Indijance iz plemena Čeroki so tekom težke zgodovine odlikovali močna volja, pogum, klenost in trdoživost, ki so jim pomagali preživeti tudi naporno Pot solz, ko so se bili v nemogočih razmerah prisiljeni umakniti skoraj 1.500 kilometrov daleč na ameriški zahod.
Čvrst duh tega ameriškega staroselskega plemena in njihove številne odlike danes vestno pooseblja tudi Jeep cherokee, ki s svojo moderno in prepoznavno podobo, udobjem, kvalitetnimi materiali, kakovostno izdelavo in še posebej terenskimi zmogljivostmi lahko spleza na območje, kjer sicer kraljuje nemška trojica Audi (Q5), BMW (X3) in Mercedes (GLK).
Peto generacijo trdoživega cherokeeja bo na cesti težko spregledati ali zamenjati za kaj drugega. Čeprav se v prvi vrsti sklicuje na svojo dediščino, ki jo poosebljajo maska s sedmimi pokončnimi režami po vzoru kultnega willysa, precejšen odmik od tal, terenu prilagojen velik vstopni in izstopni kot ter trapezni blatniki kot pri wranglerju, so mu ameriški oblikovalci namenili zelo poseben, samosvoj in sodoben videz.
Spredaj revolucionarno podobo poudarjajo štirje posamezni žarometi, zgoraj so ozke dnevne luči z LED tehnologijo, spodaj ksenonski žarometi s prilagodljivim snopom, vmes pa kromirane obrobe zračnih rež. S strani športno-elegantna in nič kaj oglata karoserija vleče vzporednice z večjim bratom, robustnost pri tem poudarjajo zajetne plastične obrobe.
Zadek novega cherokeeja zaznamujejo visoka postavitev luči z LED diodami, velika, zaobljena praznina prtljažnih vrat pod njimi ter zajeten strešni spojler, ki pripomore k boljši aerodinamiki. Za zmeren pridih elegance ob tem poskrbita bleščeča konca dvojne izpušne cevi. Unikatna zunanjost tega športnega terenca tako popestri mestne ulice in privablja poglede - a ni nujno, da le odobravanja.
Če o okusih vendarle ne gre razpravljati pa tale 4,62 metra dolgi Jeepov posebnež soglasno prejme visoke ocene v notranjosti, med vožnjo in predvsem na terenu, kjer za odličnost poskrbi napredni štirikolesni pogon.
Pod prsti smo namreč začutili model z dvolitrskim dizelskim motorjem s 125 kilovati oziroma 170 konji, devetstopenjskim avtomatskim menjalnikom in bogatejšo stopnjo opreme Limited (ogrevani, hlajeni in električno nastavljivi usnjeni sedeži, biksenonski žarometi, pametni ključ, kamera,...), ki denarnico olajša za najmanj 40.990 evrov - ta naj bi bil tudi najpogostejši izbor slovenskih kupcev. Testni se je zaradi nekaj dodatne opreme (paket Tehnologija, navigacija) spogledoval s ceno okoli 45 tisočakov, kar pa je okoli 15 odstotkov manj od tradicionalnih Nemcev.
Da se Jeep cherokee precej odkrito spogleduje s prestižem, priča notranjost, v katero vstopimo s pomočjo pametnega ključa. Obilica prostora spredaj in zadaj (270 cm medosne razdalje) v najboljši luči pokaže tradicionalno ameriško avtomobilsko filozofijo. Vse skupaj podkrepita bogata oprema v paketu Limited, kvalitetna izdelava, izbor vgrajenih materialov in udobni, v vse smeri električno nastavljivi usnjeni ter hlajeni sedeži, ki pa bi lahko imeli daljši sedalni del.
Opremo je dodatno obogatil paket za hladna podnebja, ki za 350 evrov prinaša ogrevane šobe za pranje stekel, gretje sedežev in volana. Priporočamo! V skrbi za čim večje ugodje potnikov se že ob zagonu motorja na osrednjem 8,4-palčnem zaslonu na dotik pojavi meni, ki nam ponudi ogrevanje/hlajenje sedežev in volana.
Kabina je sodobna, materiali so na otip mehki in prijetni. Vozniku je med merilnikoma na voljo velik, 7-palčni zaslon, ki lahko prikazuje podatke potovalnega računalnika, radia, hitrosti, pogonskih nastavitev, navigacije in številnih drugih uporabnih informacij.
Kot smo pri Američanih navajeni, (uporabnega) prostora za odlaganje drobnarij in pijače zlepa ne manjka, poskrbljeno je tudi za potnike na zadnji klopi. Ti imajo dovolj prostora za glavo, večjega bi jim lahko odmerili za kolena. Uporabnost vozila sicer povečuje vzdolžno pomična zadnja klop, saj se tako poveča/zmanjša tudi prostornina prtljažnika, dostop do katerega lajša električno odpiranje in zapiranje prtljažnih vrat.
V osnovi prtljažnik vase spravi 412 litrov, s povsem naprej pomaknjeno zadnjo klopjo 500 litrov ter 1.267 litrov s podrtimi sedeži. Prtljažni prostor je ob tem zgledno obdelan in ponuja kar nekaj možnosti pričvrstitve tovora, pod dnom pa se namesto rezervnega kolesa skriva še okoli 70-litrski prostor za raznorazne stvari.
Pod motornim pokrovom skoraj dvotonskega crossoverja se je vrtel dvolitrski multijet dizelski štirivaljnik s 125 kilovati (170 KM). V kabino se ga praktično ne sliši, do ušes večinoma prihaja zgolj prijetno bobnenje, ki dodobra zakrije njegovo dizelsko poreklo.
Avto lepo vleče že iz nizkih vrtljajev, saj zmore 350 Nm največjega navora pri 1.750 vrtljajih, prestavljanje samodejnega menjalnika je mehko in nežno, povsem v službi udobja. Motor se ob priganjanju brez težav zavrti vse do številke 4.500, ko se vendarle sliši nekaj tipično dizelske robatosti. Cherokee sicer v deveti (!) prestavi doseže največjo hitrost 192 km/h, masa pa vzame davek pri pospeških. Z mesta do sto km/h potrebuje dobrih deset sekund, vendar pa kombinacija zmore vleči do 2,5 tone težak tovor.
Motor so prispevali Italijani, gre za znan in dodobra preizkušen agregat, ki ga odlikuje tudi zmerna poraba. Cherokee obljublja porabo 5,8 litra na sto prevoženih kilometrov, v praksi pa je ta za okoli liter in pol višja. Novi italijanski lastnik Jeepa je priskrbel tudi platformo, ki so jo povzeli po Alfini giulietti in ji podaljšali medosno razdaljo - tako je za 29.900 evrov na voljo tudi zgolj s prednjim pogonom.
Jeep bi brez težav lahko nastopal v zgodbi o Dr. Jekyllu in G. Hydeu. Za njegovo hipno preobrazbo iz umirjenega meščana v rekreativnega športnika ali suverenega hribolazca namreč poskrbi vrtljivi gumb pod sredinsko konzolo. Z njim upravljamo program Selec-Terrain, s katerim se delovanje menjalnika in pogona samodejno prilagaja trenutnim razmeram pod kolesi Auto, Snow, Sport, Sand/Mud). Voznik s pritiskom gumba izbere cestne in terenske nastavitve, ki omogočajo doseganje optimalne zmogljivosti na različnih podlagah.
Vožnja s cherokeejem po urejenih cestah je predvsem udobna - vozilo neravnine in luknje požira z občutkom, lagodje podkrepijo še mehki sedeži - in umirjena, kar pa ne bo všeč bolj dinamičnim voznikom. Ne pomaga niti obrat gumba v Sport, ki predvsem izboljša odzivnost motorja in prestavljanje v višjih vrtljajih.
Pri višjih hitrostih ali v hitreje odpeljanih ovinkih se tako čuti nagibanje karoserije, sedeži ponujajo premalo bočne opore, volan je na trenutke premehak, menjalnik pa si ni preveč blizu s športnostjo. V njegovo delovanje sicer lahko posežemo z obvolanskimi ročicami, vendar bo najbolj dinamične voznike potešil kak Bavarec ali bogato založena Fordova kuga.
Selec-terrain v načinu Auto s pomočjo elektronske pameti ter vektoriranja navora vsem štirim kolesom namenja moč glede na količino razpoložljivega oprijema. Sistem ne zahteva udeležbe voznika, prenos se vrši nezaznavno in hitro, v skrajnih okoliščinah na pomoč dodatno priskoči elektronika. Moč se v osnovi prenaša na prednji kolesni par, kar pripomore tudi k nižji porabi goriva. V načinu Auto bodo poti s cherokeejem varne denimo na mokrem in spolzkem cestišču, v primeru sneženja pa velja preklopiti v način Snow, kjer se oteženim okoliščinam prilagodi odzivnost motorja.
Cherokeeja smo v načinu pesek/blato zapeljali tudi po dodobra razmočenih blatnih poteh, kjer sicer kraljujejo traktorji, razkritem makadamu, hribovskih in gozdnih poteh ter kamnitih brezpotjih.
Off-road vožnja je namreč tisto, po čemer je Jeep znan širšim množicam, tudi tokrat pa je dokazal, da se pod šminkerskim videzom skrivajo prave terenske sposobnosti. Na vsakem metru je vlival zaupanje, za tiste, ki se često "izgubijo" izven urejenih cest pa priporočamo različico s sistemom za nadzorovano spuščanje po strminah.
Za varnost v Jeepovem cherokeeju je zelo dobro poskrbljeno. Poleg sedmih zračnih blazin ponuja še kamero za pomoč pri vzvratni vožnji, lani pa je uspešno prestal tudi preizkusna trčenja Euro NCAP, kjer je dobil oceno pet zvezdic. K temu je pomagala tudi vgradnja večine danes znane napredne tehnike in asistenčnih sistemov (skupaj vgrajenih prek 70), kot so tipalo za preprečevanje trka pir nizki hitrosti, opozorilnik pred naletom, opozorilna lučka za vozila v mrtvem kotu, sistem nenamerne menjave voznega pasu, parkirna asistenca in radarski tempomat.
V praksi smo preizkusili vse in delujejo odlično. V močnem deževju in gosti megli je še kako prav prišel radarski tempomat, sistem nenamerne menjave pasu pa z rahlim popravljanjem volana avto drži znotraj voznega pasu. Pohvaliti velja tudi pomočnika pri parkiranju, ki cherokeeja s samodejnim vrtenjem volana hitro sparkira bočno ali vzvratno vzdolžno, z večkratnim popravljanjem pa se znajde tudi pri parkiranju pod kotom 45 stopinj. Moteča v posameznih situacijah zna biti parkirna asistenca, ki ob zaznavi ovire za vozilom samodejno in močno zavre pa čeprav gre zgolj za travo oziroma je ovira oddaljena še vsaj 20 centimetrov.
V hudem nalivu pri avtocestnih hitrostih nam je še kako prav prišel sistem za opozarjanje na mrtvi kot. Američani so kot kaže predčasno odkorakali iz vetrovnika, saj odvodnjavanje z vetrobranskega stekla prek prednjega stebrička in stranske šipe pri avtocestnih hitrostih povsem popači dogajanje v vzvratnem ogledalu.
Novi Jeep cherokee se tako poleg unikatne podobe, udobja in bogate opreme lahko pohvali tudi z zmogljivimi terenskimi sposobnostmi. Drzna zunanjost tega posebneža bo zagotovo popestrila mestne ulice, z njegovim naprednim štirikolesnim pogonom pa bo lahko voznik čisto zares osvajal brezpotja. Konkurenca je lahko lepša, ima večji ugled ali bolj pestro izbiro motorjev, na terenu pa bo pred Indijancem morala priznati poraz.
Foto: Matej Kačič