Levstikov Martin Krpan je imel za tovorjenje angleške soli na voljo zgolj svojo kobilico, a ker je bil pravljično močan, mu tudi to ni predstavljalo večjih težav. Običajnim ljudem so življenje stoletja lajšali konji in kočije, te so vmes zamenjali avtomobili, želja po prostoru in prevozu tovora pa je seveda ostala. Tako ne čudi vse večja priljubljenost karavanov, a ti so marsikomu preveliki, morda cenovno nedostopni ali pa mu oblikovno preprosto niso všeč. Kaj zdaj? Škoda kupcem ponuja rapida spaceback, ki ni karavan, vendar ob tem ponuja precej uporabnega prostora - polkaravan torej.
Čehi nas zadnja leta navdušujejo s svojimi modeli, ob katerih se konkurenca poti, nanje pa nekoliko ljubosumno gledajo tudi druga podjetja v koncernu Volkswagen. Čeprav Škoda kupcem ponuja manj prestiža, slabše materiale in manj drzno obliko kot drugi (volja lastnika), si domala vedno prisluži aplavz, njihove pametne rešitve pa navdušijo ter pritegnejo pozornost. Tako je tudi z rapidom spaceback, ki lahko dodatne poglede nase vleče tudi zaradi posebnega paketa Style.
Rapid se je ob koncu leta 2012 vrinil med fabio in prihajajočo novo octavio, ob petih vratih pa je ponujal klasično limuzinsko obliko - kot superb, le da se prtljažna vrata niso deljeno odpirala. Pri nas so ga zaradi preverjene tehnike, dobre kvalitete in razumne cene za svojega vzeli nekateri taksisti, mlajši aktivni pari in družine z omejenim proračunom pa nanj niso mogli računati. Prtljažnik ima namreč kljub razkošnim 550 litrom zaradi svoje oblike določene omejitve, zunanja oblika pa toliko ne gane.
Kdor se vmes ni zatekel h konkurenci, je prišel na svoj račun, saj rapid spaceback preprosto odpihne še zadnje pomisleke. Sploh tak, kot je bil testni, za katerim so se ozirale glave in se tudi nekoliko v nejeveri spraševale, ali je to res Škoda in ne Audi A3 sportback. Ne pretiravamo, Škodini oblikovalci so res temeljito opravili svoje delo.
Športno-elegantni oziroma prefinjen videz takšnemu rapidu poudari tudi tisoč evrov vreden paket Style. Ta poleg spojlerja na zaključku strehe vključuje 17-palčna aluminijasta platišča črne barve in črni vzvratni ogledali, zatemnjena zadnja stekla in tisto najbolj opazno - od vetrobranskega stekla prek zatemnjene panoramske strehe podaljšano in prav tako zatemnjeno zadnje steklo, ki sega globoko v prtljažna vrata in je postavljeno 10 centimetrov nižje kot sicer.
Rapid spaceback kljub vsemu ni petvratna kombilimuzina niti karavan. S 430 centimetri je od običajnega rapida krajši za 18 centimetrov, vendar ponuja enako medosno razdaljo (dobrih 260 cm), v širino pa meri 171 cm. To je dovolj, da se potniki zadaj ne počutijo utesnjeno, saj avto prinaša za ta razred rekorden prostor za kolena in glavo - tam ga je celo rahlo več, kot v limuzinskem rapidu.
Drugače je pri prtljažniku, saj spaceback ponuja 415 litrov, oziroma 135 manj od limuzine (in 35 več kot VW golf), vendar pa je ta bolj uporaben, odprtina široka, ob tem so stranice tudi bolj pravokotne. S podrto zadnjo klopjo se prostor poveča na 1.380 litrov, vendar dno ni ravno, nakladalni rob pa tudi ni tako nizek, kot pri enoprostorcih.
V notranjosti je rapid spaceback skorajda do pike enak običajnemu. Materiali so kakovostni in trpežni, na otip manj imenitni kot pri volkswagnih, črnino pa lahko razbijejo razni dekorativni elementi. Testnega rapida je popestril paket Dynamic za 225 evrov, ki prinaša športna prednja sedeža in športne stopalke ter ergonomski trikraki volanski obroč.
Kvaliteta materialov je dovolj dobra, čeprav prevladuje na otip trda plastika z različnimi vzorci. Ergonomija je zgledna in deležna pohval, na voljo je tudi veliko odlagalnih površin za plastenke in drobnarije. Za doplačilo so na voljo tudi ksenonski žarometi in učinkovita dodatna osvetlitev v ostrih ovinkih.
Pod motornim pokrovom 1.170 kilogramov težke Škode se je vrtel 1,2-litrski turbobencinar s 77 kilovati (105 KM). Dovolj za lagodno in nezahtevno vožnjo, do stotice sicer pospeši v 10,7 sekunde, najvišja hitrost znaša 193 km/h, zaradi šeststopenjskega menjalnika in krajših prestavnih razmerij pa se je moč zapeljati tudi bolj športno. Glede na način vožnje precej niha poraba goriva, saj lahko na sto prevoženih kilometrov "pokurite" sprejemljivih 5,8 litra, dinamična vožnja pa porabo dvigne proti devetim litrom.
Rapid spaceback ponuja precej elementov pasivne varnosti, zračnih vreč je serijsko šest, serijski je tudi ESP, tu so še samodejna klimatska naprava, parkirna tipala, tempomat, radio in USB, sistem prostoročnega telefoniranja,... Napredni varnostni dodatki za aktivno varnost so rezervirani za volkswagne, vseeno pa Čehi ponujajo sodobno tehniko (motor, elektromehanski volanski mehanizem in čvrsto podvozje, slednje je nekoliko trdo in manj udobno kot pri francoskih in korejskih tekmecih) za razumen denar.
Od Nemcev pa so se Čehi nalezli cenovne politike in načina, kako iz kupca na račun številnih mamljivih dodatkov potegniti kar največ. Dokaz za to ponuja pogled na cenik, saj osnovni rapid 1.2 active stane 11 tisočakov, 105-konjski TSI active skoraj 13 tisočakov, 1.2 TSI elegance 16 tisočakov, testni pa je stal 17.600 evrov. Dostopnost rapida pri tem olajšata ugodno financiranje in šestletno jamstvo.
Foto: Matej Kačič