Avtomobilski navdušenci radi pogledujejo proti zlatim letom avtomobilizma, proti petdesetim, šestdesetim, sedemdesetim in tudi osemdesetim letom prejšnjega stoletja. Takrat so namreč na ceste zapeljali sloviti avtomobili, kot so porsche 911, mercedes-benz SL, jaguar e-type in drugi, ki še danes živijo v obliki maket, na posterjih, plakatih in koledarjih ter v sanjah številnih. Nekateri jih celo imajo, dobro ohranjene in restavrirane, vredne tudi pol milijona evrov in več. Originali so krhki, namenjeni predvsem nedeljskim vožnjam, deli zanje so dragi in redki, tehnika ostarela ...
Prednosti in slabosti pravih starodobnikov
»Ja, ti avti imajo dušo, so originali brez elektronike, s surovo močjo tehnike, ponujajo pristno povezanost voznika in avtomobila,« trdijo zbiratelji, ki v svoje ljubljence vlagajo na tisoče evrov, čeprav z njimi prevozijo le tisočaka ali dva kilometrov na leto. Kaj pa, če bi imeli nov original, je to sploh mogoče? Replik zgoraj naštetih legend novejših letnikov je na trgu veliko, a gre za manjvredne nadomestke originalov, ki dosegajo precej nižje vrednosti kot ti. Gre pa tudi drugače, replika oziroma posnetek lahko celo preseže vrednost originala, če je ta sestavljen tako temeljito, da celo presega njegovo kakovost, ali pa če gre za posebno zgodbo, ki jo prav v tem času piše angleški Jaguar.
Kaj pa starodobnik z letnico izdelave 2014?
Leta 1963 je Jaguar načrtoval izdelavo 18 modelov XKE z aluminijasto karoserijo, homologiranih za dirke, a jih je izdelal le 12, od teh se jih 11 še vozi. Na trgu dosegajo vrednosti od enega do štirih milijonov evrov, odvisno od originalnosti delov in tehničnega stanja. Danes se starodobniki, ki so dirkali v času Grahama Hilla, Jackieja Stewarta, Roya Salvadorija in Briggsa Cunninghama, redno udeležujejo relijev starodobnikov. Več kot pol stoletja pozneje se je Jaguar, danes v lasti indijske Tate, odločil, da dokonča projekt iz leta 1963. V tovarni v Angliji bodo delavci avtomobile v celoti sestavili ročno po originalnih načrtih, aluminijaste karoserije pa bodo dobile preostalih šest številk, ki so bile predvidene pri zagonu projekta. Lahki e-type bo tako kot original zaradi aluminijaste karoserije, motornega bloka iz istega materiala in drugih varčevalnih ukrepov - od skromnejše opreme v kabini, odsotnosti kroma na karoseriji in ročnega pomika stekel - tehtal 114 kilogramov manj od kovinskega e-typa, ki ga je angleški proizvajalec med letoma 1961 in 1975 izdelal v 72.500 kosih. Novi e-type bo po receptu starega imel še aluminijasto snemljivo trdo streho ter 3,8-litrski šestvaljnik, ki bo do podrobnosti enak originalu. Kljub visoki ceni za posnetke originala, angleški mediji špekulirajo, da bo ta presegla 1,2 milijona evrov, se pri Jaguarju ne bojijo, da zanje ne bi našli kupcev. Sestavili so prednostni seznam, prvi bodo na vrsti zbiratelji, ki se radi udeležujejo dirk starodobnikov.
Sestavljen po vzoru najboljših starodobnih porschejev 911
Druga avtomobilska ikona, porsche 911, pa je v ameriški Kaliforniji zaživela novo življenje. Rob Dickinson, nekdanji vodja rockovske skupine Catherine Wheel in ustanovitelj podjetja Singer Vehicle Design, je zaljubljen v starodobne porscheje 911. Po temeljiti prenovi lastnega avta je leta 2009 ustanovil podjetje, posel s predelavami je zacvetel čez noč, danes je čakalna doba za singerje 911 več kot leto dni. Razlog za Dickinsonov uspeh pa je v receptu, kako se loti starodobnih porschejev 911. Za osnovo vzame 911 letnika 1990 do 1994, avto popolnoma razstavi, karoserijo zbrusi in jo zaščiti pred rjo, s tem pa se gradnja avtomobila šele začne. v Singerju po zgledu originalnih delov porschejev 911 iz različnih obdobij (predvsem iz šestdesetih in sedemdesetih let prejšnjega stoletja) iz lahkih ogljikovih vlaken izdelajo odbijače, pragove, sprednji in zadnji pokrov, streho in druge karoserijske dele. Kabino opremijo z novimi recarovimi sedeži z vzorci blaga ali usnja iz starodobnih 911, enako velja za armaturno ploščo, volan in druge dodatke, ki so prav tako kopije najboljših 911 iz različnih obdobij. Pod zadnji pokrov pa vtaknejo 3,8-litrski šestvaljni bokser iz porscheja 911 GT3, ki s pomočjo cosworthove predelave zmore do 312 kilovatov (425 konjskih moči). Popolnoma obnovljen 911 tehta le 1.193 kilogramov, prek 250 manj kot porsche 911 letnika 2014, ki je težo pridobil zaradi varnostnih ojačitev, opreme in tudi večjih mer karoserije.
Posnetek, ki presega vrednost originala
Rezultat popolnoma ročnega dela je 911, ki je po ocenah tujih avtomobilističnih novinarjev nekakšna mešanica najboljših lastnosti porschejev 911 iz različnih obdobij, tehnično in kakovostno pa se lahko meri s športnimi avtomobili najnovejših letnikov izdelave. V podjetju prisluhnejo tudi željam kupcev, prilagodijo čvrstost podvozja, videz in opremljenost potniške kabine, zmešajo originalno ali posebno karoserijsko barvo ter avto nastavijo za uporabo na cesti ali na dirkališču. Kupec pa s singerjem dobi nadgrajen posnetek originalnega starodobnega porscheja 911 s sodobno tehniko in trpežnostjo delov, ki je pri starejših, povsem originalnih 911 že zdavnaj odpovedala. Zanj plača najmanj 258 tisoč evrov oziroma nekajkrat več kot za dobro ohranjeni originalni 911 letnika 1990 do 1994.