Aplikacije, kot so Uber, Lyft in BlaBlaCar, poenostavljajo in večinoma tudi pocenijo prevoze v mestih in med njimi. Vse po vrsti se širijo in pridobivajo stomilijonske vložke. Hkrati dvigujejo nemalo prahu, saj njihovi vozniki zaradi skupinske narave prevozov ne potrebujejo licence za opravljanje taksi storitev. Kdaj (če sploh) lahko take storitve pričakujemo tudi v Sloveniji in kako so nanje pripravljeni slovenski taksisti in drugi ponudniki prevozov?
Bo Uber v Evropi obstal?
Opisano v ZDA in nekaterih evropskih mestih postaja vse pogostejše nadomestilo za klasične taksi prevoze, v Sloveniji pa za zdaj takih možnosti še nimamo. »Močno dvomim, da jih bomo tudi imeli ali da bodo v taki obliki v Evropi tudi obstale,« je jasen Marko Guček, soustanovitelj nizkocenovnega ponudnika prevozov GoOpti. Po njegovih besedah je največja težava v tem, da vozniki Lyfta in večina voznikov Uberja ne potrebujejo licence. »Zelo sem presenečen, da lahko Uber še vedno deluje v nekaterih evropskih mestih. Evropske zakonodaje preprosto ne jemljejo resno,« dodaja. A morebitna sprostitev pravil na tem področju GoOpti ne bo presenetila, saj, kot pravi Guček, tudi sami razvijajo podobno aplikacijo.
Enzo Metro: Konkurenca naj bo, ampak poštena
Tudi direktor ljubljanskega Metroja Enzo Metro se konkurence v obliki uberjev ne boji. Pravi, da živimo v svobodni državi, kjer se ima vsak pravico ukvarjati s ponujanjem prevozov, če je le vse po zakonu. »Zato se ne hodi na ulice,« se je Metro obregnil ob nedavne množične proteste taksistov zaradi domnevne nelojalne konkurence, ki jo pomeni Uber. Po njegovih besedah se bodo tudi taksi službe morale prilagoditi tehnološkim usmeritvam, kar bo trajalo še vsaj deset let. Pri Metroju so sicer že predstavili lastno aplikacijo za pametne telefone, prek katere lahko stranke brez klicnega centra naročijo taksi, jeseni jo bodo tudi začeli pospešeno oglaševati.
Start-upi, ki so v ozadju aplikacij, zbirajo stotine milijonov
Uporabniki in vlagatelji pa so medtem nad aplikacijami, ki poenostavljajo prevoz, navdušeni. Uber je tako pred kratkim prejel 1,5 milijarde vložka in je trenutno vreden kar 18,2 milijarde dolarjev. Na voljo je milijonom uporabnikom iz 40 držav po svetu, načrtujejo dodatne zaposlitve in širitve.
Tudi konkurenčni Lyft je dobil denarno injekcijo, aprila so ga vlagatelji podprli z 250 milijoni dolarjev. Drugače od Uberja je plačilo voznikom pri Lyftu sicer »neobvezno«. Kalifornijski start- up, ki je v ozadju razvoja aplikacije, trdi, da so njihove storitve za 30 odstotkov cenejše od klasičnih taksijev. Aplikacija je trenutno na voljo zgolj Američanom, a se razvoja podobnih rešitev lotevajo tudi evropski start-upi.
Eden takih je francoski BlaBlaCar, ki je pred dnevi prejel vložek v vrednosti sto milijonov dolarjev. Njihova aplikacija v nasprotju z Uberjem in Lyftom ni namenjena rednim voznikom. Gre namreč za platformo, kjer na eni strani nekdo ponuja prevoz - ponavadi iz mesta v mesto -,
drugi pa ga iščejo. Dobička za voznike ni, gre zgolj za deljenje stroškov - kot da bi svoje prijatelje prosil, naj prispevajo za gorivo. Slovenskim uporabnikom je verjetno bolj znana spletna stran prevozi.org, ki deluje podobno. A drugače od omenjene spletne strani, ki je brezplačna, BlaBlaCar v povprečju zaračuna desetodstotno provizijo.
Napišite svoj komentar
Opozorilo: po Kazenskem zakoniku KZ-1 je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti ter za grožnjo, da bo napadel življenje ali telo druge osebe. Finance bodo pomagale pri ugotavljanju identitete avtorjev sporočil, če bodo k temu pozvane s strani pristojnih organov.
Finance: Prijava
Prijavite se. Če še nimate podatkov za prijavo, namesto tega uporabite zavihek Registracija.
Pomoč pri prijavi: admin@finance.si
Finance: Registracija
Če podatke za prijavo že imate, namesto tega uporabite obrazec Prijava.
Z registracijo boste avtomatično prejemali bilten Novosti, ponudbe, ugodnosti in akcije Časnika Finance v vaš e-poštni nabiralnik.
Za dodatno pomoč nam pišite na admin@finance.si. Splošni pogoji so objavljeni na www.finance.si/pogoji.
Spoštujemo vašo pravico do zasebnosti!
Obvezujemo se, da bomo z vašimi podatki ravnali skrbno in odgovorno. Vaše podatke bomo uporabljali in hranili, dokler ne prejmemo vaše zahteve za izbris. Zahtevo za izbris podatkov lahko pošljete na e-naslov zasebnost@finance.si. Podrobnejše informacije o varovanju vaše zasebnosti in vaših pravicah si lahko preberete v naši politiki zasebnosti na www.finance.si/zasebnost.
Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.