Najmanjši avtomobili v zadnjih nekaj letih doživljajo pravi preporod; toyota aygo, opel adam, smart forfour, hyundai i10, renault twingo in oče vseh nabritih malčkov - mini. Svojim novim kupcem sporočajo, da imajo nekaj več kot zgolj mestno uporabnost, in z odločnim nastopom poskušajo skriti nekaj ali kar precej višjo ceno od podobno velikih.
Razlogov za poplavo novodobnih in tako barvitih malčkov je več, mi pa se oprijemamo dveh poglavitnih. Prvi je cena, ki je bila pri njihovih bolj bledih predhodnikih tako skromna, da proizvajalcem ni puščala toliko zaslužka, kot so si želeli. Še pred nekaj leti je vsak proizvajalec, distributer in trgovec v isti sapi tarnal, da z malčkom zasluži le drobiž, pa še tistega želi vzeti kupec, ki prodajalca v salonu stiska za zadnjih 64 evrov popusta. Seveda, kupci so na malčke v preteklosti gledali predvsem z racionalnega vidika, dobili so malo prostora, motorne sape, opreme in tehnike, za paket pa so želeli plačati čim manj. Proizvajalci so ob tem nebogljeno spremljali minija, pozneje še fiata 500, ki sta tisto »malo od avta« prodajala kot suho zlato. Kako za vraga jima uspeva, so se spraševali, in končno prišli na zamisel, da pri majhnem avtu ne smejo prodajati le centimetrov, ampak njihovo dušo. Ta pa mora biti tako privlačna, da kupec ne bo padel na ceno, ampak na bolj čustvene elemente, v prvi vrsti obliko, nato na barvne kombinacije, dodatke, s katerimi bo lahko množičen avto sestavil tako, da bo edini na vasi, mestu ali celo v državi vozil takšnega.
Kako je toyota aygo skočila iz hišnega jarma
Ko smo spremljali razvoj malčkov, se nam je najbolj prikupil nov Toyotin aygo. Malček, ki je že v prvi generaciji skočil stran od uveljavljenega Toyotinega zanesljivega, a tudi dolgočasnega ugleda. Nova generacija pa je prinesla še večji preskok, več odštekanosti, barve, ki povzročajo slepoto, in obliko premikajoče se pločevine, ob kateri zaigra srce tudi povsem hladnim mimoidočim. Oblikovalci so si pri novem aygu resnično dali duška in na njegove zunanje poteze ter v kabino prenesli del sodobne japonske mladinske kulture J-playful. To je vidno po znaku X, ki postavljaško riše prednji del avta. Okrasne letve v odbijaču, kolesa, bočne letve, nalepke, zračnike, barvne vstavke na armaturni plošči in še nekaj drugih delov pa kupec lahko dobi v skoraj katerikoli barvi in si svojega ayga dejansko sestavi po svoje.
Ko se bo določene barvne kombinacije naveličal, si jih lahko z drugimi lastniki ayga preprosto izmenja. Igrivost se nadaljuje v kabini, kjer japonec evropske proizvodnje ponuja barvno raznolikost, velik, sedempalčni zaslon in glede na skromne zunanje mere (dolg je 3,43 metra) veliko prostora ter lahkoten dostop skozi štiri stranska vrata. Motor je le eden, litrski trivaljnik, cena pa z manj kot devetimi tisočaki med najbolj ugodnimi na trgu. Res je, aygo ima tudi tehnična brata dvojčka - peugeota 108 in citroëna C1. Prvi se je nastopu na našem trgu odpovedal, drugi je sicer tu, a zanj še ni cen.
Retro twingo in kvadratni nemec
Renault je z novim twingom res obrnil svet majhnih na glavo, ne toliko z obliko, ki spominja na prvega renaulta pet in deluje simpatično retro, ampak tudi z retro zasnovo pogona in namestitve motorja. V twingu je vse zadaj, motor, pogon in tudi prtljažnik, pod snemljivim prednjim pokrovom pa so le pomožni sistemi. Tudi twingo je ohranil razumne cene, kljub tehnični ekskluzivnosti, kupcem pa ponuja bogato izbiro karoserijskih barv in barv dodatkov v kabini, ki skrbijo, da boste le redko srečali svojemu enakega. Twingov bratranec je, čeprav še zdaleč ni tako videti, smart forfour, ki nastaja na isti proizvodnji liniji v Novem mestu. Smart ponuja še nekaj bolj odštekanih potez, značilnih za manjši fortwo, enako tehniko in pogon kot twingo in malce višje cene, od 11 tisočakov.
Vihravi adam
Drugi zapeljivec je opel adam rocks - 3,75 metra dolg križanec med mestnim malčkom, robustnežem in unikatnim zabavljačem. Podobno kot aygo je adam rocks pravi kralj individualizacije, saj lahko izbirate barve stebričkov, letvic na prednji maski in vložkov v kabini, in ker si ga po želji lahko omislite tudi s platneno streho, ki odpira le zgornji del brez stebričkov. Opel je kreativnost dokazal tudi z barvami karoserije, med njimi si lahko omislite kavno ali čokoladno. Čokoladno pa je tudi kaj drugega v adamu, običajnem ali robustnem rocksu. Malček prepriča z izbranimi materiali, ki sodijo v višje cenovne razrede, in odlično tehniko. Nemec je čvrst in uživaški avto, ker volan in menjalnik ubogata na voznikove ukaze in ker je litrski turbo trivaljnik s 85 kilovati tih, prožen in zelo poskočen. Adamova ekskluzivnost je poceni le v osnovnih različicah, ki stanejo okoli 11 tisočakov, rocks s turbo motorjem pa vas bo stal okoli 16 tisočakov.
Legenda v tretji izdaji in osvobojeni korejec
So še mali avti, ki niso več takšna novost na trgu, pa si vseeno zaslužijo pozornost. Denimo novi mini, ki je z letošnjim prihodom obeležil že tretjo generacijo in z nadgrajeno tehniko trivaljnih in štirivaljnih turbo motorjev obdržal tehnično prednost, pred tekmeci je tudi s cenami, ki se začnejo pri slabih 17 tisočakih. Korejec hyundai i10 se je v zadnji generaciji osvobodil oblikovnih spon in nastopil s simpatičnimi oblinami ter barvitostjo v kabini, cenovno je ostal dostopen s cenami od devet tisočakov.
Članek je bil objavljen v novembrski reviji TRENDI