Mokre in spolzke ceste, zasnežene magistralke, avtoceste in gorski prelazi, kakšen malo bolj razrit makadam, blatni kolovozi, strmejši klanci in gozdne poti so okoliščine, v katerih napredujejo le najbolj pogumni ali takšni, ki jim varno in zanesljivo vožnjo omogoča njihovo vozilo. Znano je, da se v težjih vremenskih pogojih na cestah bolje obnesejo vozila s štirikolesnim pogonom, prek malo večjih ovir pa se praviloma prebijejo zgolj terenci. Kaj pa naj storijo posamezniki in družine, ki poleg vsakdanjih cestnih opravkov radi zaidejo na stranske poti?
Dober kompromis za tiste, ki v prostem času v še tako slabih razmerah težko zdržijo doma, že vrsto let pomenijo terenski karavani. Tudi v Sloveniji so priljubljeni, izven urejenih cest lahko naletimo na raznorazne modele različnih znamk, ki se jim zdaj pridružuje še nova Škoda octavia scout.
Robustnica s prepričljivo terensko podobo izhaja iz običajne karavanske octavie, ki je na trgu približno leto in pol, seveda pa da hitro vedeti, da je nekaj posebnega. Nase lahko opozori že z barvo, v testno modro kovinsko so se tako zapičili mnogi pogledi in jo sprva povezali z razgrajaško RS. Že serijsko so ob tem na voljo 17-palčna aluminijasta platišča z gumami dimenzije 225/50.
Pozornim očem nato niso ubežale črne plastične zaščite karoserije na kolotekih in pragovih, svetla ogledala in strešni nosilci ter predvsem drugačna in že na videz bolj robustna odbijača, ki sta na spodnjem delu še dodatno odporna proti udarcem. Svetla zaščitna plastika spredaj pri tem štrli nekoliko naprej, njene odprtine pa se na terenu kaj hitro zamažejo z blatom, peskom ali snegom.
Zaščite spredaj in zadaj scouta podaljšajo za 26 milimetrov - v dolžino tako meri 468,5 cm. Spredaj in zadaj sta še znački scout, s tem je razlik na pogled konec - dokler v roke ponovno ne vzamemo metra.
Octavia scout ima trebuh namreč za 3,1 centimetra višje kot navadna štirikolesno gnana sestra, podvozje je tako od tal oddaljeno zadovoljivih 17 centimetrov. Tolikšni centimetri imajo dva plusa. Poleg tega, da (dodatno zaščiten) trebuh pozneje nasede, se tudi sedi višje, kar olajša vstopanje in izstopanje ter izboljšuje preglednost - stvari, ki jih bodo znali ceniti predvsem starejši.
O tem, da je scout nekoliko posebna octavia, v nekaj malenkostih opozarja tudi notranjost, ki sicer ponuja udobje opreme Elegance. Tako nas ob odpiranju vrat pozdravijo zaščitne letve z napisom scout in jeklene obloge pedalov, svojevrsten pečat kabini dajejo tudi logotipi scout na sedežih, volanu in ročici menjalnika.
Navdušili so notranji dekorativni elementi v barvi kamna ter kombinacija usnja in alkantare na udobnih sedežih, žal pa pred sovoznikom ni več za terence značilnega ročaja. Občasno je v prejšnji generaciji le prišel prav, podobno kot danes dvostranska prtljažna podloga, ki ima na eni strani tekstil in na drugi trpežno gumo, s pomočjo katere se izognemo umazaniji in blatu v prtljažniku.
Testni 1.526 kilogramov težak scout je bil opremljen z že znanim 2,0-litrskim turbodizlom s 110 kilovati (150 KM) in ročnim menjalnikom, ki naj bi bil pri nas tudi najpogostejša izbira. Avto se zelo dobro pelje tako po avtocesti kot po ovinkih in seveda precej bolje od mestnih terencev.
Moči je več kot dovolj za povsem običajno in spodobno vožnjo - 380 Nm navora ponuja med 1.750-3.250 vrtljaji -, pri bolj dinamični pa se motor že nekoliko napreza, vendar ostaja razmeroma tih in uglajen. Tudi poraba je na koncu ugodna, na testu smo porabili 6,5 litra. Do stotice takšen scout potrebuje 9,1 sekunde, merilnik hitrosti pa se ustavi pri 207 km/h. Komur 150 konjev ni dovolj, sta v ponudbi še 1,8-litrski bencinski TFSI s 180 konji in samodejnim DSG menjalnikom ter 184-konjski dizel s prav tako DSG menjalnikom.
A ne glede na to, kateri motor izberete, kam ste namenjeni in kakšne so vremenske razmere, bo za optimalno prilagodljivost na cesti in terenu v vseh pogojih skrbel učinkovit elektronsko nadzorovan štirikolesni pogon. Ta temelji na večlamelni sklopki haldex pete generacije, v osnovi poganja le prednji kolesni par, po potrebi pa se v nekaj milisekundah pogon prenese na zadnji kolesni par. Elektronski program dodatno omogoča, da največ moči dobi kolo z najboljšim oprijemom.
Elektronska pamet prenos moči na kolesa namreč sproti prilagaja glede na vozne razmere in stik s podlago, za voznika pa je njeno delovanje povsem nezaznavno. Scout je opremljen tudi z dvostopenjskim elektronskim nadzorom stabilnosti, njegovo delovanje pa je moč omiliti s preprostim pritiskom na gumb.
V posameznih situacijah je scout tako lahkotno igriv, saj se pri zdrsavanju v hitrih ovinkih vmeša nekoliko pozneje, povsem izklopljena elektronska pomagala pa vozniku pomagajo lažje prebroditi globoko blato ali sneg. Tudi kak bolj strm klanec bo tako laže "padel", seveda pa je pogon v pomoč tudi pri vleki prikolic. Scout z ročnim menjalnikom zmore vleko do dve toni težke prikolice, kar je 25 odstotkov bolje kot pri prejšnji generaciji, tako ne čudi, da smo nekaj novih primerkov na cesti prav tako že videli opremljene z vlečno kljuko.
Glede na terensko naravnanost vozila bi na trenutke prav prišla možnost nadzorovane hitrosti spusta (sistem HDC), kdor se bo večkrat znašel na terenu pa naj namesto mučenja sklopke raje razmisli o samodejnem DSG menjalniku. Ta ceno dvigne za okoli 3.500 evrov, vendar je vozniku pri tem na voljo zmogljivejša 135-kilovatna različica motorja.
S svojo pojavo octavia scout kar kliče po tem, da se jo zapelje izven urejenih cest oziroma z njo aktivno preživlja prosti čas. Škoda je znova ponudila dober kompromis za takšne, ki težko zdržijo doma, že enodnevni izleti pa za njih pomenijo veliko pustolovščino, blatne ali zasnežene čevlje ter predvsem pristnejši stik z naravo.
Foto: Matej Kačič