Avto

Nekoč dostavni, zdaj trendovski

Ne glede na uradno oznako jim pravimo karavan. Gre za skovanko angleških besed »car« in »van« (avto in kombi), ki jo je leta 1953 prvi uporabil Opel pri modelu olympia rekord caravan. »Is this car a van?« (Ali je ta avtomobil kombi?) so začudeno spraševali ljudje, ki so prvič videli takšen avtomobil. Danes so prodajna uspešnica.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

Avtor
avtor
03.08.2014 22:30
Čas branja: 3 min

Namesto nekdanje stroge namenskosti je zdajšnja vloga karavanov, da so vozila za aktivno preživljanje prostega časa; trženjski strokovnjaki jim dajejo številna zveneča imena, s katerimi želijo poudariti njihovo športno, dinamično, družinsko ali trendovsko nrav.

Ime se je prijelo, tovrstna zasnova vozil pa tudi, saj je v številnih evropskih državah prodaja karavanskih izvedenk posameznih modelov avtomobilov večja od prodaje limuzin. A zgodba karavanov se ni začela v petdesetih letih prejšnjega stoletja, temveč sega še v predvojno obdobje.

Za enega prvih karavanov šteje terraplane station wagon ameriškega proizvajalca Hudson, avtomobil zajetnih mer in škatlaste, lesene karoserije. V tistih časih so namreč izdelavo karavanov zaupali manjšim proizvajalcem, ki so zaradi nižjih stroškov in enostavnejše gradnje uporabljali večinoma les. Zato se je teh avtomobilov kmalu prijelo ime »woodie«, njihov namen pa je bil strogo podrejen uporabnosti. Prostorna notranjost je lahko rabila bodisi za prevoz najrazličnejšega blaga bodisi za večje število potnikov in njihovo prtljago. Ime station wagon (pod to oznako karavane poznajo predvsem v ZDA, Kanadi in Avstraliji) izvira prav od tod - iz predvojnih časov, ko so ljudje večinoma potovali z vlaki, do postaje pa so jih pripeljali taksisti oziroma drugi prevozniki. Potniki so ponavadi imeli veliko prtljage - da je bilo v avtomobilu zanjo dovolj prostora, so uporabljali takšna prostorna vozila. V drugih delih angleško govorečega sveta se je uveljavil izraz estate - izvor je podoben kot pri ameriškem poimenovanju station wagon, saj so ljudje s takšnimi avtomobili potovali po deželi oziroma od enega do drugega posestva.

Karavani-opel-olympia-1-aja.1407088517.jpg.o.600px.jpg
Opel je z modelom olympia rekord caravan ustvaril izraz karavan, ki ga danes uporabljamo za vsa tovrstna vozila. Podobno kot kalodont, jogi, natren ali superge.

Karavani-opel-olympia-2-aja.1407088518.jpg.o.600px.jpg

Vozilo, ki je zadovoljilo poslovne in družinske potrebe

Prvi karavani so bili resnično podrejeni predvsem uporabnosti. V prid prostornejši notranjosti in večji nosilnosti so temeljili na dostavnih vozilih in vrsto let so bili rezervirani predvsem za prevoznike ali različne obrtnike oziroma za ljudi, ki so te avtomobile uporabljali za prevoz različnega blaga. Da bi jih imeli za osebno rabo, se vsaj na začetku ni spodobilo in na prve karavane so ljudje gledali bolj kot na ne prav posrečen poskus avtomobilske industrije, ki je želela združiti osebni avtomobil in dostavno vozilo. A prav ta kombinacija se je kmalu po vojni izkazala za zelo uporabno, saj so ljudje lahko z enim vozilom zadovoljili tako poslovne kot družinske potrebe. Dveh avtomobilov si preprosto niso mogli privoščiti, zato so trpežne karavane čez teden uporabljali za prevoz blaga, konec tedna pa so se z družino odpravili na izlet.

Karavani-station-wagon-woodie.1407088520.jpg.o.600px.jpg
Začetki karavanov segajo v obdobje pred drugo svetovno vojno. Takrat so bili izdelani večinoma iz lesa, zato se jih je prijelo ime »woodie«.

Priljubljena izbira tudi v prestižnem razredu

Danes to vlogo prevzemajo potniški dostavniki, v osnovi lahka gospodarska vozila, ki so ohranila dostavniško zasnovo in s tem povezano prostorno notranjost, a pridobila nekaj potniškega udobja. Karavani pa so postali bolj trendovski - v temeljito obložen prtljažni prostor novega Mercedesovega T-modela razreda C verjetno ne boste naložili veder z barvo ali keramičnih ploščic. Take naloge danes zaupate citroënu berlingu, renaultu kangooju ali, če hočete, mercedesu citanu. Karavanskega mercedesa razreda C, ki po luksuzu prav nič ne zaostaja za limuzinskim mercedesom, kupci izberejo zato, da vanj lažje spravijo komplet palic za golf. Prtljažna vrata pomika elektrika, če imate polne roke, jih lahko odprete tudi z nogo - z njo pomahate pod zadnjim odbijačem in tam nameščeno tipalo zazna vašo namero.

Karavani-mercedes-C-2-aja.1407088519.jpg.o.600px.jpg
V sodobnega karavana, denimo luksuznega mercedesa razreda C, ne boste naložili vreč s cementom. Izbrali ga boste zato, da boste vanj lažje spravili komplet palic za golf. Foto: Anže Jamnik

Športno vozilo

Da prostorna vozila niso primerna le za gospodarsko rabo in da lahko namesto tovora z njimi prevažate športne ali kakšne druge rekvizite, so med prvimi ugotovili premožni Britanci. Ti so se med prostim časom radi zabavali z lovom ali streljanjem na glinaste golobe; skratka, razvedrilom, ki poleg lovske puške zahteva še precej druge opreme. Zanjo so seveda potrebovali dovolj prostoren avtomobil in tako se je rodil shooting-brake. Francozi seveda niso zaostajali in so prav tako kot Otočani radi hodili na lov. Karavane so poimenovali break, iz besedne zveze break de chasse, kar bi lahko prevedli kot »odmor za lov«.

Kakorkoli, pri sodobnih karavanih sta prostornost in uporabnost sicer še vedno pomembno vodilo pri njihovi zasnovi, kljub temu pa je velik poudarek na skladnosti oblik. Namesto stroge namenskosti so ti avtomobili postali vozila za aktivno preživljanje prostega časa; trženjski strokovnjaki jim zato danes dajejo številna zveneča imena, s katerimi želijo poudariti njihovo športno, dinamično, družinsko ali trendovsko nrav.

Galerija Poletni Weekend na povezavi Poletni Weekend 2014

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Kako brez stresa do sončne elektrarne?

Ste vlogo za postavitev in priklop vaše sončne elektrarne že oddali in morda celo tudi pridobili soglasje? Ali pa o samooskrbi z...

FINANCE
Kje Hidria uporablja umetno inteligenco?
PRO
Finance
Pametna industrija
Redakcija Tovarna leta Kje Hidria uporablja umetno inteligenco? (PRO)

Na konferenci Pametna industrija bo Hidria razkrila izkušnje o uporabi umetne inteligence v proizvodnji in jih prikazala na konkretnih primerih uporabe. Izkoristite omejeno možnost predprijave s 25-odstotnim popustom.

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Slovenija bo dobila prvi mednarodni center za trajnostno gradnjo
TOP Gradbeništvo
TOP GradbeništvoPodpornik projekta Slovenija bo dobila prvi mednarodni center za trajnostno gradnjo

V živem laboratoriju bodo predstavljene novosti na področju trajnostnega razvoja.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
ESG
Zakaj morajo podjetja pri ESG-poročanju računati na maraton v sprintu
ESG
Izzivi trajnostnega poročanja
ESGAna Ivančič Zakaj morajo podjetja pri ESG-poročanju računati na maraton v sprintu
FINANCE
Dražbe
Stanovanja, apartmaji in vila, ki jih lahko kupite na slovenski in hrvaški obali
Dražbe
DražbeRedakcija Dražbe Stanovanja, apartmaji in vila, ki jih lahko kupite na slovenski in hrvaški obali

Katere počitniške nepremičnine se dajo trenutno kupiti na dražbah.