Sopotništvo ali delitev avtomobila s sodelavci ali znanci pri prevozu v službo je v tujini že kar dobro uveljavljena praksa. Pri nas je zadeva še v povojih, svetle izjeme so študenti, a počasi se jim pridružujejo tudi tisti, ki se vozijo v službo.
»V Sloveniji imamo v povprečju 518 avtomobilov na tisoč prebivalcev, povprečna zasedenost avtomobila pa je 1,2 potnika na avto,« na vprašanje, zakaj potrebujemo sopotništvo, odgovarja Lilijana Madjar, direktorica Regionalne razvojne agencije Ljubljanske urbane regije, ki je začela pilotni projekt Sopotništvo v Tehnološkem parku Ljubljana, potekal pa je aprila in maja. V praksi sopotništvo deluje tako, da ponudniki prevoza na določeni povezavi ponujajo prosta mesta v svojih avtomobilih, medtem ko na drugi strani iskalci prevoza povprašujejo po storitvah ponudnikov prostih mest.
Za začetek 19 voznikov
V dveh mesecih je projekt sopotništva v Tehnološkem parku pridobil 38 uporabnikov od nekaj več kot tisoč zaposlenih - 19 voznikov in 19 sopotnikov. Kljub majhnemu številu uporabnikov so projekt označili za uspešnega. »Tudi ob našem začetku delovanja je bilo le okoli 20 ponudb. Sopotništvo se širi od ust do ust, zato vsaka dobra izkušnja šteje,« pravi Jure Čuhalev iz Prevoz.org, ki je sodeloval tudi pri projektu sopotništva v Tehnološkem parku.
Slovenci prisegamo na svoj avto
Pri nas sopotništvo najpogosteje uporabljajo študenti, uveljavil se je tudi pri policistih in vojakih pri vožnji na delo. Sicer pa smo Slovenci še vedno navajeni, da se v službo najraje vozimo v svojem avtu. To je pokazala tudi spletna anketa na Finance.si. Večina bralcev Financ se namreč na delo še vedno vozi sama v svojem avtu.
V tujini sopotništvo spodbujajo tudi tako, da imajo nekatere ceste posebne vozne pasove, namenjene avtomobilom, v katerih se vozi več ljudi. Take pasove so prvi uvedli v ZDA, vožnja po njih pa naj bi bila hitrejša. Nekaj takih pasov imajo tudi evropske države, kot so Španija, Velika Britanija in tudi Avstrija.
Prevoz.org s 55 tisoč mesečnimi ponudbami
Medtem ko je sopotništvo v Tehnološkem parku še na začetni stopnji, pa so ga že dobro uvedle nekatere spletne strani, kjer lahko ponudite prevoz. Sopotništvo tako že nekaj časa deluje prek strani, kot so Deliva.si, Peljime.si in Prevoz.org. Čuhalev pravi, da ima Prevoz.org vsak mesec okoli 55 tisoč ponudb, od teh je deset tisoč mednarodnih prevozov.
Število ponudb na strani, ki je zaživela pred približno desetimi leti kot pomoč študentom, da dobijo prevoz, raste vsako leto za okoli 30 odstotkov. »V istem času lani smo imeli deset tisoč objav na teden, zdaj jih imamo 14 tisoč. Septembra jih bo najbrž že okoli 16 ali 17 tisoč na teden, poleti je uporabnikov manj,« pojasnjuje Čuhalev. Stran še vedno najpogosteje uporabljajo študenti, kar se vidi tudi po tem, da je v četrtek in nedeljo največ ponudb prevozov.
Proizvajalci posojajo avtomobile za dodatni zaslužek
Pri nas se sopotništvo torej še uveljavlja, marsikje v Evropi in tudi v ZDA pa se je že prijelo, da mesta pomagajo pri organizaciji sopotništva, pa tudi proizvajalci avtomobilov že imajo svoje podružnice, ki ljudem omogočajo izposojo njihovih avtomobilov. To ponujajo recimo pri Renaultu, BMW in Daimlerju. Zadnji je leta 2009 odprl podjetje car2go, kjer si uporabniki prek aplikacije sposodijo avtomobile smart, ko pridejo na želeni cilj, pa avto pustijo na enem izmed zbirnih parkirišč. Avto lahko rezervirate prek spleta pol ure vnaprej ali pa vzamete enega izmed parkiranih. Za vožnjo morate plačati nekaj centov na prevožen kilometer. Marca je car2go s 300 avtomobili svojo ponudbo razširil še v Rim, piše Bloomberg.
DriveNow pa je BMW različica car2go. Ta ima po pisanju Bloomberga okoli 240 tisoč uporabnikov v Evropi in ZDA, ki vozijo minije in beemveje serije 1. Pred nedavnim je BMW napovedal, da želi svojo ponudbo iz šestih razširiti še v 25 mest v Evropi in ZDA, s čimer si želi pridobiti predvsem mlade uporabnike.