Mile Dončev vozi škodo octavio. Avtomobil je vrsto let redno servisiral pri pooblaščenem serviserju, a zadnji servis se je odločil opraviti pri nepooblaščenem. Tudi zaradi prihranka. Pri nepooblaščenem je za redni letni servis plačal 450 evrov, medtem ko je pri uradnem serviserju plačeval dobrih 800 evrov. »Prihranil sem skoraj polovico v primerjavi s tem, koliko sem prej plačeval vsako leto,« je zadovoljen Dončev. A potem, kot po Murphyjevem zakonu (če gre lahko kaj narobe, bo tudi šlo), se je pokvarila volanska letev. »Popravilo in zamenjava sta bila še vedno v garanciji. A ker zadnjega servisa nisem opravil pri uradnem serviserju, mi tam garancije niso želeli priznati,« opisuje. Da se utegne kaj takšnega zgoditi, je Dončeva opozoril tudi nepooblaščeni serviser. »Katerokoli vozilo v garanciji se lahko servisira tudi pri nepooblaščenem serviserju in pri tem garancija ne propade, kar je zakonsko urejeno v evropski uredbi o skupinskih izjemah. Težava je v tem, da ljudje tega ne vedo, pooblaščeni serviserji pa poskušajo izkoristiti neznanje in uporabiti vse vzvode, da garancija ne bi veljala,« opozarja Aleksander Remec, vodja neodvisne mreže Euroservis, ki je Dončevu tudi pomagal iz zagate. Po njegovem posredovanju in citiranju EU-zakona se je zgodil preobrat - pooblaščeni serviser je zamenjal volansko letev brez doplačila. Dončev zdaj pravi, da bo avtomobil tudi v prihodnje servisiral pri nepooblaščenem serviserju.
Marko in njegov BMW
Omenimo še Marka, ki vozi sedem let starega BMW. Ves čas ga je servisiral pri uradnem servisu in za to odštel okoli tisočaka na leto. Lani pa mu je prijatelj priporočil nepooblaščenega serviserja, ki se že 20 let ukvarja izključno s servisiranjem BMW. »Čeprav nisem bil povsem prepričan, sem se nazadnje odločil, da grem k njemu. Strošek letnega servisa sem znižal za polovico. Plačal sem le 450 evrov,« je zadovoljen Marko. Serviser ga je opozoril še na zamenjavo pogonske verige, ki je že precej raztegnjena, zaradi česar je avtomobil vse bolj glasen. Seveda se je takoj ponudil za popravilo, kar bi Marka stalo 850 evrov. »Bil pa je tako fer, da mi je svetoval, naj prej pri pooblaščenem serviserju preverim veljavnost garancije, ki bi krila strošek popravila. To sem tudi storil. Uradni serviser je najprej vihal nos, saj mu ni bilo prav, da sem se po toliko letih odločil za zamenjavo serviserja, potem pa mi je še povedal, da je garancija potekla. Popravilo tam bi me stalo 1.400 evrov, dve tretjini bi šlo samo za plačilo stroškov dela,« pojasnjuje Marko. A čez dva tedna se je zgodil zanimiv preobrat. Poklical ga je pooblaščeni serviser, češ da so dobili navodilo od proizvajalca BMW, da gre pri modelu in letniku, ki ga vozi, za serijsko napako pogonske verige. Preventivno so zato vpoklicali vse lastnike, da zamenjajo verigo, in Marko za to ne bo plačal niti centa.
»Proizvajalec med garancijsko dobo od pooblaščenih serviserjev prejema informacije o napakah na vozilu in tako ugotovi, kaj mora na določenem modelu spremeniti. Ko pride oseba s tem modelom na servis, serviser z vpisom številke šasije v računalniški program proizvajalca izve za tako imenovane tovarniške akcije - torej, ali je potrebna zamenjava cevi, tesnila ali kaj drugega na račun tovarne. Nepooblaščeni serviserji nimajo stika s proizvajalci avtomobilov in zato ne vedo, ali so ti predvideli tovarniške akcije, torej zamenjavo kakšnih delov, ki so brezplačni in pomembni za brezhibno delovanje,« opozarja Janez Vodopija, predsednik sekcije pooblaščenih trgovcev in serviserjev z motornimi vozili pri GZS. Da to ne drži povsem, nas je opozoril Aleksander Remec, ki pravi, da imajo tudi nepooblaščeni serviserji vpogled v te tovarniške akcije, seveda pa to ne velja za vse.Z nepooblaščenimi do 80 odstotkov prihranka
Kaj zdaj storiti? Servisirati pri nepooblaščenem ali pooblaščenem serviserju? Razlike v ceni so precejšnje. V štirih letih servisiranja lahko pri nepooblaščenih prihranimo od 20 do 80 odstotkov vrednosti servisov, odvisno od blagovne znamke in modela vozila, so ugotovili pri Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). Kako to? »Pooblaščeni serviserji imajo gromozanske servise, zato je njihov strošek obratovanja zelo velik. Strošek dela na uro pa lahko sega tudi do 55 evrov z davkom vred, medtem ko so nepooblaščeni serviserji precej cenejši, saj imajo praviloma manjše delavnice. Njihova prednost je tudi, da imajo s stranko lahko bolj pristen odnos,« pojasnjuje Remec iz neodvisne mreže Euroservis. To priznava tudi predstavnik pooblaščenih serviserjev Janez Vodopija: »Pooblaščeni serviser, ki mora izpolnjevati vse zahteve tovarne, od letnega šolanja do ustreznega orodja in opreme, objekta..., ima precej višje stroške poslovanja kot nepooblaščeni. Če si boste ogledali delavnico enega in drugega, boste videli velike razlike. Nepooblaščeni serviser ima lahko majhno delavnico z dvema ali tremi zaposlenimi, ki se ne šolajo.«
Cene servisne ure pooblaščenih servisov so zelo različne, za servis BMW, forda, minija, opla, nissana, seata, škode, toyote, volkswagna, kie je ta v povprečju okoli 50 evrov. Pri nepooblaščenih servisnih mrežah so cene okoli 35 evrov na uro (Euroservis od 24,4 do 42,7 evra; Maxx 35,38 evra, Point S od 35,6 do 50,8 evra), so ugotovili na ZPS.
Od nepooblaščenih zahtevajte račun
Če želite prihraniti pri servisiranju vozila in hkrati obdržati garancijo za vozilo, ni vseeno, h kateremu nepooblaščenemu serviserju zapeljete. »Ni primerna vsaka garažna delavnica, prava izbira je omejena na tiste ponudnike, ki imajo ustrezno potrdilo, da se na posel spoznajo. Pred izbiro alternative je zato nujno preveriti, ali takšen certifikat vaš serviser dejansko ima,« opozarjajo na ZPS. Ločimo torej tri vrste serviserjev: pooblaščene, nepooblaščene in »fušarje«, našteva Remec. Da garancija kljub popravilu pri nepooblaščenem serviserju ne propade, mora ta izpolnjevati določene pogoje: mora biti pravna oseba, da lahko izdaja račune; imeti mora strokovno izobražen kader; v avtomobil mora vgrajevati originalu enakovredne rezervne dele, če teh ni, pa originalne; delati mora v skladu s pravili, ki jih predpisuje proizvajalec vozila, našteva Remec. Čez palec ocenjuje, da je takšnih nepooblaščenih serviserjev, ki izpolnjujejo vse te pogoje, pri nas okoli 90, polovica teh sodi v mrežo Euroservis.
Kljub EU-zakonu se v praksi zapleta, še zlasti kadar lastnik želi uveljavljati garancijo za vozilo, pa je ne more oziroma proizvajalec od serviserja zahteva ustrezna dokazila, da so bili upoštevani vsi pogoji za izkoriščenje garancije, opozarja Janez Vodopija. V teh primerih je torej izjemno pomemben račun. Ta mora biti podrobno razčlenjen in poleg cene mora biti natančno opisan material ter navedeni normativi, saj je le tako mogoče dokazovati, da je bil avtomobil servisiran v skladu z navodili in standardi proizvajalca, opozarjajo na ZPS.
Trik podaljšane garancije
Pooblaščeni serviserji mečejo v isti koš vse nepooblaščene, tudi tiste, ki izpolnjujejo vse tovarniške pogoje. Prav zadnji se na vse kriplje trudijo ločiti od drugih nepooblaščenih, ki jih Remec imenuje »fušarji«. Torej vlada prava zmeda. Lastniki vozil pa so tisti, ki morajo dobesedno doktorirati iz tega, kje in pri kom bodo opravili kakovosten servis in hkrati prihranili nekaj evrov. Stvar pa se še bolj zaplete. Prodajalci vozil v boju za stranke kot glavni adut ali orožje uporabljajo garancijo. »Kriza se pozna tudi v poprodajnih storitvah, saj po dveletnem garancijskem obdobju vse več kupcev neha svoj avtomobil servisirati pri pooblaščenih servisih. S podaljševanjem garancije želijo torej prodajalci obdržati kupce v svojih servisih dalj časa,« opozarja Boštjan Okorn iz ZPS. Zato je malo takšnih, ki ponujajo zgolj obvezno dveletno tovarniško garancijo, ampak so jo podaljšali na tri, štiri, sedem let. »Garancijska doba se podaljšuje. Najprej je bila garancija po zakonu leto dni, danes so vse glavne evropske avtomobilske znamke to podaljšale na štiri leta. Potem velja še dvoletna kulanca, ki je prostovoljna garancija proizvajalca. V tej garancijski dobi lastniki vozil obiskujejo pooblaščene serviserje, da ohranjajo garancijo. Šest let se vam gotovo splača obiskovati pooblaščenega serviserja, ker vam ponuja tudi druge storitve, recimo brezplačen prevoz pokvarjenega vozila do servisa, nadomestni avto... Vse to pa izgubite, če avta ne servisirate pri pooblaščenih serviserjih,« pojasnjuje Vodopija. S tem se ne strinja Remec: »Ljudje so do nepooblaščenih servisov zadržani, saj mislijo, da bodo s tem izgubili garancijo za vozilo, s čimer jih strašijo pooblaščeni serviserji.« Zato ponovimo - garancija ne propade, če avto servisirate pri nepooblaščenih serviserjih, ki izpolnjujejo pogoje proizvajalca.
V boju za stranke je treba biti inovativen, zato zdaj trgovci vozil ponujajo še podaljšano jamstvo, za katero je treba praviloma doplačati. »To je nateg. Obljubljajo, da je cel avto v garanciji še nadaljnjih sedem let, če doplačaš tisoč evrov, a to ni res, saj ne velja za vse sklope, ki so sicer del splošne garancije. In če imamo popravilo, ki je v garanciji, lahko ta propade, ker odločitev o kritju stroškov prevzame zavarovalnica. S formalnopravnega vidika je odločitev odvisna od zavarovalnice, in ne od prodajalca. Hkrati pa se stranka z nakupom podaljšane garancije tudi zaveže k drugim pogojem, ki jih postavi trgovec, recimo, kje mora avto servisirati. Vse to piše v drobnem tisku,« opozarja Remec. Podobno opozarjajo tudi na ZPS.
Kakovost storitve
Kaj pa strokovnost in kakovost serviserjev? »Novejši avtomobili so zaradi ekoloških predpisov postali zapleteni in zahtevni za diagnosticiranje in vzdrževanje, veliko je elektronike. Že zavorne obloge pri avtomobilih, ki imajo električno zadnjo zavoro, je težko zamenjati. Serviser zato potrebuje ogromno znanja, orodij, testerjev za odkrivanje napak... V praksi se velikokrat dogaja, da nepooblaščeni serviserji učinkovito in hitro popravijo stvari, ki so vidne, recimo zamenjajo olje, filter, izpušno cev, gumo..., ko pa se prižgejo lučke, stvar postane bolj zapletena. Te primere potem rešujejo tako, da avtomobil odpeljejo na popravilo v pooblaščen servis, tam to popravijo, stranki pa potem to naprej obračunajo,« pravi Vodopija. S tem se seveda Remec ne strinja: »Pooblaščeni serviserji zamenjujejo samo dele. Danes so avtomobili na takšni ravni, da le redko 'crkne' le ena zadeva; pooblaščeni serviserji del zamenjajo in zadevo zaključijo. Nepooblaščeni pa podrobno pogledajo, kaj je narobe z vozilom, da odpravijo osnovno napako, ki je povzročila okvaro.«
In kaj na vse skupaj pravi prodajalec rabljenih avtomobilov Dominik, ki ne želi biti omenjen s polnim imenom: »Nekateri serviserji so malce zaspali, a to so predvsem tisti iz stare šole, ki pa so lahko mojstri popravil starejših vozil. Marsikdo želi narediti servis tam, kjer je ceneje in še vedno kakovostno. Nekateri menijo, da je kakovost višja pri pooblaščenih, a to je relativno. Sam menim, da lahko nepooblaščeni serviser enako kakovostno opravi servis kot pooblaščeni. Pomembna je kakovost dela, ne pa toliko, kje se dejansko to dela.«
Ali se lahko zaradi servisiranja avtomobila pri nepooblaščenem serviserju to pozna pri vrednosti avtomobila, ko se ga odločimo prodati? »Načelno to ne bi smelo vplivati na prodajno ceno. Zame kot kupca rabljenega avtomobila bi bilo pomembno le to, da je bil avto servisiran, kje, pa me ne bi zanimalo. Tudi če je servis opravljen pri nepooblaščenem serviserju, se to vpiše v servisno knjižico. Ali ni potem vseeno, kje opraviš servis,« razmišlja Aleksander Remec iz mreže nepooblaščenih serviserjev Euroservis. Nasprotno meni Janez Vodopija, predsednik sekcije pooblaščenih trgovcev in serviserjev pri GZS: »Ko kupujete rabljen avtomobil, boste hoteli kupiti čim boljšega, zato boste hoteli imeti izpolnjeno servisno knjižico pooblaščenih serviserjev. S tega vidika je nakup avtomobila bolj varen. Lahko sicer kupite tudi avtomobil brez te in avto zaradi tega ne bo nič slabši. A velikokrat ljudje želijo kupiti nov avtomobil, svojega rabljenega pa želijo dati v račun in tega bo prodajalec vzel le, če je bil redno servisiran. Servisna knjižica je kot boniteta avtomobila. Pri novejših vozilih se servisna knjižica sploh ne uporablja več, saj se zgodovina servisov beleži računalniško.« In kaj pravi prodajalec rabljenih vozil Domnik, ki mesečno odkupi do deset avtomobilov in ta hip oglašuje prodajo skoraj sto vozil: »Ne bi rekel, da to, kje je bil avto servisiran, vpliva na prodajno ceno. Je pa res, da ga je mogoče zaradi tega, ker je bil servisiran na uradnem servisu, lažje prodati. Ljudje tem malce bolj zaupajo kot nepooblaščenim serviserjem, pa čeprav je servis lahko opravljen enako kakovostno kot pri pooblaščenih. Pri nakupu rabljenega vozila pa moraš imeti tudi malo sreče.«
Popravek: V članku sem napačno zapisala, da je šlo pri BMW za popravilo zavorne verige. Pravilno je, da je šlo za pogonsko verigo. Za napako se opravičujem, Marja Milič