki se osredotočajo na manjše avte oziroma tistim, ki veliko vlagajo v razvoj sodobnih tehnologij.

Total-vodik-crpalka.1426662274.JPG.s.960px.jpg

Hibridi so že del našega vsakdana, uveljavljajo se priključni hibridi, na vrata vse glasneje trkajo električna vozila. Med energijsko in okoljsko najbolj obetavne energente prihodnosti kot kaže spada tudi vodik. Avtomobil na gorivne celice, ki elektriko proizvajajo s pomočjo vodika, ima namreč glede na klasične električne avtomobile večji doseg in se občutno hitreje napolni - tudi do stokrat hitreje oziroma v primeru toyote FCV le v treh minutah.

Pogon na gorivne celice je tako ena največjih tem za "jutri", v teoriji pa je že dolgo vse znano. Gorivne celice so pri Nasi zasnovali za pridobivanje električne energije v vesoljskih postajah, v drobni celični zgradbi pa so elektrode in elektrolitska plast. Iz vodika nato z elektrolizo nastaja elektrika, kot odpadek pa tudi voda, ki jo je moč celo piti. Za pridobivanje pravšnje količine elektrike je sicer treba združiti po več sto celic, v približno 20 letih odkar so se nekateri proizvajalci začeli ukvarjati z uvajanjem tega načina pridobivanja elektrike pa se je precej zmanjšal prostor, ki ga zasedajo posode za gorivo. Kljub razmeroma dolgi dobi je vse skupaj še bolj kot ne v povojih, čeprav se prav v zadnjem času kažejo pozitivne spremembe na tem področju.

Sila učinkovita pretvorba vodika v elektriko

Za elektrolizo v gorivnih celicah je tako potreben vodik, kisik pa se črpa iz ozračja. Poleg zmanjševanja naprav z gorivnimi celicami pa se avtomobilski proizvajalci srečujejo še z eno veliko težavo - shranjevanjem pod visokim tlakom. Rezervoarji morajo tako biti bistveno kakovostnejši in močnejši kot bencinski, večinoma so izdelani iz posebnih jekel in kompozitih materialov, ki vodik lahko hranijo pod precejšnjim tlakom. Ob tem mora biti v posodi vzdrževana tudi stalna temperatura -250 stopinj celzija.

V prid gorivnim celicam kljub temu govori dejstvo, da je pretvorba vodika v elektriko sila učinkovito, saj izkoristek znaša od 60-70 odstotkov. Motorji z notranjim zgorevanjem na fosilna goriva imajo precej slabši izkoristek, ta znaša okoli 35 odstotkov. Mnogo strokovnjakov in inženirjev v avtomobilski industriji tudi zato meni, da so gorivne celice avtomobilska prihodnost.

Vodik-crpalka.1426662399.jpg.w.960px.jpg

Čeprav polnjenje vodika v teoriji traja le nekaj minut, se danes srečujemo s skromno mrežo polnilnic, kar trenutno še dodatno preprečuje širjenje uporabe gorivnih celic kot vira energije v prometu - pri nas je le ena, stoji v Lescah. Tam je vodik v plinastem stanju shranjen v jeklenkah s tlakom od 150 do 200 barov, v visokotlačnem zalogovniku vodika pa je energent shranjen pod tlakom 400 barov. Ko voznik priklopi vozilo na odjemno mesto, se sprva tlak izenači, nato se začne proces polnjenja. Zaradi regeneracije zalogovnika bi trenutno lahko v enem dnevu napolnili okoli šest vozil. V vozilo naj bi šlo zaradi ohranjanja razpoložljivega približno štiri kilograme utekočinjenega vodika, s tem bi lahko prevozili med 400 in 500 kilometrov, kilogram vodika pa stane okoli deset evrov.

Prednosti in slabosti

Za uspešno uvajanje alternativnega pogona bo tako potrebna širša mreža polnilnic, hitrejše polnjenje in tudi veliko vodika - tu pa se mnenja strokovnjakov razlikujejo. Dvomljivci trdijo, da si vodik ne bo nikoli množično utrl poti v osebna vozila, optimisti pa zatrjujejo, da z zadostnimi količinami vodika ne bo težav. Vodik je namreč prevladujoč plin in tako ni skrbi, da bi lahko zaloge izčrpali. Uvajanje avtomobilov na gorivne celice ima kljub vsemu še nekaj slabosti, med njimi je tudi cena avtomobila, ob tem so nekateri načini pridobivanja vodika dragi in ekološko oporečni. Seveda na pomoč lahko priskočijo alternativni viri pridobivanja vodika, kot so sončne celice na objektih ali v elektrolitični postaji na sončno energijo.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Kako brez stresa do sončne elektrarne?

Ste vlogo za postavitev in priklop vaše sončne elektrarne že oddali in morda celo tudi pridobili soglasje? Ali pa o samooskrbi z...

FINANCE
Okolje & energija
(intervju) Vodik, upanje za obnovljive vire energije
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar (intervju) Vodik, upanje za obnovljive vire energije 5

Z Markom Kovačem z Instituta Jožef Stefan smo govorili o možnostih in izzivih za uporabo vodikovih tehnologij.

FINANCE
Avto
V času vzpona električnih avtov se vodik kaže kot prijaznejša alternativa
Avto
AvtoMiloš Milač V času vzpona električnih avtov se vodik kaže kot prijaznejša alternativa 31

Nemški inštitut za solarne energijske sisteme Fraunhofer odpira boj za najbolj trajnostni vir energije. Po raziskavi inštituta, ki zajema celotno dobo od proizvodnje, uporabe do razgradnje vozil, so avtomobili na vodik in gorivne celice do okolja bolj prijazni kot klasični električni.

FINANCE
Okolje & energija
Kdo se v Sloveniji ukvarja z vodikovo tehnologijo in kaj dela
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Kdo se v Sloveniji ukvarja z vodikovo tehnologijo in kaj dela 1

V Sloveniji je več projektov, povezanih z vodikovo tehnologijo. Predstavil jih je Gregor Dolanc z Instituta Jožefa Stefana.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
PMM
Vodik je nova nafta
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostBoštjan Paušer Vodik je nova nafta 2

Evropska unija je 8. julija sprejela strategijo uporabe vodika (A hydrogen strategy for a climate-neutral Europe), s katero bo zagotovila popolno energetsko obnovo in do leta 2050 izpustov ogljikovega dioksida ne bo samo odpravila, temveč bo tudi popolnoma energetsko neodvisna.

FINANCE
Okolje & energija
Ekonomiki električnega vozila se ne bo mogoče upreti
Okolje & energija
Okolje & energijaDarko Fius Ekonomiki električnega vozila se ne bo mogoče upreti 110

Nadaljujemo z odmevom na nekatere trditve Leona Valenčiča, vodje oddelka Splošna energetika in načrtovanje energetskih sistemov na Elektroinštitutu Milan Vidmar, izrečene v intervjuju z naslovom Za prenovo elektrodistribucijskega omrežja vsaj sedem milijard.

FINANCE
Avto
Futurist, ki prehiteva infrastrukturo najrazvitejših držav
Avto
AvtoUroš Božin Futurist, ki prehiteva infrastrukturo najrazvitejših držav 9

Kot kaže v nekoliko bolj oddaljeni prihodnosti na cestah ne bodo le baterijska električna vozila. Mercedesov GLC na vodikove celice je pripravljen tudi na slabo pokritost s polnilnicami.