Pred 60. leti je bil ustanovljen Tomos, ki je zaslovel (v vseh pogledih) s svojimi številnimi dvokolesniki. Sprva naj bi svojo pot začel v Sežani (TOvarna MOtorjev Sežana), vendar so tovarno nato postavili v Kopru. Pred letom dni so tam ponovno zagnali proizvodnjo dvokoles in čeprav je bilo treba začeti z ničle, je bil odziv zelo dober. Zdaj izdelajo okoli 600 dvokoles mesečno, naročila pa imajo že vse do marca. Načrtujejo repozicioniranje blagovne znamke s poudarkom na kakovosti.
Kot je za STA povedal direktor družbe Tomos dvokolesa Matjaž Kanduč, je bilo težko začeti z ničle, a kljub temu se je v minulem letu pokazalo izredno povpraševanje po njihovih izdelkih. Največji trgi ostajajo Nizozemska, Švica in trgi bivše Jugoslavije, v porastu pa so tudi angleški, nemški in avstrijski trg. Poleg tega je oživelo povpraševanje po institucionalnih vozilih, na primer za potrebe poštnih podjetij.
Proizvodnja se je stabilizirala na okoli 600 vozil mesečno, z naročili pa so "polni" do marca. "Lahko bi proizvedli celo enkrat več, kot nam je uspelo v letu 2014," ugotavlja direktor Tomosa, ki pa ga takšen odziv niti ne preseneča. V času krize ljudje namreč iščejo kakovostne izdelke in Tomos je s svojimi mopedi po kakovostni plati večinoma boljši od konkurence.
Takšen pristop si lahko seveda dovolijo v obstoječi organizacijski strukturi, ki je manjša in bolj fleksibilna. V programu dvokoles je tako zaposlenih okoli 30 ljudi. Čeprav bi glede na trenutno povpraševanje lahko šli v bistveno večjo proizvodnjo, pa Kanduč zagovarja postopnejšo, bolj vzdržno rast. Med načrti je tudi postopna elektrifikacija vozil. V sodelovanju s hrvaškim partnerjem že pripravljajo prototip takšnega dvokolesa. O kakšni selitvi proizvodnje na drugo lokacijo ne razmišljajo. Kot poudarja Kanduč, je v Kopru oz. v ljudeh, ki so zrasli iz dediščine Tomosa, nakopičenega ogromno znanja, kar zanje predstavlja veliko prednost.
Tomos je bil namreč v preteklosti znan ne le po motornih kolesih, pač pa tudi po izvenkrmnih motorjih. V 80. letih prejšnjega stoletja je bila koprska tovarna po obsegu proizvodnje največji evropski proizvajalec tovrstnih motorjev, Tomosova "štirica" pa je bila najbolje prodajan lahek izvenkrmni motor na svetu.
Zgodovina v nekaj stavkih
Prvi izdelek, ki so ga sestavili v Tomosu je bil motor Tomos Puch SG 250. Leta 1955 so jih izdelali 137, prav tako so že prvo leto sestavili 124 skuterjev RL 125 in sto mopedov. Začetki lastnega razvoja mopedov segajo v pozna 50. leta, ko so nastale številne izpeljanke mopeda Puch MS 50 s skupnim imenom Colibri. Na prelomu v 70. leta so se v Tomosu začele prve priprave na izdelavo avtomatikov lastne konstrukcije, zaradi višjega standarda so Tomose v 70. letih vozili tudi otroci cvetja.
V 80. letih je Tomos posodobil celoten program dvokolestnih vozil, posebno pozornost pa so namenili zmanjšanju hrupnosti in škodljivih snovi v izpuhu, položaju voznika med vožnjo ter sodobnemu videzu. Prvi od izdelkov novega programa je bil APN 6, ki so ga predstavili leta 1981. Predstavnik nove generacije Tomosovih motornih koles tega obdobja pa je BT 50 iz leta 1985, ki je bil opremljen z litimi platišči in smernimi kazalci. Na osnovi tega modela so kasneje izdelali tudi Tomos ATX 50 C v terenski izvedbi.