Fiatova simpatična družinica 500 se množi. Po mali in trendovski petstotici smo se pred dobrim letom in pol odpeljali v srbski Kragujevac, kjer smo se spoznali s proizvodnjo kompaktnega družinskega modela 500L. Ta se je v tem času dodobra udomačil na slovenskih cestah, kjer se jih vozi okoli 700.
Pustolovci si že nekaj časa lahko omislijo robustnejšo različico 500L trekking, družine z več kot petimi člani, veliki družabneži oziroma tisti, ki za sedeži preprosto potrebujejo ogromen prostor v duhu dnevne sobe pa si lahko po novem omislijo še največjega med vsemi - Fiat 500L living. In prav ta dobi najslabše ocene za videz.
O okusih sicer ne gre razpravljati, vendar dvakrat raztegnjeni Fiat 500 po zunanjem videzu ni ravno nek lepotec ali nekdo, ki bi nase vlekel poglede ter obračal glave. Od malega 500 je kragujevški living daljši za kar 80 centimetrov, od svojega najbližjega in manjšega sorodnika 500L pa za dobrih 20 centimetrov in tako meri 435 cm (178 cm v širino in 167 cm v višino, medosna razdalja je enaka, znaša 261 cm). Prav vse dodatne centimetre je tako - morda celo nekoliko posiljeno - pridobil v zadku. Zajeten prostor v prtljažniku in opcijsko dva dodatna sedeža v tretji vrsti, kar ga spremeni v pogojno uporabnega sedemsedežnika, so pač pustili svoj pečat na estetiki. Marsikdo ga je ob prvem stiku primerjal z minibusom. In ti se lahko pohvalijo z marsičem.
Videz Fiata 500L living je, kakršen je. Če ga odmislimo pa se zelo dobro izkaže s svojo prostornostjo, uporabnostjo ter sedmimi sedeži, ob tam se lahko pohvali še z najbolj kompaktnimi merami. Renault grand scenic je denimo daljši za 22 centimetrov, Citroen grand C4 picasso pa za 24 cm. Glavni plus pri Fiatu si nedvomno zasluži prtljažnik, ki v osnovi ponuja 560 uporabnih litrov (500L požre 400 litrov), s pomikom druge vrste sedežev naprej pa omogoča povečanje prtljažnega prostora še za 78 litrov na 638 litrov. S podiranjem zadnjih klopi se prtljažnik poveča na 1.584 litrov.
To je več, kot lahko ponudijo karavani iz razreda višje, ob tem lahko v njem prevažamo do 2,6 metra dolge predmete. Če je v avtu postavljenih vseh sedem sedežev, je v zadku prostora za 168 litrov, kar je več od povprečja. Če sedeži ostanejo zloženi, je prostora 440 litrov,kar je še vedno več kot v klasični različici 500L.
Uporabnost livinga močno poveča pomična sedežna klop v drugi vrsti, ki lahko vozilo spremeni v udoben počivalnik, razmisleka pri nakupu pa sta vredna dva mini sedeža, ki sta ob neuporabi sicer elegantno zložena v dno. Tja otrok iz druge vrste namreč ne moremo preseliti, saj nanju ni moč namestiti varnostnih otroških sedežev. Prostora za običajne potnike je tam tako sila malo, tudi za nižjerasle ali nekoliko večje otroke. Kolena so namreč kaj hitro nekje pri bradi oziroma v naslonu srednje klopi, tudi dno je nekoliko previsoko.
Premik na zadnje sedeže zahteva tudi precej spretnosti od potnikov, tako se dodatna sedeža ponujata zgolj kot zasilna rešitev za občasne vožnje, za vsakodnevno rabo pa si bo treba ogledati večji avto. V plus se jima lahko šteje sila preprosto rokovanje, tako pri postavljanju kot pri zlaganju, tudi premik srednje klopi za vstop je preprosto in nazorno naslikan ob strani.
Living je znotraj tak kot ostali modeli 500L, skupaj s prednostmi in pomanjkljivostmi. Vozniku vožnjo v mestu olajša program City, ki okrepi delovanje servo ojačevalnika volana, odlagalnih površin pa je precej. Škoda edino, da je pokrov manjšega predala na armaturni plošči v napoto pri odlaganju stvari in na meji uporabnosti. Testni je bil tudi stilsko lepo opremljen, kvaliteta izdelave je dovolj dobra, potovalni računalnik pa še naprej mučita tako preglednost kot tudi hitrost.
Nad prednjimi sedeži se tokrat nismo toliko pritoževali kot v 500L ali 500L trekking, vseeno pa bi lahko bili boljši - sedalni del namreč ostaja kratek, telesu pa nudita premalo malo opore. Na hrbtišču sta potnikom na srednji klopi na volji zložljivi mizici. Med sedežema se je nahajala prestavna ročica robotiziranega menjalnika Dualogic, ki pozna tudi ročno pretikanje - bodisi z ročico, bodisi z ušesi ob volanu.
Dualogic je robotiziran ročni menjalnik, torej takšen, ki mu pri speljevanju in spreminjanju prestavnih razmerij pomaga avtomatizirana sklopka. Z njim je treba delati nežno in pozabiti na kakšno bolj odločno pritiskanje stopalke za plin, menjalnik tako ni primeren za neučakane ali bolj dinamične voznike. V samodejnem programu tudi kar traja in traja, da menjalnik spremeni prestavno razmerje.
Vožnjo sicer olajša vmesno popuščanje plina, s tem menjalniku olajšamo izbiro prave prestave, vendar pa vse skupaj potrebuje preveč prilaganja in razmišljanja. Seveda k takšnemu mnenju pripomorejo tudi naši občutki in izkušnje ob srečevanju s sodobnimi avtomatskimi menjalniki, vendar pa bi menjalnik lahko bil hitrejši. Nekoliko se odkupi z ročnim programom pretikanja, kjer vse skupaj poteka hitreje, vendar se ob pogosti uporabi takšnega načina lahko vprašamo o smislu takšnega samodejnega menjalnika. Njegov adut v primerjavi s klasičnimi avtomatskimi menjalniki je sicer cena.
Pod motornim pokrovom livinga se je nahajal 1,3-litrski turbodizel, ki s 63 kilovati (85 konji) korektno opravlja zadane naloge. Za 1.400 kilogramov suhe teže ter nekaj potnikov in prtljago je ravno še dovolj zmogljiv, izkaže se s prožnostjo in varčnostjo, ko je treba pa se tudi zanesljivo ustavi. Če se naokoli večkrat podajate s polnim avtomobilom pa velja razmisliti o močnejšem motorju, v to vas bosta prepričala povečan hrup zaradi večje obremenitve in višja poraba.
Na testu smo sicer v povprečju porabili 6,2 litra na sto prevoženih kilometrov, k varčnejši vožnji pa vas spodbuja aplikacija eco:Drive. Ta v realnem času nudi prilagodljivo svetovanje pri vožnji, saj sproti analizira vaš slog vožnje: speljevanje, zaviranje in hitrost. S tem vam omogoča, da izboljšate svojo vožnjo ter s tem znižujete porabo goriva in emisij.
Osnovni Fiat 500L living z 0,9-litrskim bencinarjem ter osnovno opremo Pop star s popustom stane dobrih 15 tisočakov, osnovni dizel je za tisočaka dražji. Doplačilo za sedem sedežev znaša 520 evrov, še dodatnega tisočaka pa je treba primakniti za menjalnik Dualogic. Pri testnem je tako cena narasla na 23 tisoč evrov, saj se je v bogatejši opremi Lounge ponašal s samodejno dvopodročno klimo, tempomatom, električno pomično stekleno streho, delno kombinacijo usnja...
Living s petimi sedeži je sicer za okoli 600 evrov dražji od manjšega sorodnika, kar za razkošen prostor v zadku ni veliko, svoje prednosti odtehta tudi možnost sedmih sedežev. Living s svojim prostorom in uporabnostjo tako prekaša karavane. Če se estetika tokrat umakne uporabnosti, bi sami raje ostali ročnem menjalniku, del denarja zanj (270 evrov) pa denimo namenili za kavni avtomat lavazza.
Foto: Matej Kačič