Trg motociklov v Sloveniji je letos zrasel za 25 odstotkov, a ostaja daleč za rekordnim letom 2008. Kupci danes kupujejo bolj racionalno, pogosteje posegajo po dostopnih motociklih, pogosteje pa se odločajo tudi za dodatno opremo in varnostni sistem ABS.
O rasti trga avtomobilov in motociklov, vsaj realni, pri nas slišimo redko. Številke prvih registracij resda kažejo na večjo prodajo, a v ozadju ponavadi poteka igra z registracijami in prodajo na tuje trge. Prečiščene številke pa pokažejo na skromen, a še vedno dolgotrajen upad trga, ki sledi slabotni kupni moči Slovencev. Tako je pri avtomobilih, pri motociklih pa se, sodeč po uradnih številkah o registracijah novih motociklov in tudi mnenju poznavalcev panoge, trg dejansko postavlja nazaj na kolesa. V prvih petih mesecih letos smo Slovenci registrirali 804 motocikle, kar je 25 odstotkov več kot v istem obdobju lani. S 117-odstotno rastjo in 243 registriranimi motocikli je eksplodiral letošnji marec, april in junij sta prinesla skromnejše skoke.
Je napihnjen tudi trg motociklov?
»Tudi pri motociklih se pojavljajo enodnevne registracije,« nas je opozoril poznavalec. Predstavniki največjih znamk Yamaha, Honda in BMW so zanikali, da bi si tako kupovali trg oziroma pridobivali dodatne točke in sredstva pri proizvajalcih. »Kar prodamo na druge trge, ne registriramo pri nas,« pravi Marko Tomše iz Delta Teama. »Tega ne počnemo, ker nimamo dovolj vozil za prodajo, kaj šele da bi opravljali dnevne registracije. Nekaj deset motorjev na leto sicer prodamo v Črno goro ali Bosno, a jih pred tem ne registriramo,« dodaja Samo Trpin iz BMW Group Slovenija.
Rasti je konec, konec leta bo le tri- do štiriodstotna
In kako se bo razvijal slovenski trg motociklov v tem letu? Prihodnje mesece bo rast še skromnejša, morda celo negativna, je mogoče razbrati iz napovedi direktorja Delta Teama, predstavnika Yamahe v Sloveniji. »Konec leta bo trg le za tri do štiri odstotke večji kot lani,« pravi Tomše in dodaja, da letošnja rast sicer ni nič posebnega, je le počasno oživljanje trga, ki ga ženejo bolj dostopni motocikli. »Trg kljub rasti še vedno močno zaostaja za rekordnim letom 2008, ko smo v prvih petih mesecih registrirali 1.855 motociklov, letos pa le 804. Ob tem pa je treba upoštevati še trg rabljenih motociklov, ki so postali pomemben igralec, letos je bilo uvoženih 889 motociklov s povprečno starostjo od osem do deset let, torej več kot novih,« pojasnjuje Tomše in poudarja, da velik uvoz motociklov starejšega letnika sicer prinaša dodaten posel servisni mreži, a hkrati tudi negativno vpliva na varnost motoristov.
Slovenci smo planili po dostopni yamahi MT-07
Pozitivne številke so vseeno tu, ženejo pa jih predvsem dostopnejši motocikli, med njimi najbolj yamaha MT-07. Ta je v prvih petih mesecih našla 77 kupcev in si odrezala devet odstotkov celotnega trga motociklov. Povedano drugače, vsak enajsti novi motocikel na trgu je yamaha MT-07, Yamahin je tudi vsak tretji, tako je Yamaha letos prodala 263 motociklov. »Motocikel je zadetek v polno, stane 5.555 evrov, z ABS pa dobrih šest tisočakov. Za ta denar dobite dvovaljnik s 55 kilovati, zelo večnamensko uporabnost, skromno porabo goriva, nizke stroške zavarovanja in vzdrževanja,« pravi Tomše in dodaja, da je MT-07 pravi odgovor za te čase, ko kupci vse pogosteje tudi motocikle kupujejo racionalno in preudarno, za skromno ceno pričakujejo široko uporabnost in nizke stroške ter so ob tem vse bolj zahtevni pri varnosti, saj pogosto doplačajo za sistem proti blokiranju koles ABS. Primeren je tudi za avtošole, saj je na voljo v različici s skromnejšimi 35 kilovati, ob tem je lahek, nezahteven, a vseeno dovolj močan, da zadovolji tudi bolj resne motoriste. Tomše ob tem dodaja, da se MT-07 sicer zajeda v prodajo večjih Yamahinih skuterjev, a proti temu ne more nič.
Dirkaška honda CBR1000RR se je umaknila uporabni NC750
Spremembe v navadah kupcev opaža vodja prodaje motornih koles v AS Domžale Sergej Petkovšek, ki pri nas zastopa Hondine motocikle. »V povprečju se kupci danes odločajo za cenejše in manj zahtevne motocikle, ki pa zaradi sodobnih rešitev ponujajo več uporabnosti, varnosti in tudi užitkov. Zdaj si kar težko predstavljamo, da je bil na našem trgu še ne tako daljnega leta 2008 najbolje prodajani motocikel CBR1000RR. Ta segment ozko usmerjenih superšportnikov se je povsem umaknil skuterjem, naked in enduro motociklom,« pojasnjuje Petkovšek, ki letos najbolje prodaja dostopen dvovaljni enduro NC750XA.
Smeri, znani iz avtomobilskega sveta, se pridružuje tudi razvoj motociklov na enakih osnovah. V tem primeru gre predvsem za okvirje, motorje, menjalnike in druge dele. Honda je denimo okoli 750-kubičnega dvovaljnika zgradila celo družino modelov - od futurističnega vultusa, prek klasika, športnika do endura serije NC.
BMW je nepremagljiv med »težkimi« motocikli
Drugi kralj trga je BMW, s 146 registracijami novih motociklov v prvih petih mesecih letos je sicer na tretjem mestu po prodaji, takoj za Hondo, a je močno vodilen med »težkimi« motocikli s prostornino nad 750 kubikov. »Tu imamo letos s 142 motocikli (le osem smo jih prodali z manjšo prostornino) 40-odstotni tržni delež,« pojasnjuje Samo Trpin, ki v BMW Group Slovenija vodi znamko BMW Motorrad. Prodajo BMW je Trpin letos povečal za 15 odstotkov, predvsem po zaslugi prihoda novih modelov R 1200 GS Adventure, R 1200 RT, S 1000 R in NineT, ki so jih kupci težko pričakovali, in ne zaradi morebitne rasti kupne moči. Najuspešnejši model je že nekaj let zapored enduro potovalnik GS 1200, ki je s 55 motocikli letos drugi najbolje prodajani motocikel na trgu, čeprav njegova cena presega 15 tisoč evrov.
Kupci za povprečen BMW dokupijo za 800 evrov dodatne opreme
Ko gre za navade kupcev, pa Trpin opaža, da so ti v zadnjih nekaj letih postali zahtevnejši in si želijo motor z veliko dodatne opreme. »Spomnim se časov, ko smo strankam razlagali, da je sistem ABS pametna naložba in gretje ročic nekaj boljšega. Danes je ABS serijsko na vseh motorjih, stranke pa si želijo poleg gretja ročic in sedežev tudi elektronsko nastavitev vzmetenja, tempomate, predpriprave za navigacijo in podobno. Povprečna starost našega kupca je skoraj 49 let, zato so zelo dobro razgledani in natančno vedo, kaj želijo. V povprečju stranka danes naroči motor z vsaj enim dodatnim paketom opreme v povprečni vrednosti 800 evrov. Podoben pa je tudi povprečni znesek prodane dodatne opreme na motor. Za dodatno opremo se pogosto odločajo tudi kupci yamah, v povprečju po besedah Marka Tomšeta na motocikel zapravijo 150 evrov.