Cesta na Malačko se vzpenja iz Kaštela, majhnega mesta med Trogirjem na severu in Splitom na jugu. Grob asfalt, pregledni zavoji in razgledi na omenjena tri mesta, otok Čiovo in Jadransko morje vabijo kolesarje, planince, motoriste in druge. Skozi zavoje med grmičevjem nekajkrat na leto poteka tudi gorska hitrostna preizkušnja. Malačka je kot slovenski Gorjanci. Razgled na vrhu je vreden obiska, če si v bližini, spust na drugo stran pa tudi daljše poti.
Na dolgo pot na kratek preizkus
Dolgi in ostri, tekoče speljani zavoji lepljivega asfalta, preglednost, ki seže do drugega ali tretjega zavoja, in nekaj ravnin, kjer lahko avto s tako čistokrvno tehniko, kot je impreza WRX STI, lahko poženeš do 180 kilometrov na uro. Ne, nismo grešili, ker bi bila cesta po naključju prazna. Spraznili so jo lokalni policisti, na vrhu Malačke, na deset kilometrov oddaljeni dolini in na križišču, kjer bi nam pot lahko prestregel domačin s traktorjem ali otrok s kolesom. Za le dva kroga, natanko 20 kilometrov z imprezo WRX STI, smo se pripeljali 470 kilometrov daleč. Norost? Tako se je zdelo po dveurnem kramljanju o imprezi WRX STI četrte generacije, ki ga je Subarujeva ekipa Hrvatov in Italijanov najbrž izvedla zato, da bi nam v vročem popoldnevu dodatno dvignila pritisk. Nato smo v roke dobili črno in belo različico tega avta.
Spremembe, ki pravemu kupcu ne pomenijo kaj dosti
Z novim, bolj potlačenim prednjim delom, še višjim spojlerjem - zaščitnim znakom tega modela, ki zdaj omogoča boljšo preglednost nazaj, drugačnim zadkom in nekaj manjšimi spremembami na 300-konjskem 2,5-litrskem bokserskem štirivaljniku je impreza delovala na moč podobna prejšnji generaciji. Prirastek 1,5 centimetra v dolžino, na skupaj 4,59 metra, za 2,5 centimetra v medosje, zato je na zadnji klopi prostornejša, za 40 litrov v prtljažnik, ki zdaj meri 460 litrov, in za 20 centimetrov naprej pomaknjen prednji stebriček, ki omogoča boljšo preglednost iz avta, so podatki, ki navdušence nad reli ikono, ki si vse od leta 1995 lasti številne naslove prvaka v svetovnem reliju, najbrž ne zanimajo kaj dosti. Pridejo pa prav vsem, ki si ta avto omislijo zaradi slave in robatega videza, uporabljajo pa ga vsak dan v prometu, z njim prevažajo otroke v šolo in vrtec ter se z družino ob koncu tedna odpravijo na izlet. Takšni kupci bodo veseli boljše prožnosti motorja, ki svoj vrh 407 newtonmetrov doseže pri štiri tisoč vrtljajih, in skromnejše porabe, ki pa je z 10,4 litra še vedno za dva do tri litre večja kot pri podobno zmogljivih tekmecih. Zastrigli bodo z ušesi, ko bodo imprezo s ceno med 55 in 60 tisoč evri primerjali z novodobnimi tekmeci, volkswagnom golfom R, audijem S3 sedan, mercedes-benzom A 45 AMG in BMW M135i xDrive, ki so za dva do 15 tisoč evrov cenejši, bolje opremljeni, sodobnejši, hitrejši in precej varčnejši.
Bistvo v nogah in kolenih
A le, če se ne bodo za imprezo odločili iz pravih razlogov, zaradi njene tehnike, 2,5-litrskega štirivaljnika s prehlajenim glasom in podvozja, ki vse spodaj omenjene tekmece spravi v kot. Štirikolesni pogon s tremi elektromehanskimi zaporami diferenciala, osnovno razdelitvijo moči 41 odstotkov spredaj in 59 odstotkov na zadnji kolesni par in kar osmimi programi, s katerimi nastavljamo odzivnost motorja, prenos moči med kolesi in delovanje oziroma namensko bolj skromno vmešavanje elektronike v prenos moči v programu sport sharp, je namreč še vedno edinstven, vsekakor pa ponuja več kot tekmeci vozniku, ki zna vso to tehniko dobro izkoristiti.
Krotka in preprosta
Najprej smo jo spoznavali počasi, med vzponom na Malačko z morske strani. Motor je hropel kot v starih časih, globoko in umirjeno. V nizkih vrtljajih in v programu auto je impreza še bolj krotka, z lahkoto se odziva na dodajanje plina, menjalnik teče gladko in hitro, v poplavi samodejnih menjalnikov smo že skoraj pozabili na dobrega ročnega. Sedeži kot v prejšnji generaciji konkretno objamejo telo, armaturna plošča pa je še vedno pusta in preprosta, v oči bode le 3,5-palčni merilnik tlaka v turbopolnilniku na vrhu sredinske konzole.
Na spustu pa adrenalin, strah in veselje
Na vrhu Malačke nas že čakajo lokalni policisti, oboroženi in pripravljeni na lokalce, ki bi si morda upali prekiniti divjanje novinarjev. Z belo imprezo se zapodim proti prvemu zavoju, motor nad 4.500 vrtljaji sune v hrbet kot nekoč, pohodim zavoro pred prvim zavojem, a pedal pade v tla brez upora, avto pa z vsemi štirimi drsi proti zunanji ograji. S potnimi rokami in spoznanjem, da so hrvaški kolegi namučili zavore do meje, kjer svoje funkcije sploh ne opravljajo več, se previdneje spustim naprej. Zavore počasi pridobivajo učinek, z vsakim zavojem prijemljejo bolje, impreza pa v petem ovinku v programu sport sharp že oddrsi skozi zavoj, ob pohojenem plinu nežno zapleše z zadkom in se ob prihodu v ravnino izstreli proti naslednjemu zavoju. Ples se nadaljuje vse do dna Malačke in nazaj na vrh. Na kratkih ravninah dosegam hitrosti med 160 in 180 kilometri na uro, zaradi velike količine moči, silovitih pospeškov, predvsem pa zaradi brezhibnega oprijema v zavojih, ki omogoča visoke izstopne hitrosti. Slabotne zavore še vedno puščajo strah, povzročajo zgodnje zaviranje, vsak nov zavoj pa izvabi samozavest, do konca pohojeno stopalko plina in zaupanje v pogon, ki ukazom z natančnega volana sledi kot po tračnicah.
Kratek zmenek odmeva kot zadnji
Odprto vprašanje iz uvoda. Se je splačalo prevoziti 470-kilometrsko pot v Dalmacijo, da bi dvakrat prevozili desetkilometrsko preizkušnjo? Vsekakor, na njej je impreza, čeprav že z močno utrujenimi zavorami, upravičila športen sloves ter unikatnost motorja in podvozja. V kratkem času nam je dala več, kot če bi se z njo na predstavitev pripeljali iz Ljubljane. Na tej poti bi s trdim podvozjem, hrupom in veliko porabo mučila voznika, potnike in denarnico. Ob spoznanju, da je pravzaprav zadnja svoje vrste, kompakten športni avto z dirkaškimi geni, izdelan predvsem kot športnik, in ne le dodelava navadnega modela za množice, je pustila tudi nekaj nostalgije. Ta avto je kot dinozaver, neprilagojen, a prav zato tako izjemen. Bo preživela spremembe trga, bo prišla WRX STI pete generacije?
Foto: Miloš Milač