Pnevmatike so ena izmed najpomembnejših komponent avtomobila, saj so naš edini stik s cestiščem in tako vidno vplivajo na udobje, vozne lastnosti in varnost v prometu. Njihova vloga je kljub temu pogosto spregledana ali potisnjena v ozadje. Kako se izogniti obrabi, posledično visoki globi in še huje - nesreči?
Raziskava podjetja Goodyear Dunlop med evropskimi vozniki je pokazala, da se vozniki povečini sicer zavedajo pomembnosti dobro ohranjenih pnevmatik, vendar jim ne posvečajo potrebne pozornosti. Več kot tretjina voznikov se tako zavedno vozi z obrabljenimi pnevmatikami. Podatek je skrb zbujajoč, saj z izbiro pravih pnevmatik in primerno skrbjo - tudi rednim nadzorom tlaka - pomembno vplivamo na varnost v cestnem prometu. Globina profila pnevmatik (pri letnih 1,6 milimetra, pri zimskih tri milimetre) je namreč zelo pomembna za vašo varnost, hkrati je tudi kazalnik stanja vaših pnevmatik.
Vožnja z nizkim ostankom profila poveča možnost, da pnevmatike ne bodo mogle več dobro opraviti svoje naloge, večja je nevarnost splavanja na vodi, podaljša se zavorna pot, slabše so možnosti za dobro napredovanje v zimskih razmerah. Nizka globina profila v zimskih razmerah lahko zelo oslabi oprijem in nadzor nad vozilom. Če vozite s pnevmatikami, ki so preveč obrabljene, vam policisti tudi naložijo plačilo globe - ta znaša 400 evrov, saj vozilo z obrabljenimi pnevmatikami ni tehnično brezhibno.
Ponujamo vam nekaj preprostih nasvetov, kako boste pnevmatike ohranili v dobri kondiciji.
Preverite tlak v pnevmatikah in jih napolnite vsaj enkrat na mesec
1. Nezadostna napolnjenost pnevmatik je najpogostejši vzrok za njihovo odpoved, ob tem ima takojšnje učinke pri obvladovanju vozila in porabi goriva ter vpliva na splošno varnost in življenjsko dobo. Posledica je prezgodnja in neenakomerna obraba. Tlak preverite in prilagodite vsaj enkrat na mesec in pred vsakim daljšim potovanjem, priporočena vrednost je natisnjena na nalepki voznikovih vrat, pokrovčku rezervoarja ali v navodilih za uporabo vozila.
Pnevmatik nikoli ne preobremenjujte
2. Preobremenjenost je poleg nezadostne napolnjenosti drugi najpogostejši vzrok za prazno ali počeno pnevmatiko. Vsaka guma je namenjena delovanju v okviru največjega območja obremenitve, indeksa nosilnosti, ki je označen na njenem boku. Vsaka nadaljnja preobremenitev lahko vodi do pretirane obrabe, strukturnih poškodb, nenadne izpraznitve ali skrajšanja življenjske dobe.
Pnevmatike redno preglejte za neobičajno veliko obrabo ali škodo
3. Da bi zagotovili najdaljšo možno življenjsko dobo pnevmatik, jim namenite vizualni pregled najmanj enkrat na mesec in pred dolgimi potovanji - najbolje takrat, ko preverjate pritisk. Pozorni bodite na čezmerno ali neenakomerno obrabo tekalne plasti, razpoke ali izbokline na stranski steni ali tekalni plasti, odrgnine ali znake lukenj, ki jih lahko naredijo vijaki, steklo, žeblji in drugi predmeti.
Pnevmatike naj bodo uravnotežene
4. Neuravnotežene pnevmatike povzročijo neenakomerno obrabo tekalne plasti in neprijetno vožnjo, poleg tega pa tudi pretirano obrabo vzmetenja in drugih pomembnih komponent. Neuravnotežena pnevmatika se lahko kaj hitro odkrije po tresenju volana kot tudi celega avtomobila, navadno pa je najbolj izrazita na avtocesti pri večjih hitrostih.
Zamenjajte pnevmatike, ko je potrebno
5. Zamenjava pnevmatik je potrebna, če je njihova tekalna plast obrabljena do indikatorja obrabe ali če je obraba zelo neenakomerna oziroma se je pnevmatika veliko bolj obrabila na robovih. Za zamenjavo je treba poskrbeti tudi, če je bila guma predrta in je ni mogoče popraviti ali so pnevmatike močno razpokane na boku oziroma so kjerkoli na njih vidne izbokline. Ostanek globine profila mora biti vsaj 1,6 milimetra oziroma tri milimetre na zimskih gumah.
Pnevmatike nameščajte v parih ali zamenjajte vse
6. Namestitev različnih gum na levi in desni strani lahko vidno ovira ravnanje in ravnotežje vozila, sploh pri delovanju zavornega sistema ABS. Zato je nujno, da se pnevmatike nameščajo v celih kompletih, če ne gre drugače, pa v sprednjih ali zadnjih parih. Če zamenjate le dve, je treba nove pnevmatike namestiti na zadnja kolesa, pri tem ni pomembno, kje je pogon. Nove pnevmatike na prednjih in obrabljene na zadnjih kolesih so recept za nestabilnost.
Krmiljenje in vzmetenje v pravilni poravnavi
7. Slaba poravnava krmilnega sistema in sistema za vzmetenje, ni pomembno ali spredaj ali zadaj, ne vpliva le negativno na občutek na volanskem obroču in stabilnosti vozila, ampak povzroči tudi hitro in neenakomerno obrabo pnevmatik. Če težav ne odpravite z optičnimi nastavitvami na ustreznem servisu, lahko neusklajenost krmilnega sistema ali vzmetenja že v zelo kratkem času ali na kratki razdalji popolnoma uniči pnevmatike.
Pnevmatike rotirajte vsakih 10 deset tisoč kilometrov oziroma v skladu z navodili
8. Za dosego enakomerne obrabe tekalne plasti in maksimalne življenjske dobe pnevmatik je pomembno rotiranje. Pri prednjem pogonu se glavnina gonilne, zavorne in krmilne sile prenese na pnevmatike spredaj, posledica je njihova hitrejša obraba. Prednje tako namestite zadaj, zadnje dajte naprej.
Izogibajte se pregrevanju pnevmatik
9. Toplota in preobremenitev sta smrt za gume. Višji toploti so izpostavljene, krajša je njihova doba, tako glede na obrabo kot tudi strukturno odpornost. K visoki temperaturi prispevajo nezadostna napolnjenost, visoke hitrosti, agresivna vožnja in velike obremenitve, tudi vožnja po grobi podlagi. V kombinaciji z visoko temperaturo okolja in stalno čezmerno uporabo se lahko ustvarijo okoliščine, ki povzročijo nenadno odpoved gum.
Izberite prave pnevmatike
10. Ne samo v suhem vremenu, gume se morajo dobro izkazati tudi v dežju, pesku, snegu, blatu ter pri različnih temperaturah.
Pnevmatike nimajo predvidljivega življenjskega roka in tako ni pomembno, kdaj so bile izdelane. Starajo se tudi, ko niso v uporabi ali so v uporabi le občasno. Na življenjski rok pnevmatik vpliva več dejavnikov: temperatura, vzdrževanje, način hranjenja in uporabe, obremenitev, hitrost, zračni tlak in način vožnje.
Ko so pnevmatike v uporabi pet let in več, je dobro, da jih strokovnjak temeljito pregleda vsaj enkrat na leto. Ko mine deset let od datuma njihove izdelave, jih obvezno zamenjajte, tudi če se zdi, da so uporabne in še niso bile obrabljene do indikatorja obrabe profila.