Če bi avtomobilom po univerzitetno dajali ocene od ena do deset, potem bi plemeniti divji mačkon Jaguar F-Type v praktično vseh kategorijah prejel same desetke. Lepota, tehnika, prestiž, zmogljivosti, pedigre, užitki v vožnji... Ko se v uživaški pozi mimo njega prav počasi pelje najnovejši Porsche 911, voznik pa ob tem dobrohotno dvigne palec, je jasno, da si tale mačka vrhunske ocene še kako zasluži.
V eni kategoriji pa bi Jaguar F-type zaradi izjemnosti lahko prejel tudi oceno 11 - zvok motorja. Aristokratski Anglež je namreč tisti, zaradi katerega sosedi ne morejo spati oziroma točno vedo, kdaj ste odšli ali prišli domov, tisti, na katerega so policisti pozorni že davno preden vas opazijo in tisti, zaradi katerega vas mimoidoči s fotoaparatom že pripravljeni pričakajo za ovinkom ali pred križiščem.
Da je Jaguarjev čistokrvni športni kabriolet in tehnično-oblikovni biser opazen, predmet občudovanja in poželenja mimoidočih, se sicer prepričaš že po nekaj minutah druženja z njim. Brezhiben videz, urejenost in širok nasmešek so tako skorajda zapovedani, podobno kot dobra družba! F-Type je namreč klasični roadster - z dolgim nosom, kratkim zadkom, širokimi boki ter mehko platneno streho, ki se v 16 sekundah zloži pri hitrostih vse do 50 km/h -, ter velik posebnež in nastopač. Vse to je prefinjeno zlito v skoraj štiri metre in pol aluminija. Svojo posebnost F-Type kaže že s kljukami, ki se ob odklepanju pojavita iz vrat - glamurozno in tudi aerodinamiki prijazno.
Kjerkoli se hrumeče pojavi in nato prihuljeno čaka na nov pritisk gumba za zagon motorja, si poznavalci ali zgolj naključni sprehajalci zanj brez izjeme vzamejo čas. Oči jim spredaj potujejo po dolgem motornem pokrovu, širokih zračnih režah in lučeh s svetlečimi diodami, deloma spominja na model XK, s katerim si deli skrajšano platformo. S strani nato božajo škrge, črna in s karbonom okrašena platišča, kot valjar široke pnevmatike ter rdeče zavorne čeljusti.
Z odprto ali zaprto streho F-Type deluje izjemno. Občudovanje se prek skorajda erotičnih bokov nadaljuje proti prepričljivemu in kar 1,92 metra širokemu zadku, dodatne vzdihe sprožijo tanke zadnje luči, ki so zapeljane tik pod zadnji rob ter seveda na sredino postavljeni okrogli in skorajda kot trobenti široki izpušni cevi. Vse to so posebnosti modela F-Type, zaradi česar ga je nemogoče zamenjati za kaj drugega. Na pokrovu zadka je ob tem skrit še aktivni spojler, ki na plano prileze pri hitrostih okoli 100 kilometrov na uro, po želji pa se z njim lahko »považite« tudi s pritiskom na gumb v kabini. Spojler ni zgolj za okras, na zadek namreč doda 120 kilogramov pritiska, roadster pa kljub vsem ojačitvam tehta tono in pol.
Potniška kabina je čista klasika, pri Jaguarju so z zlaganjem raznih elementov poskrbeli za eno lepših (in angleško netipičnih) oblik, ponaša pa se tudi z dovolj prostornosti. Voznika in sopotnika pričakata dva športna, školjkasta in nizko postavljena sedeža, ki zaradi nastavljivih bočnih opor odlično objameta telo, na oko pa prej kot dirkaško delujeta luksuzno. Njun pomik nazaj se konča pri steni, za katero se spravi streha, v vse smeri električno podprta pa omogočata filigransko nastavitev in s tem udobno sedenje tudi večjim. Med merilnikoma - tisti za hitrost se konča pri osupljivih 300 km/h, rdeče polje pri merilniku vrtljajev pa se začne malo pod 7.000 - je zaslon za osnovne informacije, na sredinski konzoli je hišni in na dotik občutljivi infotainment.
Pod njim so vrtljivi gumbi klimatske naprave, ki bi svoje mesto zlahka našli v vrhunskih Hi-Fi komponentah, z vklopom klime pa se iz armaturne plošče dvignejo prezračevalni zračniki. Stikala so minimalistična in pregledna stikala, z odlaganjem pijače in malenkosti pa ne bo nobenih težav. Med sedežema je namreč tudi priročna škatla, ki služi kot naslonjalo za roke. Za voznika bistvene stvari se seveda nahajajo ob njegovi desni roki.
Tam je ob gumbu za zagon motorja prestavna ročica osemstopenjskega samodejnega menjalnika, ki je zaradi športnega duha namerno klasične zasnove - Jaguarji imajo sicer tam velik vrtljivi gumb. Prav tako namerna je smer ročnega pretikanja, z gibom naprej prestavljamo navzdol - prestavljamo sicer lahko tudi s pomočjo ušes ob usnjenem volanu. Ob ročici menjalnika pa je še nekaj stikal, ki lahko občutno spremenijo vedenje in videz divje mačke.
Vsa vaša čutila bo pobožal gumb za odpiranje strehe, tistega za dvig spojlerja smo že omenili, s tretjim se vklopi samodejna ročna zavora. V prid večjim voznim užitkom je tukaj tudi gumb za način vožnje, programska oprema namreč omogoča kar 25 načinov delovanja menjalnika, motorja in podvozja. Športni način dodobra spremeni dinamične lastnosti hitre mačke - po želji lahko urno skoči z mesta, kot da ne bi jedla že dva tedna - seveda pa tudi njeno glasnost.
Glasnost? Da, glasnost. Jaguar F-Type ima namreč aktivni izpušni sistem, športni način (ali pa pritisk na gumb v običajnem načinu) s pomočjo loputk v njem pričara povsem drugačen zvok. Mačka se takrat oglaša globlje in bolj brutalno ter še kako pretrese vaša ušesa in seveda povsem zdrami okolico. Že z le nekaj plina lahko mirno pozabite, da se boste kam pripeljali ali odpeljali neopaženo, z dodobra pohojenim plinom s hrumenjem konkurirate jeklenim pticam, ekstazo pa dosežete ob odprti strehi v tunelu. Za izvrstno zvočno kuliso sicer poskrbi odlična kombinacija motorja in menjalnika.
Trilitrski šestvaljnik diha s pomočjo kompresorja ter zmore 250 kilovatov oziroma 340 "konjev", zverinska moč F-Type do stotice požene v 5,6 sekunde ter popusti šele pri 260 km/h. Izjemna hitrost je posledica domala popolnega menjalnika, ki zaradi kratko nastavljenih prestavnih razmerjih mimogrede potegne do 120 ali 130 kilometrov na uro, višje pa se nekoliko upeha. A nič zato, saj nas ves čas vožnje spremlja izjemna zvočna kulisa, iz izpušnih cevi pri 4000 vrtljajih navzgor prihajajo naravnost omamni zvoki, pravi balzam za ušesa pa prinese tudi hitro prestavljanje navzdol, ko se iz zadka zasliši pokanje.
Takšna športna vožnja ob tem prinese porabo okoli 14 litrov na sto kilometrov, ob umirjenem križarjenju pa se spusti pod devet litrov. Voznika proti robu sili tudi izvrsten pogon z delno mehansko zaporo diferenciala, a bo tja le redko zašel, saj je zadek obvladljiv in predvidljiv že po nekaj poskusih s stopalkami plina in zavore ter vrtenjem volana.
Oblikovno in tehnično izvrsten paket za največje sladokusce in užitkarje ima seveda tudi svojo ceno, ki jo lahko pokrije le petični žep. Plemenita mačka tudi zagotovo ne bo prva ali edina pri hiši - lahko pa jo imate namesto nje. Ali namesto jadrnice, vikenda na morju oziroma butične zapestne ure. Osnovna cena znaša 110 tisoč evrov, z nekaj dodatki pa se hitro povzpne prek 140 tisočakov. Jaguar F-Type je tako biser, ki se cenovno uvršča med Porscheja boxster in 911, lepota, sladkorčki in vrhunski orkester pač nekaj stanejo.
Foto: Matej Kačič