BMW je s širitvijo družine serije 3 ob hkratnem bogatenju ponudbe poskrbel tudi za vse težje odločitve. Ob bok klasični limuzini, prostornemu karavanu in še prostornejšemu GT se je na osnovi limuzinske trojke v premijskem razredu srednje velikih avtomobilov namreč pojavila serija 4, ki je ponudila prelomno dvovratno in pozneje kabrioletsko izpeljanko limuzinske serije 3 - že iz prejšnjih generacijah znan posluh za tiste, ki ne potrebujejo dodatnega para vrat na boku oziroma imajo radi prepih.
Poslej je serija 4 obogatena z novim in praktičnim modelom, ki s prepoznavno kupejevsko silhueto ponuja več ekstravagance kot limuzinska serija 3, dodaten par vrat na bokih olajša dostop do zadnje klopi, za petimi na zadku pa se skriva zajeten prtljažnik. Novinca, ki združuje videz dvovratne različice z uporabnostjo štirivratne limuzine, so poimenovali 4 Gran Coupe (GC). Z njim so pri BMW zapolnili še eno tržno nišo ter obenem odgovorili na Audijev A5 Sportback in Mercedes CLA.
Pri BMW ocenjujejo, da si bo štirivratni kupe omislil vsak četrti kupec serije 4. Zaradi sila privlačne oblike in uporabnosti, ki jo prinaša dodaten par vrat na boku, se prav lahko zgodi, da se bo nanj »prilepil« tudi takšen, ki je imel na nakupovalnem seznamu limuzinsko trojko - in za GC ob tem zapravil šest dodatnih evrskih tisočakov. Tudi na račun bogatejše serijske opreme.
Cene po ceniku za serijo 4 GC se pri nas namreč začnejo pri 41.200 evrov (420i in 416d), podobna osnovno opremljena trojka pa stane okoli 35 tisoč evrov. Pri nas naj bi bil najbolj prodajani model 420d s 135 kilovati (184KM) z začetno ceno 44.300 evrov, ki ob dodajanju nekaj obveznih (športni avtomatski menjalnik, navigacijski sistem Professional) in nekaj ne tako obveznih sladkorčkov (LED prilagodljivi žarometi, črno usnje Dakota z rdečimi poudarki, električno pomična steklena streha) hitro naraste na dobrih 60 tisočakov, kolikor je stal testni model.
Na BMWje se že pregovorno lepijo pogledi mimoidočih in drugih voznikov, s serijo 4 GC seveda ni nič drugače. Bavarci izžarevajo športnost, eleganco in dinamiko, vse to pa so inženirji in oblikovalci na najboljši možen način prelili tudi v štirivratnega kupeja - nanj so sila ponosni, vodja zunanjega oblikovanja Karim Habib ga je označil za morda najlepšega v ožji družini.
Po eleganci Gran Coupe ne zaostaja za dvovratnim modelom, s katerim si deli enake mere (dolžina 464 cm, širina 183 cm, medosna razdalja 281 cm), novinec pa je za dober centimeter višji (139 cm) ter za slab centimeter in pol daljši od limuzinske trojke.
Streha serije 4 GC je glede na dvovratno različico za 12 milimetrov višja in zaradi novega para vrat za 112 milimetrov razpotegnjena, kar prinaša več prostora za glave na zadnji klopi.
Proti pokrovu prtljažnega prostora se streha elegantno spusti, mišice ob tem poudarjata širok in zaobljen zadek ter zadaj širše pnevmatike na 19-palčnih platiščih, športno eleganco pa linija SportLine ter vrata brez okvirjev za stekla. Nekateri občudovalci so ob tem pripomnili, da bi se mu zelo podala črna streha.
Prednost BMW serije 4 GC pred kupejem tiči predvsem v njegovi uporabnosti in praktičnosti zaradi dodatnega para vrat. Vse to še dodatno poudarja široko odpiranje prtljažnega pokrova, ki se kot pri kombilimuzinah odpira hkrati z zadnjim steklom.
Prtljažnik je s 480 litri za 35 litrov večji od tistega v dvovratni štirici in brez težav pogoltne otroški voziček, šest zabojev vode ali dve torbi za golf, s podrto zadnjo klopjo (deljiva v razmerju 40:20:40) pa naraste na spoštljivih 1.300 litrov, kar je za takšen avto brez dvoma velik adut. Električno gnana prtljažna vrata so pri nas v serijski opremi, doplačati pa je treba za pametno odpiranje s pomikom stopala pod zadnjim odbijačem in ključem v žepu.
Bavarec največ udobja ponuja štirim potnikom, s čimer nakazuje z obliko zadnje klopi, kjer se kažejo obrisi dveh ločenih sedežev. Za silo se na krajše razdalje lahko pelje tudi peti potnik, a v osnovi je to avto za štiri (4+1).
V notranjosti voznika pričaka skorajda do potankosti premišljeno in izpiljeno delovno okolje, po želji tudi športni sedeži ali M usnjen volan. Sedenje, položaj za volanom, postavitev pedal, priročnost stikal na armaturni plošči ter opora za levo nogo so med najboljšimi rešitvami, hvalimo tudi sistem iDrive ter izdelavo in kakovost materialov.
Odličen je tudi motor, sodobni 2,0-litrski twinpower dizel ponuja dovolj moči in hkrati nizko porabo. Ob že omenjenih 184 »konjih« postreže s 380 newtonmetri navora med 1.750-2.750 vrtljaji v minuti, v kombinaciji s precej grobo delujočim sistemom start&stop ter rekuperacijo zavorne energije pa naj bi na sto prevoženih kilometrov v povprečju porabil 4,7 litra goriva. V realnosti je poraba za dober litra višja, ob priganjanju za dva, kar pa je še vedno ugodno. Motor je uglajen, prožen in med vožnjo tih, le v prostem teku ne more povsem skriti dizelskega porekla.
Vozniku je poleg ročnega šeststopenjskega menjalnika voljo odličen osemstopenjski športni samodejni menjalnik. Njegov nakup priporočamo, saj v mestni ali dopustniški gneči udobno razbremeni voznika, v hitrih zavojih pa poskrbi za bliskovito prestavljanje in širok nasmešek.
Voznik mu s pomočjo prestavne ročice ali ušes ob volanu lahko ukazuje tudi ročno. O sozvočju motorja in menjalnika pričajo tudi tehnični podatki, saj s samodejnim menjalnikom 420d hitreje pospešuje do stotice (7,5 sekunde, z ročnim 7,7 sekunde) ter uradno porabi kak deciliter goriva manj. Nekolika nižja pa je s samodejnim menjalnikom končna hitrost, saj se števec ustavi pri 231 km/h (z ročnim pri 236 km/h).
Vzmetenje je nekoliko trdo, vendar zadovoljivo udobno tudi za družinsko rabo na slovenskih cestah, k mehkejšemu blaženju pripomore tudi izbira »comfort«. Varčnosti je namenjena nastavitev »eco pro« v kateri se zmanjša odzivnost pedala za plin, v načinu »sport« in »sport+« pa otrdi podvozje, motor postane bolj odziven, menjalnik prestavlja v višjih obratih, deloma se izklopi tudi elektronska pomoč.
Serija 4 GC tehta 1.585 kilogramov, kar je okoli 80 kg več kot limuzina, vendar se to med vožnjo ne opazi. Štirivratnega kupeja odlikujejo lakota po ovinkih ter odlična vodljivost in dinamika. Samo podvozje namreč v vseh pogojih ponuja veliko nevtralnosti, prenos motorne moči na zadnji kolesni par pa je neproblematičen. Elektronika suvereno skrbi za mirnost tudi v ostrih ovinkih, z njenim popolnim izklopom pa lahko avto brez težav pripravimo do kontroliranega drsenja - BMW pač.
Foto: Matej Kačič