Po slovenskih cestah se že od junija naprej vozijo zelo nenavadni in posebni avtomobili. V oči mimoidočih tako prav bodejo barviti kompaktni križanci s Citroënovim logotipom ter predvsem neobičajnimi bočnimi "okraski".
Gre za novi model, s katerim Francozi iščejo odgovor na izzive svojega časa. Kako narediti razmeroma poceni avto za množice, ki bo hkrati ponudil atraktivno obliko, tehnološke inovacije, prostornost, uporabnost ter nizke stroške obratovanja? Odgovor ponuja C4 cactus, ki je pri slovenskih trgovcih na voljo od 12.900 evrov z vključenim popustom, financiranje pa ceno zniža za 500 evrov.
C4 cactus je zares nenavaden, tako nenavaden, da so nam znani primeri, ko so se ljudje ob srečanju z njim kar zapeljali za njim, ga vsaj fotografirali za spomin, nekateri pa tudi obiskali salon s kopico vprašanj. V času promocijskih voženj pri slovenskih trgovcih v poletnih mesecih je tako pritegnil 21 kupcev, še 109 pa jih pričakujejo do konca leta. Načrti za prihodnje leto so še večji, "kaktus" naj bi si v garažo ali parkirni prostor postavilo okoli 500 Slovencev. Mu bo uspelo?
Sodeč po prvih vtisih in spoznavanju z najnovejšim Citroënom je odgovor pritrdilen. S C4 cactusom so Francozi namreč ustvarili avto, ki v sebi združuje vse tisto, po čemer so bili nekoč že dobro znani. Prepoznavno obliko in pregovorno udobje so združili z ravno pravo mero uporabne in sodobne tehnologije ter vse skupaj zapakirali za zmeren denar. Če k temu dodamo še nizko porabo goriva - ne čudi, da so C4 cactusa poimenovali po rastlini, ki za svoje preživetje ne potrebuje prav veliko tekočine - se jim matematika morda lahko izzide.
Posebnež, ki ni zamenjal nobenega modela v ponudbi, se tako ponuja kot resna alternativa kompaktnim kombilimuzinam, hkrati pa s svojim videzom športno-terenskega križanca kar kliče po pustolovščinah. Če k temu dodamo še prostorno in samosvojo notranjost - nekateri elementi spominjajo na prtljago - ter robustno zaščito in nizke stroške obratovanja je jasno, da se za kaktusom lahko skriva zgodba o uspehu. Morda celo takšna, ki jo je spisal kultni model 2CV oziroma spaček.
Prve kilometre smo s C4 cactusom nabirali v okolici Rogle in z njim dodobra zmotili ritem raznovrstnih športnikov. Brez radovednih pogledov na zelene, bele, sive in čokoladne avtomobile ni šlo, z novincem potniki tako gotovo dobijo kar nekaj pozornosti. Največ zanimanja sta požela nenavaden nos vozila, ki ne skriva sorodstvenih vezi s C4 picassojem ter seveda unikatne stranske zaščite.
Prav zaščitne zunanje površine Airbumps so tiste, ki C4 cactusu dajejo prepoznavno drugačen videz in pomenijo eno izmed štirih glavnih značilnosti vozila. Narejeni so iz TPU, termoplastičnega uretana, pod katerim so zračni žepki in prinašajo praktično zaščito vozila pred manjšimi poškodbami, praskami in odrgninami. Airbumps so hkrati tudi osrednji oblikovalski element, kupcem pa so na voljo v štirih različnih barvah.
Komur Airbumpsi niso dovolj, bo zagotovo poudaril podobno praktično zaščito na prednjih in zadnjih odbijačih ter s prstom pokazal na velike strešne nosilce. Med njimi je tudi panoramska steklena streha z visokozmogljivo termično zaščito. Ta v potniški prostor prepušča dovolj svetlobe, hkrati pa potnike ščiti pred vročino in nevarnim UV žarčenjem. Zaščita je tako dobra, da sploh ne potrebuje senčnika. Med posebnosti C4 cactusa so pri Citroënu izpostavili tudi šobe za pranje stekla, ki so integrirane v brisalcih, ob večji učinkovitosti (Magicwash) pa pomenijo tudi dodaten prihranek pri teži.
C4 cactus zna navdušiti tudi s svojo prostorno in uporabno notranjostjo. Med posebnosti v tem razredu lahko uvrstimo digitalne zaslone, gumbov skorajda ni. Tako je eden v celoti zamenjal klasične merilnike, še en zaslon na dotik pa se nahaja sredinsko na armaturni plošči. Digitalen uporabniški vmesnik omogoča intuitivno nastavitev vseh uporabniških funkcij vozila, z njim smo se spoznavali že v C4 picassoju in Peugeotu 308. Pred sovoznikom je prostoren predal, ki se odpira navzgor, zračna vreča se je tako umaknila pod strop - tudi to je posebnost po Citroënovo. Ob tem so nekateri kolegi pogrešili zračne reže na sovoznikovi strani, na istem mestu pa pohvalili več prostora za noge. Volan je nastavljiv zgolj po višini - davek na varčnost.
Ste se morda kdaj spraševali, kako v avto spraviti kavč? Praviloma se odgovor glasi "Težko", a C4 cactus ponuja rešitev po svoje. Široka prednja sedeža se namreč z dvigom vmesnega naslona za roko spremenita v udobno zofo, žal pa je takšna rešitev na voljo zgolj v različici z robotiziranim menjalnikom. Nad udobjem se sicer ne bodo pritoževali niti potniki zadaj, kjer jih prav tako čakajo skorajda razkošno odmerjeni sedeži. Tudi po tej plati je C4 cactus čudež v malem, saj v dolžino meri zgolj 416 centimetrov, hkrati pa se ponaša z 260 centimetrskim medosjem - več kot pri C4. Prtljažnik ob tem pogoltne sprejemljivih 358 litrov, kar bodo zagotovo cenili družinsko naravnani kupci.
Francozi so pri C4 cactusu odpravili vse odvečne elemente, kar se pozna tudi pri teži - v primerjavi s C4 so jo zmanjšali za 200 kilogramov ter jo tako spravili pod tono. Prihranek se pozna pri porabi goriva, v najbolj ekološki različici bi tako na 100 kilometrov porabili le 3,1 litra dizla. Precej prihrankov pri masi so inženirji pridobili na račun kompaktne in lahko konstrukcijske zasnove ter uporabe zmogljivih materialov. Hujšanje so dosegli tudi z izločanjem elementov opreme, ki niso nujno potrebni. Zadnja stekla se tako (zgolj) pripirajo (prihranek 11 kg), zadnja klop je (le) enodelna (prihranek 6 kg), skoraj osem kilogramov prihranka pa je prinesla manjša posoda za tekočino za pranje vetrobranskega stekla in izostanek senčnika za panoramsko steklo.
Pri slovenskem zastopniku sicer še ne znajo povedati, kdo je ciljna skupina kupcev C4 cactusa. V Franciji je to urbana in aktivna populacija, boemi, pri nas pa se zanj utegnejo zanimati tudi starejši pari oziroma aktivni posamezniki z odraslimi otroki. Eden takšnih na Rogli tako ni zdržal brez temeljitega ogleda cactusa, na koncu pa glasno vprašal "Koliko tole čudo stane?"
Glavna konkurenca C4 cactusa so sicer Opel mokka, Peugeot 2008 in Renault captur, z njimi pa se spopada z začetno ceno 13.900 evrov za model z bencinskim trivaljnikom, 60 kilovati (82 KM) in prvo stopnjo opreme Live, osnovni e-HDi dizel z 68 kilovati (92 KM) pa stane 16.800 evrov. Najdražji 110-konjski bencinar stane 18.250 evrov, 100-konjski dizel pa 20.400 evrov. Trgovci ob tem ponujajo tisoč evrov popusta ter dodatnih 500 ob financiranju nakupa, kupcem je sicer skupaj na voljo pet paketov opreme, štirje motorji in dva menjalnika.
Citroën C4 cactus je zelo poseben in hkrati zelo preprost, kar bo gotovo krepilo njegovo popularnost. Eden izmed novinarskih kolegov bi si ga brez zadržkov omislil kot družinsko vozilo, pogrešil pa je možnost štirikolesnega pogona ali vsaj terenskega pomočnika, kakršnega koncern PSA ponuja pri modelu Peugeot 2008. Morda se česa takšnega lahko nadejamo v prihodnosti, malo verjetno pa je, da bi denimo lahko dobili deljivo zadnjo klop ali možnost udobne zofe pri ročnem menjalniku.
Foto: Matej Kačič