Pisalo se je leto 2005, ko se je v Evropi na pomembnem trgu mestnih malčkov s svojim modelom pojavila tudi japonska Toyota. Skupaj s francoskim koncernom PSA so namreč predstavili model aygo, v slabih desetih letih pa so jih prodali 760 tisoč - v Sloveniji približno 400.
Aygo se je tako v konkurenci devetih tekmecev kar dobro znašel, a bitka za prevlado na mestnih ulicah se je vmes močno zaostrila. Zdaj v prvi vrsti dekleta, mamice, dame in gospe osvaja kar 20 različnih modelov, novi aygo pa je odločen, da jih bo v še večjem številu pritegnil na svojo stran. Letno naj bi jih po Evropi s češkega Kolina dostavili 80 tisoč, pri čemer mu Citroen C1 in Peugeot 108 zdaj nista (le) sorodnika pač pa resna konkurenta.
Kako mu bo to uspelo? Novi aygo stavi predvsem na atraktiven videz, razmeroma prostorno notranjost, možnost individualizacije in personalizacije ter številne pametne rešitve. Posamezne so celo prvič uporabljene v njegovem razredu. Vse to naj bi očaralo sedanje kupce in prepričalo nove - v Sloveniji od septembra letos 50, prihodnje leto pa sto.
Sodobna kultura japonske mladine J-Playful, v kateri ne manjka najsodobnejše tehnologije, pisanih barv, odštekanih frizur, drznosti in drugačnosti ter karakter risanega junaka Astroboya - mladi robot z izjemnimi močmi - so tisto, kar je pri snovanju zunanje podobe navdahnilo oblikovalce. Da je videz v tem razredu še kako pomemben pa pričajo številke: Zunanji videz je dinamičen, skoraj športen, igriv in predvsem - poseben. Osrednji element je namreč črka X, ki v oči pade predvsem skozi prednji del in malčku dodaja napadalno noto.
Zunanjost je takšna, da bo nedvomno delila mnenja, zaradi njene ostrine bo kdo gotovo raje posegel po bolj zadržanem C1 ali elegantni stoosmici. Omahljivce bo morda prepričalo deset zamenljivih zunanjih in notranjih elementov, ki poskrbijo za prvi paket individualizacije. Znak X, okrasne letve v odbijaču, platišča, bočne letvice, nalepke, zračnike, barvne vstavke na armaturni plošči in še kaj lahko kupec dobi v njemu želeni barvi in če mu ni všeč, jih lahko kadarkoli zamenja. Skozi leta bo tako lastnik zlahka spreminjal videz svojega aygoja, elemente bo bodisi kupil bodisi zamenjal z drugimi lastniki prek spletnih portalov in oglasov.
Individualizacija in personalizacija sta zadnje čase čarobni besedi, ki so jih polna usta avtomobilistov. Še posebej v tem razredu naj bi si kupci vse bolj želeli avto po lastnih željah in okusu, naj gre za barvne kombinacije ali dodatno opremo. Kralj je Oplov adam, a nad njim pri Toyoti vihajo nos, češ da ponuja preveč izbire in na koncu kupca zmede.
Pri Toyoti so se tako omejili na tri osnovne stopnje opreme, osnovni X sledita X-play in najbolje opremljena X-wave. Dodatno možnost odpirata še dva paketa za spremembo zunanjosti in dva za opremljanje notranjosti po lastnem okusu. Za še bolj unikaten videz poskrbijo še tri posebne različice X-cite (živooranžen agresivnež s 15-palčnimi platišči), X-clusiv (zaradi črnine in kroma sofisticiran) in X-pure (minimalističen in eleganten).
Nizozemci slovijo kot najvišji v Evropi, moški v povprečju merijo 185 centimetrov, v novem aygoju pa bodo našli več prostora. Oblikovalci so avto namreč raztegnili za 2,5 centimetra na 345,5 cm, v širino je pridobil slab centimeter (161,5 cm), medosna razdalja je ostala nespremenjena (234 cm), vendar je za glave skoraj centimeter več prostora, v širino pa za dva.
Inženirji so poskrbeli tudi za boljši položaj za sedežem - tudi na račun nižjega kota položaja volana - sedeža (po želji usnjena) pa sta precej boljša in predvsem večja. Morda kar malce prevelika oziroma predebela, saj bi zadaj lahko bilo več prostora za kolena, „a zanje so tako ali tako krivi pri PSA". Potnikom je zaradi graj pri predhodniku zdaj na voljo več odlagalnih mest, izboljšan je sovoznikov predal, potniška kabina pa je bolj zvočno izolirana in odporna proti tresljajem.
Ker naj bi se v aygoja zagledale predvsem ženske, je pomemben tudi prtljažnik. Ta je glede na predhodnika večji za 29 litrov in meri 168 litrov, kar je dovolj za dva letalska kovčka, nakupovalno vrečko ali dve ter kak športni rekvizit - hkrati seveda. Inženirji pravijo, da gresta v zadek brez težav otroški voziček ali zaboj piva, po želji pa se zlahka podre tudi zadnja klop.
Poleg klasičnega števca in digitalnega merilnika vrtljajev ob strani v oči pade X-touch - multimedijski komunikacijski vmesnik s sedempalčnim barvnim zaslonom na dotik. Z njim enostavno upravljamo vso komunikacijo in zabavo, sistem pa podpira tudi aplikacijo MirroLink. Ta na zaslon „prezrcali" zaslon povezanega pametnega telefona, Facebook, Twitter in drugi pa tako zasijejo v povsem drugačni luči. Zaslon poleg navigacije služi tudi za prikaz slike iz kamere na zadku, kar je novost v tem razredu, aygo je sicer opremljen z USB vhodom in BlueTooth povezavo.
Manj kot 900 kilogramov težki aygo se zažene tudi brez pomoči ključa, pod motornim pokrovom pa je za zdaj enak motor, kot je bil pri predhodniku - litrski atmosferski trivaljni bencinar. Ta ob značilnem brenčanju ponuja presenetljivo živahnost, zmore pa 51 kilovatov (68 KM) ter ponuja 95 Nm navora. Praktično ves je na voljo pri dva tisoč vrtljajih, kar je dovolj za mestne ulice, brez težav pa se aygo z njim poda tudi na mestne vpadnice in magistralke.
V takšnem mešanem ciklu smo v povprečju porabili 5,2 litra na sto kilometrov, svoj davek pri porabi pa so terjale avtoceste - poraba tam se je dvignila na 6,6 litra, tudi na račun le petstopenjskega menjalnika. V ponudbi je tudi različica eco, kjer sta podaljšana četrta in peta prestava, aerodinamika je izboljšana, dodane so gume z nižjim kotalnim uporom - kombinirana poraba naj bi znašala 3,8 litra.
Inženirji so sicer v optimizacijo motorja vložili veliko ur, rezultat so za kilovat močnejši motor, boljše izgorevanje in sistem mazanja, motorčku pa so vgradili novo programsko opremo in dodali sistem start & stop. Dodelali so tudi električni volan, zdaj je bolj neposreden in odziven ter s tem bolj zabaven med vožnjo, na novo so nastavili tudi vzmetenje, ki je še bolj prilagojeni evropskim cestam in okusu.
O dizlu in električni različici ne razmišljajo, saj 85 odstotkov kupcev v tem razredu izbere bencinarja. Kdor si želi avtomatike, bo zanjo doplačal 800 evrov. Rahlo tehnično dodelan robotiziran menjalnik X-shift naj bi bil bolj uglajen, a so ga novinarski kolegi večinoma pograjali - ne zaradi kvalitete pač pa zaradi splošne zasnove takšnih menjalnikov, ki kličejo po nežni nogi.
Novi aygo snubi z atraktivnim videzom, kar je v najmanjšem avtomobilskem razredu še kako pomembno. Kar 41 odstotkov kupcev se namreč odloča na podlagi zunanje oblike. Toyotin malček ob tem ponuja prikupno notranjost in dovolj možnosti za poudarjanje voznikovega značaja.
Foto: Matej Kačič, Tovarna