Linda Jackson je zaprisežena avtomobilski industriji, 56-letna Angležinja ji je posvetila 38 let življenja. Začela je na različnih položajih pri angleški znamki MG Rover, od leta 2005 pa se vzpenja po lestvici francoskega Citroëna. Vrh je dosegla junija lani, ko jo je predsednik uprave skupine PSA Carlos Tavares postavil za predsednico uprave znamke. Jacksonova je ena od treh žensk na tako visokem položaju v avtoindustriji - poleg nje sta na čelo posameznega avtoproizvajalca prišli le še predsednica General Motorsa Mary Barra in Annette Winkler z vrha nemškega Smarta.
»Je avtomobilizem moški svet?« je bilo naše uvodno vprašanje. »Sodeč po statistikah, vsaj v Veliki Britaniji - in verjamem, da je podobno tudi v drugih državah -, na nakup avta v 85 do 90 odstotkih odločilno vplivajo ženske. Po drugi strani pa je res, da nas ni prav veliko na najvišjih mestih v upravah družb. A menim, da se to, sicer zelo počasi, pa vseeno spreminja, da stekleni strop v avtomobilski industriji izginja. V preteklosti sem sicer sama pogosto zadela vanj,« v smehu pravi Jacksonova in poudari, da je ponosna na to, da je prišla na vrh francoskega proizvajalca, čeprav je ženska in hkrati še Angležinja. Kljub temu, pravi, je avtoindustrija v temeljih res mačistična panoga, a hkrati tudi ena najbolj razburljivih, zato jo je tako prevzela in zato v njej tako dolgo vztraja.
Čustev pri nakupu avta ni mogoče izključiti
Ko je prišla na vrh Citroëna, v začetku sprva ni spremenila ničesar. Podrobno je spoznala sodelavce in organizacijo, preverila smer, v katero vozi Citroën ... Šele po dobrega pol leta vodenja je počasi začela uresničevati svoje ideje. Glavna smer, v katero je zavila, je bila vključevanje dobrega počutja v avtomobilih. Meni namreč, da je to najpomembnejši dejavnik pri kupcih, tako pri prvem stiku kot pri poznejšem zadovoljstvu ob uporabi. Po njenih besedah se 99 odstotkov kupcev za avto odloči na podlagi čustev, za Citroën in tudi katerokoli drugo znamko, le odstotek avto izbere zgolj iz racionalnih razlogov, zato tudi v sam razvojni proces že v začetku pogosto vključuje ženske, ki imajo po njenih besedah drugačen pogled na avtomobile kot moški.
Na tovrstne odločitve gleda skozi osebne izkušnje; meni, da so ženske pri avtomobilu pozorne na druge stvari kot moški, cenijo prostor, odlagalne površine, preprosto pritrjevanje otroških sedežev, udobje sedežev ... »Za ženske je odločilen dejavnik dobro počutje v avtomobilu, govorim tudi iz izkušenj, in ta pogled sama prenašam na nove Citroëne. Menim, da če se bodo ljudje, moški ali ženske, dobro počutili v naših avtih, bodo z njimi zadovoljni.« Jacksonova ob tem ne verjame v razširjeno prepričanje, da obstajajo moški in ženski avti. »Avtomobile v Citroënu s sodelavci snujemo glede na slog svojih kupcev, naj gre za moške ali ženske, to je popolnoma vseeno.«
Peugeot se je že pošteno zmotil - spregledal je ženske
Močan vpliv žensk na odločitev pri nakupu priznavajo tudi moški. Šef komunikacij pri Peugeotu Xavier Crespin nam je pred leti pritrdil, da ženske niso le kupci avtomobilov, ampak tudi pomembno vplivajo na nakupno odločitev svojih partnerjev. To še zlasti velja pri malih avtih, močan vpliv pa imajo tudi pri nakupu večjih avtomobilov. »Težava je v tem, da si tega nismo takoj priznali, to dejstvo nam je kar nekaj časa povzročalo sive lase,« nam je pojasnil Crespin ob pripovedovanju zgodbe o zasuku pri peugeotu 207. »Avto smo leta 2007 zasnovali tako, da bo všeč tudi moškim, pri 206 smo ciljali predvsem na ženske, zato je bil novi 207 bolj športen na pogled in po voznih lastnostih. Učinek je bil porazen, saj je peugeot 207 v naslednjih petih letih prepričal le 2,4 milijona kupcev, njegov predhodnik 206 pa kar 7,7 milijona.« Proizvajalec je sicer dosegel rast deleža moških kupcev, a je ob tem, to priznavajo tudi sami, izgubil zelo veliko ženske naklonjenosti modelu. »Nad tem smo se pri Peugeotu, ko smo snovali novega 208, pošteno zamislili in se spomnili svojih pregrešnih, tudi škodljivih želja pri modelu 207. Seveda so na plan privrele 'nove vizionarske želje', novi peugeot serije 200 - model 208 - mora biti spet ženski avto, zato smo najeli oblikovalko - Italijanko Ano Costamagno, ki je vodila oblikovanje potniške kabine novega 208,« se spominja Crespin.
Odštekani C4 cactus je bil zasnovan po željah kupcev
Jacksonova razvojni proces pojasnjuje še bolj podrobno. Prepričana je, da je treba že v začetnih fazah poslušati kupce, še posebej ko proizvajalec uvaja inovacije. To tezo pojasnjuje na primeru citroëna C4 cactus, ki pomeni viden odmik od drugih avtov te znamke in tudi od drugih znamk. Utrip za še danes oblikovno zelo poseben cactus so v Citroënu začeli preverjati že leta 2007, na avtosalonu so predstavili oblikovni koncept, kabino pa so pustili prazno. »Kakšna mora biti, nam morajo povedati kupci, zato smo zbirali odzive na avtosalonu in na posebnih tako imenovanih klinikah, kjer ugotavljamo želje in potrebe kupcev,« pojasnjuje sogovornica. S C4 cactusom je Citroën začel zelo enostavno obliko, ki je sporočala novodobni model 2 CV, raziskave in odzivi pa so proizvajalcu sporočili, da si kupci želijo avto, ki ga bodo preprosto in intuitivno upravljali, kot iphone in ipad, denimo. Zato so v Citroënu skozi razvojni proces prečistili armaturno ploščo, gumbe zamenjali z zasloni na dotik, namestili udobne sedeže ter poskrbeli za dovolj velikih in dostopnih predalov. »C4 cactus, kot ga vidite danes, po sedmih letih razvoja, je torej natanko takšen, kot si ga želijo kupci,« pravi Jacksonova.
Internet ne more nadomestiti avtosalonov
Je torej mogoče čustven izdelek, kot je avto, prodajati zgolj prek spleta? »Način prodaje se res spreminja, tudi mi v Franciji ponujamo nakup določenih modelov prek spleta, a dejansko tako prodamo le peščico avtomobilov, predvsem tistim, ki tudi druge izdelke kupujejo izključno prek spleta.« Opaža, da še vedno večina kupcev pred nakupom avta obišče avtosalon, kjer lahko pogleda, otipa in preizkusi avto, si izbere barvo karoserije, sedežev, dodatno opremo. Internet je po njenih besedah spremenil odločevalski proces, pred dobo interneta so ljudje večkrat obiskali avtosalon, preden so se odločili za nakup, danes pa informacije zberejo že prej prek spleta, v avtosalon pridejo že odločeni. Kako bo v prihodnje?
Jacksonova meni, da se bo delež avtov, prodanih prek spleta, sicer povečal, a ne bo nikoli nadomestil izkušnje osebnega nakupa. »Poglejte denimo Apple, telefone in tablice bi si kupci z lahkoto kupili prek spleta, menim, da še precej lažje kot avto, saj gre za bolj enostavne izdelke brez veliko možnosti dodatne opreme, ob tem imajo nižjo vrednost. Pa ima Apple vseeno svoje trgovine po vsem svetu, kajne!?