Ford je pred štirimi leti predstavil aktualno generacijo focusa v različnih izpeljankah, tudi kot družinsko prostornega karavana. Da gre za prodajno uspešnico potrjujejo številke, saj je bil focus lani s skoraj 860 tisoč primerki že drugo leto zapored najbolje prodajani avto na svetu, za ohranitev primata pa proti salonom počasi že vozijo rahlo prenovljeni modeli. Vozniki so sicer kot glavni razlog za nakup navedli zunanje oblikovanje in opremo focusov, k temu pa lahko sami dodamo tudi varčnost. Preizkusili smo enega izmed najbolj "zelenih" modelov in ob številkah skorajda ostali brez besed.
Z ljudmi je ponavadi tako, da se z marsičem naglas strinjajo, globoko ali manj globoko v sebi določene stvari popolnoma podpirajo in jih razumejo, ko pa je treba "denar položiti v usta", se hitro zatakne. Ekologija in skrb za okolje sta že tak primer: dokler so stvari omejene denimo na ločevanje odpadkov, ni težav, ko so v igri tisoči in tisoči evrov, ljudje radi odvrnejo pogled. Tako je večinoma tudi pri varčnih avtomobilih.
Že voznikov, ki bi za čistejši avto plačali nekaj sto evrov več, je bolj malo, vendar pa je Ford s svojimi "zelenimi" modeli stvari obrnil na glavo.
Če so bile varčne različice avtomobilskih proizvajalcev do zdaj večinoma (pre)drage, da bi višjo ceno upravičili skozi nižjo porabo, gre focus s svojim varčnim dizlom v pravo smer glede skrbi za okolje. Modeli z motorjem 1.6 TDCi s 77 kW (105 KM) in ECOnetic tehnologijo, ki v zrak spustijo manj kot 100 gramov škodljivih emisij na prevožen kilometer in jih tudi v praksi odlikuje varčnost z gorivom, so že v osnovi cenejši od sedem kilovatov močnejšega dizla. Ko smo v roke vzeli cenik, smo sprva mislili, da gre za napako!
Ford focus karavan z najbogatejšo opremo Titanium, šeststopenjskim ročnim menjalnikom in v različici ECOnetic 99g in z rednim popustom v višini 4.600 evrov namreč stane 17.350 evrov, kar je 560 evrov manj od modela TDCi s 85 kW (115 KM)! Omenimo, da je voljo še različica ECOnetic 88g, ki v zrak spusti zgolj 88 gramov ogljikovega dioksida na kilometer, kar je primerljivo s hibridi, in z opremo Titanium stane enako kot izvirnik, pri opremi Trend pa je močnejši dizel 400 evrov cenejši.
Varčevanje s Fordovim ECOneticom 99g se tako začne že pri nakupu, nadaljuje pa se z vsakim prevoženim kilometrom. Skeptiki bodo ob tem morda dejali, da običajni dizel ponuja tudi več moči, kar je na papirju res, vendar v praksi kakšne omembe vredne razlike ni. Oba motorja sta tiha in uglajena ter ponujata dober kompromis med udobjem in dinamiko, v nizkih vrtljajih je motor sicer nekoliko len in pri prehitevanjih potrebuje več zaleta. Za lagodno vsakodnevno vožnjo je bilo pri testniku sicer prožnosti dovolj - 270 Nm navora je na voljo pri 1750-2000 vrtljajev v minuti -, ob tem pa je ECOnetic tudi v praksi za več kot pol litra varčnejši od običajnega 1,6-litrskega TDCI motorja.
Med testom smo namreč v povprečju porabili 4,8 litra na sto kilometrov, kar je prinesla kombinacija mestne, avtocestne, relacijske in tudi dinamične vožnje. Z bolj umirjeno vožnjo, ki je tipična za vsakodnevni ritem, torej prevoze na delo, nakupe in družinske izlete pa se je poraba spustila na zgolj 4,3 litra - ob tem bi bilo treba na črpalko po dobrih 1.100 prevoženih kilometrih.
V roke smo tako vzeli kalkulator in na hitro preverili prihranke. Iz Ljubljane bi se tako v Koper prepeljali za manj kot 6,5 evra, v Maribor za podoben znesek, do Kranja ali Kamnika pa bi porabili za evro in pol goriva. Ste iz Idrije in delate v prestolnici? Do tja boste prišli za dobre tri evre in pol, enako iz Kočevja, še malenkost manj boste za gorivo odšteli tisti iz Trebnjega. Pol litra nižja poraba nam je na vsakih sto kilometrov prinesla 70 centov prihranka, z nekoliko bolj nežno nogo pa bi privarčevali okrogel evro. Na mesec bi tako dnevni migranti z 99g ECOneticom - tako čez palec - privarčevali približno 20 evrov, na leto 240, v treh letih 720 in v petih 1.200 evrov - takšna različica že ob nakupu cenejša?
Varčevanje z gorivom ima smisel, če je kupljen avtomobil tudi kot celota dober. Focus je že v osnovi eden izmed bolj optimalnih, saj sta udobno podvozje in krmilni mehanizem zelo dobro uglašena, tudi s tem motorjem pa se ne boste odpovedali užitkom dinamične vožnje. Če k temu dodamo še družinam (in podjetnikom oziroma flotnim kupcem) uporabno karavansko obliko (medosna razdalja znaša 261 centimetrov), velik in uporabno kockasto oblikovan prtljažnik (490 litrov, s podrto zadnjo klopjo 1.516 litrov), dovolj kompaktne mere (v dolžino meri 456 centimetrov, v širino 182) ter nadpovprečno nosilnost (1.900 kilogramov), ste morda še korak bližje odločitvi.
Oprema Titanium ob tem prinaša udobno odklepanje vozila brez uporabe ključa, sistem za pomoč pri speljevanju v klanec, sistem za nadzor tlaka v gumah, USB, LED zadnje luči, tempomat in omejevalnik hitrosti, senzor za dež, gretje sedežev, dvopodročno klimatsko napravo, nastavitev ledvene opore, usnje na volanu ter ambientalno osvetlitev.
Voznik mora pri tem v zakup vzeti tipično Fordovsko notranjost z armaturno ploščo v duhu glasbenih stolpov iz 90. let ter preštevilnimi gumbi, informativni ekran med merilniki in osrednji zaslon bi lahko bila večja, podatki o ekonomičnosti vožnje pa popolnejši. Ob tem gre za model, ki se počasi umika pomlajeni različici, ob prodaji pa izgubi več kot nekateri konkurenti.
Foto: Matej Kačič