Majhni avti prinašajo majhne zaslužke. Trendovski, v tem hipu so to športni terenci, pa nagovarjajo čustva kupcev, zato lahko z njimi dosežemo višjo ceno na trgu, Fiatov preobrat z dragim športnim terencem 500X pojasnjuje šef Fiata Olivier Francois.
Fiatova zgodovina se bere kot napet roman. Ne manjka zapletov, tudi romantičnih trenutkov, vzponov in globokih padcev, spremembe pa so podkrepljene z italijanskim temperamentom. Leto 1957 je Fiat brez dvoma pisal romantični odstavek, takrat se je rodil prvi fiat 500 - preprost in poceni mestni malček, ki je izžareval italijanski temperament v obliki, tehniki in značaju. Mali fiat je mobiliziral Italijo, dostopen je bil skoraj vsakomur, čez čas pa je v malenkost spremenjeni obliki zapeljal tudi na balkanske trge s pogovornim imenom fičko.
Težave že pred krizo, nato rešitev
Leto 2007. Fiat je še pred začetkom gospodarske krize utrujen od boja s trgom, tega namreč izgublja. Modeli punto in bravo ne zmorejo več zagotavljati dovolj visokih prodajnih številk, zaslužki z majhnimi avti - razred, v katerem Fiat blesti - kopnijo, sindikati delavcev v tovarnah pritiskajo na vodstvo, medtem se zgodita še poroka in ločitev z ameriškim General Motorsom. Sledi preobrat: po 50 letih obuditev fiata 500 v obliki nekoliko večjega, oblikovno zelo podobnega in sodobnega malčka.
Vse bolj globalen, vse manj italijanski
Novi 500 je bil drugačen od punta, una, pande in drugih malih fiatov. Nagovarjal je srca kupcev, ponudil jim je romantiko starih časov in barvitost, ki je doslej niso našli pri drugih majhnih avtih. Z vidika racionalnosti mu je sicer spodletelo, za več denarja je ponudil manj prostora. Fiat je z njim ciljal na zaslužek, ki ga z običajnimi avti ni mogel doseči. Kot kaže, to kupcev ni motilo, saj se je mali 500 s povprečno ceno prek 15 tisoč evrov zavihtel na vrh prodajne lestvice v Evropi, kjer vztraja še danes. Lovi ga tudi cenejši novomeški twingo. Sočasno s prodajnimi uspehi fiata 500 po delčkih prevzema ameriški Chrysler, prevzem naj bi bil končan letos, integrira znamke obeh koncernov, začeli pa so tudi izdelavo družinskega 500L in 500L living v Srbiji ter s tem nadaljevali oddaljevanje od Italije.
Redkobesedni Francoz
V tem tednu je Fiat predstavil malega športnega terenca 500X, ki je po besedah šefa Fiata, Francoza Olivierja Francoisa, nastal zgolj zaradi povezave obeh proizvajalcev, ki je Fiat finančno močno okrepila. Ko govori o 500X, ne govori o ceni, ampak zgolj o tradicionalni obliki, sodobnih motorjih, tehničnih pripomočkih ter zaslužku. Ja, 500X je kot mali 500 in je eden najdražjih avtov svojega razreda. »Fiat 500X je bolj italijanski kot kdaj prej,« ob tem na provokacijo odgovori Francois in zavrne komentiranje dogajanja z Lancio in Chryslerjem, ki ju je vodil v preteklosti, prav tako ne želi govoriti o Ferrariju, ki se po odhodu dolgoletnega predsednika Luce di Montezemola spreminja, niti o strategiji koncerna FCA (Fiat Chrysler Automobiles) v prihodnjih letih.
Kako za fiata iztržiti več kot za volkswagna
Pojasni pa, da družina 500 pomeni prestižni del Fiata, kjer cena za kupce ni prvotnega pomena, saj od avtomobila pričakujejo in dobijo več tehnike, tradicije in zapeljevanja; Fiatu pa to posledično prinaša večji zaslužek kot klasični modeli panda, punto in drugi. Tega poleg delitve stroškov, zasnove z jeepom renegadom, podobnim avtomobilom druge znamke znotraj skupine FCA, omogočajo še skupni stroji z drugimi Fiatovimi modeli in seveda cena, ki presega večino tekmecev. V Italiji bo 500X stal najmanj 17.500 evrov za osnovni bencinar 1.6 z 81 kilovati in prednjim pogonom in vse do dobrih 30 tisoč evrov za 500X z dvolitrskim turbodizlom multijet s 103 kilovati, štirikolesnim pogonom in novim devetstopenjskim samodejnim menjalnikom. S to ceno 500X sodi pod dražjega minija countrymana in nad nissana juka, glavna tekmeca razreda majhnih športnih terencev. Hkrati 500X nagovarja tudi kupce klasičnih avtov razreda C, denimo volkswagna golfa, forda focusa in podobnih, ob obeh je dražji.
Kot bi zaužil viagro
Kako se izkaže nov prestižni fiat, ali res prinaša boljšo tehniko, več ugleda kot drugi avti te znamke in ali se lahko bojuje v tako visokem cenovnem razredu, smo ugotavljali na cesti med Torinom in Fiatovim testnim centrom v Baloccu ter na skromnem terenskem poligonu. Oblika je res posebna in vestno sledi potezam prvega 500. Okrogle luči, nasmeh odbijača in izbočena maska, ob tem tipičen zadek in kupolasta, v zadnjem delu hitro padajoča streha. Še nekaj kroma in tu je fiat 500, sicer v napihnjeni obliki oziroma z učinki zaužitja viagre, kot hudomušno prikazuje video.
Velik kot golf ali focus
Z dolžino 4,25 metra se vozi vzporedno z razred večjimi klasično zasnovanimi avti, golfom in focusom. Od najbližjih naravnih tekmecev, nissana juka in minija countrymana, je za dobrih deset centimetrov daljši, zato je v kabini precej prostoren, prtljažnik pa pogoltne 350 litrov prtljage. Robustnost dokazuje s 17,9-centimetrsko oddaljenostjo od tal in 1,6 metra visoko streho, višji trebuh pa bo namenjen predvsem premagovanju mestne džungle, občasno tudi kolovozov in makadamskih poti - 80 odstotkov kupcev bo po napovedih Fiata namreč izbralo cenejši prednji pogon.
Prestižna kabina nima nič skupnega z navadnimi fiati
Za volanom 500X v ničemer ne spominja na majhne, preproste in poceni fiate punto, bravo in druge, torej fiate, kot jih poznamo tudi pri nas, je pa podoben enoprostorcu 500L. Odebeljen, v spodnjem delu prisekan volan, okrogla merilnika z majhnim nadstreškom, desno velik informacijski zaslon, v celoti povezljiv s pametnimi telefoni, kakovostna ter na otip prijetna plastika ustvarjajo prijetno okolje. Dvolitrski turbodizel s 103 kilovati, sicer najdražji v ponudbi, pospešuje odločno, teče tiho in umirjeno. Devetstopenjska avtomatika ob tem nezaznavno menja prestave, merilnik vrtljajev pa vsakič pade le za 500 vrtljajev, denimo pri 130 kilometrih na uro se motor v osmi prestavi vrti z 2.600, v deveti pa z 2.100 vrtljaji. Podvozje je čvrsto, vseeno dobro in tiho prestreza cestne luknje, še ena lastnost, ki je v preteklosti nismo pripisali tej znamki.
Zabaven med zavoji, v teoriji tudi na terenu
V zavojih 500X kljub visoki nasajenosti dobro sledi ukazom precej natančnega volana in se ne nagiba pretirano. Bogato opremljeni 500X ima tudi sistem za vožnjo znotraj voznega pasu, na vsako prekoračitev sredinske ali stranske črte se odzove s popravki volana. Še krog po terenskem poligonu, ki je bil tisti dan bolj podoben Ljubljanskemu barju. Bočne nagibe in vzpetine je 500X premagal brez težav, res pa je, da nas inštruktorji niso spustili na težji teren. »Nimate vsi novinarji enakih sposobnosti,« me je zdolgočasenega na kozji stezici, ki bi jo lahko prevozil tudi s povsem navadnim avtom, zavrnil inštruktor, čigar glavna naloga je bila najbrž varovanje pločevine testnih 500X, ne pa prepričevanje novinarjev o sposobnostih novega modela.
Foto: Miloš Milač