Najboljši dirkači izvrstno obvladujejo avto in znajo dobro oceniti vozne razmere, zato so tudi varnejši vozniki od drugih. V mejnih voznih razmerah na asfaltu, snegu ali ledu pridejo do izraza vse izkušnje, ki so si jih pridobili v številnih bojih za stotinke na dirkališčih in relijih.
Zato je nemški Opel za inštruktorje na treningu zimske vožnje v avstrijskem Thomatalu postavil slovita imena iz avtomobilskega športa. Sascha Bert je kariero začel v kartingu, nadaljeval pri formuli 3, 24 ur Nurburgringu in v DTM, Tom Schwister se je kalil v formuli BMW ADAC junior, formuli 3, seriji V8 star in porsche carrera cupu, Günter Bernhard pa si je v zadnjih 20 letih nabral licence za inštruktorja za osebne in dirkalne avtomobile, tovornjake, kombije, avtobuse in motocikle.
Najboljši vozniki pred najtežjo preizkušnjo
Strokovna trojica nas je minuli četrtek in petek na Oplovem zimskem treningu v avstrijskem Thomatalu učila veščin varne in dirkaške vožnje, ki se med seboj prepletata bolj, kot si marsikdo misli. Na dogodek smo se odpravili z zmagovalci našega projekta Najboljši poslovni vozniki, ekipo Unicredit banke, ki je v vozniških veščinah in teoretičnem znanju premagala preostalih 24 podjetij na tekmovanju. Aleš Merkač, Darko Hlupič, Sebastian Košir in Tadej Jurca so na poledeneli stezi za volanom oplov insignia in mokka s štirikolesnim pogonom svoje vozniške veščine še utrdili, predvsem pa so se naučili marsikaj novega v okolju, kjer je mogoče varno drseti skozi zavoje, pospeševati in zavirati na polno ter tudi skakati.
Naj vas sneg ne prestraši - zavirajte na polno!
»Led in sneg na cesti marsikoga prestrašita. Če to pomeni, da voznik zato vozi počasneje, je to dobro, Ni pa dobro, če strah upočasni njegove reakcije,« je povedal inštruktor Sascha Bert, ko smo se z insigniami 4x4 pognali med stožce in se na določenem delu proge izogibali oviri. »Pred oviro je treba zavirati na polno kljub drseči podlagi, zavore bodo le tako opravile svojo nalogo, elektronika za nadzor zdrsa koles in stabilizacijo pa bo tudi naredila svoj del,« je pojasnil Bert. Pri tej vaji smo zavirali na polno, z desno nogo smo se vsakič »obesili« na zavoro in hip zatem z nežnim sukanjem volana obvozili oviro pred nami. »Sunkovito sukanje volana bi avto spravilo v drsenje, tako izgubite stik s podlago, tudi elektronika pa vam na takšni podlagi ne pomaga kaj dosti, avto le stabilizira, oviro pa boste vseeno zadeli,« je dodal inštruktor.
Opel - zimski trening v Thomatalu
Driftanje po zaledeneli progi
Vaja drsenja po zaledenelem poligonu je na prvi pogled delovala kot uživaško in enostavno »driftanje«, po uvodni vožnji na sopotniškem sedežu insignie OPC, obute v ježevke - pnevmatike s kovinskimi bodicami, se je zdelo, da je Bert vozil po asfaltu, tako dobro so se držale pnevmatike in tako dobro je deloval insignijin štirikolesni pogon s sklopko haldex, ki zmore bliskovito hitro prerazporejati navor med kolesi. Preizkus na običajnih zimskih pnevmatikah pa je pokazal, da avto ni tako enostavno spraviti v zavoj in ovinek v celoti odpeljati v kontrolirano drsečem položaju. Z vklopljeno elektroniko gre laže, takrat pogon in elektronski možgani delujejo v sožitju ter poskrbijo za pravšnji oprijem in stabilnost avtomobila. Ko pa elektroniko izklopiš, si prepuščen lastnim možganom in reakcijam; takrat šele začneš nabirati vozniške veščine, ki so v prometu zlata vredne.
Nežne reakcije prinašajo dobre čase
»Zavoj vzemite z zunanje strani, rahlo zavirajte in zanihajte avto v drsenje, nato pa ga z nežnim dodajanjem plina in sukanjem volana držite v stalnem drsenju,« nam je dal navodilo inštruktor Tom Schwister in po nekaj krogih smo z ekipo Unicredit banke že drseli s 60 do 70 kilometri na uro. Bolj nežne so bile reakcije na plinu in volanu, laže je bila obvladljiva insignia, v teh razmerah pa se je zelo dobro pokazalo tudi delovanje štirikolesnega pogona, katerega lastnosti v običajni situaciji le redko tako nazorno izkusimo.
Kaj zmorejo sodobni avti, pokaže šele poligon
»Dokončno sem potrdil tezo inštruktorja Braneta Legana, ko je dejal, da si še misliti ne moremo, kaj vse zmorejo avtomobili, če jih pravilno upravljamo in izkoristimo vse varnostne pripomočke, ki so nameščeni v njih (ESP, DSC ...). Vse zmogljivosti varnostnih pripomočkov so se nam razkrile na zadnji vaji, ko smo morali prav vse izklopiti in se zanašati zgolj na znanje, pridobljeno v predhodnem treningu. Razlika je bila očitna,« je komentiral Darko Hlupič iz Unicredit banke, ki je konec dneva odnesel tudi priznanje za drugo mesto v tekmi na poligonu.
Tekmovalci so morali z izklopljenimi elektronskimi pomagali speljati poledenelo progo, pred vsakim zavojem avto zanihati v drsenje in zavoj oddrseti vse do ravnine. Opel insignia OPC (na fotografiji) je bila opremljena še z ježevkami, kovinskimi bodicami, ki se dobesedno zagrizejo v ledeno podlago, zato je na ledu plesala hitro in lahko nadzirljivo.
V prometu se boste velikokrat znašli v situaciji, ko bo avto začel7 nenadzorovano drseti. V tem primeru potrebujete zbranost in hitre, a nežne reakcije na volanu in zavori. V večini primerov se boste trku lahko izognili z dodajanjem plina, zato je pomembno, da veste, kako se avto vede na zasneženi ali ledeni podlagi. Varnostna elektronika rešuje življenja, obvladovanja avta pa se precej laže naučite, če je ta izklopljena. Na poledeneli in zasneženi stezi morajo delovati vaši, ne elektronski možgani, prava umetnost pa je v teh razmerah oddrseti cel ovinek. Štirikolesni pogon, ki stalno prerazporeja navor med kolesi, je pri tem v veliko pomoč.
Tekmovalci so morali z oplom antaro zapeljati na široko klančino oziroma tako imenovano rampo, zbito iz lesenih debel, ter jo zanihati in vsaj deset sekund obdržati v vodoravnem položaju. Avto je bil opremljen s štirikolesnim pogonom, da je lahko plezal po delno drseči površini, in samodejnim menjalnikom, pri ročnem bi sklopka po večkratnih preizkusih že pošteno dišala.
Pri tej vaji je izjemno pomembna natančnost pri dodajanju plina. Avto morate v odločilnem trenutku, ko se rampa začne prevešati na drugo stran, dejansko pomikati po milimetrih. V prometu vam te veščine pridejo prav pri speljevanju, pri parkiranju na »milimetre« in tudi pri drugih manevrih, kjer je potrebna natančnost. Prednost je, če voznik dobro pozna svoj avto. Za tekmovalce je bila vaja zato še bolj zahtevna, saj so se morali privajati še na tehnične lastnosti avta, na to, kdaj primejo plin, zavore, kako se odzove štirikolesni pogon...
Foto: Miloš Milač in Julian Kasseckert