Nemški Volkswagen se v letu, ko se bo sodeč po trenutnih številkah zavihtel na prvo mesto v prodaji v svetu, sooča s številnimi težavami. V dobi avtomaticacije proizvodnje v svoji največji tovarni v Volfsburgu delavci po zapisu Autonewsa ročno dodelujejo električne golfe, ki jim je spodletelo na ameriških preizkusnih trčenjih. Odnosi med sindikati in vodstvom podjetja so na podobni ravni kot pred desetletjem, ko je službe izgubilo 20 tisoč ljudi, operativna marža znamke Volkswagen pa je letos upadla za tretjino na 2,3 odstotka, s čimer se Nemci oddaljujejo od dolgoročnega cilja - šestodstotne marže.
Napovedano krčenje stroškov povzroča napetosti
Napetosti v nemškem velikanu je povzročila tudi napoved prvega moža koncerna Martina Winterkorna, ki želi stroške zmanjšati za pet milijard evrov. Podrobnosti načrta bo razkril letošnjo jesen, napovedal pa je že, da lahko pride do bolečih ukrepov. Winterkorn bije bitko predvsem s sindikati, ki imajo skupaj s predstavniki petinskega lastnika družbe Spodnje Saške, prevladujoč glas med nadzorniki. Ti pa odločajo o članih upravnega odbora. Volkswagnov poslovni izid so oklestili slaboten dolar in zato negativen rezultat v ZDA ter razvojni stroški nove modularne platforme MQB, varčevalni učinki, ki naj bi pri materialne stroške zmanjšali za petino, pa še niso vidni v bilancah.
Prekletstvo ali le posledice hitre rasti?
Letos bo Volkswagen izdelal okoli milijona vozil (predvsem golfov, audijev A3, škod octavij in seatov leonov) zasnovanih na enaki prilagodljivi osnovi MQB, leta 2016 pa že 40 različnih modelov v skupnem številu štiri milijone. Skupna prodaja avtomobilov Skupine Volkswagen (vanjo poleg matične znamke sodijo še Audi, Seat, Škoda in nekaj prestižnih znamk - denimo Bentley, Bugatti, Porsche in Lamborghini) bo letos dosegla okoli deset milijonov vozil, skoraj tretjino na Kitajskem, kar je prek sto odstotkov več kot pred sedmimi leti, ko je krmilo koncerna prevzel Martin Winterkorn. "Volkswagnova velikost postaja prekletstvo, stroški so ušli z nadzora, učinkovitost se slabša, težave pa kopičijo," je težave velikana komentiral profesor na visoki šoli za podjetništvo v Kölnu Stefan Bratzel.
Toyoti se je svet skoraj sesul, ko je segla po kroni
Če pogledamo nazaj, lahko nekaj vzporednic potegnemo s Toyoto, ki je prodajno vodstvo prevzela leta 2008 po 76 letih vladavine General Motorsa. Toyota bi se na vrh lahko zavihtela že leta 2007, ko je takratni predsednik uprave General Motorsa Rick Wagoner v našem intervjuju še samozavestno branil prestol, a ji je morda namerno spodletelo za nekaj deset tisoč vozil. Leto kasneje, ko je njen tekmec že pošteno tonil so se Japonci dokaj neopazno polastili prestola, skoraj sočasno pa so se začele podobne težave megalomanskega proizvajalca, ki so leta 2010 izbruhnile še v nekaj milijonskem vpoklicu vozil, po Toyoti pa so usekale še naravne nesreče - cunami in potres leta 2011, katerega posledice so segle tudi do naših avtodobaviteljev.
"Ne želimo si prvega mesta v prodaji, saj to lahko prinese več slabosti kot prednosti," odzvanjajo besede toyotinega predstavnika na predstavitvi Lexusa IS v Rimu izrečene novembra 2005. Kot da je Japonec že takrat vedel, kaj bo Toyoto čakalo v bližnji prihodnosti.