Okoljski predpisi EU za leto 2021 avtomobilske proizvajalce in dobavitelje silijo v vse večja vlaganja, posledica so in bodo še varčnejši avti. Strokovnjaki ob tem napovedujejo, da bo v prihodnosti najlažje proizvajalcem, ki se osredotočajo na manjše avte oziroma tistim, ki veliko vlagajo v razvoj sodobnih tehnologij.
Hibridi so že del našega vsakdana, uveljavljajo se priključni hibridi, na vrata vse glasneje trkajo električna vozila. Med energijsko in okoljsko najbolj obetavne energente prihodnosti kot kaže spada tudi vodik. Avtomobil na gorivne celice, ki elektriko proizvajajo s pomočjo vodika, ima namreč glede na klasične električne avtomobile večji doseg in se občutno hitreje napolni - tudi do stokrat hitreje oziroma v primeru toyote FCV le v treh minutah.
Pogon na gorivne celice je tako ena največjih tem za "jutri", v teoriji pa je že dolgo vse znano. Gorivne celice so pri Nasi zasnovali za pridobivanje električne energije v vesoljskih postajah, v drobni celični zgradbi pa so elektrode in elektrolitska plast. Iz vodika nato z elektrolizo nastaja elektrika, kot odpadek pa tudi voda, ki jo je moč celo piti. Za pridobivanje pravšnje količine elektrike je sicer treba združiti po več sto celic, v približno 20 letih odkar so se nekateri proizvajalci začeli ukvarjati z uvajanjem tega načina pridobivanja elektrike pa se je precej zmanjšal prostor, ki ga zasedajo posode za gorivo. Kljub razmeroma dolgi dobi je vse skupaj še bolj kot ne v povojih, čeprav se prav v zadnjem času kažejo pozitivne spremembe na tem področju.
Sila učinkovita pretvorba vodika v elektriko
Za elektrolizo v gorivnih celicah je tako potreben vodik, kisik pa se črpa iz ozračja. Poleg zmanjševanja naprav z gorivnimi celicami pa se avtomobilski proizvajalci srečujejo še z eno veliko težavo - shranjevanjem pod visokim tlakom. Rezervoarji morajo tako biti bistveno kakovostnejši in močnejši kot bencinski, večinoma so izdelani iz posebnih jekel in kompozitih materialov, ki vodik lahko hranijo pod precejšnjim tlakom. Ob tem mora biti v posodi vzdrževana tudi stalna temperatura -250 stopinj celzija.
V prid gorivnim celicam kljub temu govori dejstvo, da je pretvorba vodika v elektriko sila učinkovito, saj izkoristek znaša od 60-70 odstotkov. Motorji z notranjim zgorevanjem na fosilna goriva imajo precej slabši izkoristek, ta znaša okoli 35 odstotkov. Mnogo strokovnjakov in inženirjev v avtomobilski industriji tudi zato meni, da so gorivne celice avtomobilska prihodnost.
Čeprav polnjenje vodika v teoriji traja le nekaj minut, se danes srečujemo s skromno mrežo polnilnic, kar trenutno še dodatno preprečuje širjenje uporabe gorivnih celic kot vira energije v prometu - pri nas je le ena, stoji v Lescah. Tam je vodik v plinastem stanju shranjen v jeklenkah s tlakom od 150 do 200 barov, v visokotlačnem zalogovniku vodika pa je energent shranjen pod tlakom 400 barov. Ko voznik priklopi vozilo na odjemno mesto, se sprva tlak izenači, nato se začne proces polnjenja. Zaradi regeneracije zalogovnika bi trenutno lahko v enem dnevu napolnili okoli šest vozil. V vozilo naj bi šlo zaradi ohranjanja razpoložljivega približno štiri kilograme utekočinjenega vodika, s tem bi lahko prevozili med 400 in 500 kilometrov, kilogram vodika pa stane okoli deset evrov.
Prednosti in slabosti
Za uspešno uvajanje alternativnega pogona bo tako potrebna širša mreža polnilnic, hitrejše polnjenje in tudi veliko vodika - tu pa se mnenja strokovnjakov razlikujejo. Dvomljivci trdijo, da si vodik ne bo nikoli množično utrl poti v osebna vozila, optimisti pa zatrjujejo, da z zadostnimi količinami vodika ne bo težav. Vodik je namreč prevladujoč plin in tako ni skrbi, da bi lahko zaloge izčrpali. Uvajanje avtomobilov na gorivne celice ima kljub vsemu še nekaj slabosti, med njimi je tudi cena avtomobila, ob tem so nekateri načini pridobivanja vodika dragi in ekološko oporečni. Seveda na pomoč lahko priskočijo alternativni viri pridobivanja vodika, kot so sončne celice na objektih ali v elektrolitični postaji na sončno energijo.