Da gre za eno izmed največjih ikon, ni treba poudarjati. Lepo pa je to občutiti v praksi. Dovolj so bili že sprehod skozi Ljubljano, izlet na Gorenjsko, kava na letališču v Lescah. Rolls-royce wraith kot magnet vleče poglede, zbuja nasmeške, izvablja pozitivne komentarje in globoke vzdihe občudovanja.
Zakaj kos pločevine, kroma, lesa in tehnike deluje tako magnetno na okolico? Za avtomobilske navdušence je jasno! Taksist v starem mercedes-benzu, ki je na Celovški cesti vzvratno pripeljal do nas in nas pozdravil z iztegnjenim palcem, starka, ki se je prešerno nasmejala ob pogledu na elegantno gmoto kovine kroma, grozd mladcev, ki so na široko odprli usta v znamenje občudovanja, ali pa moji dekleti, stari štiri in sedem let, ki sta wraitha pretaknili do zadnjega kotička, se zapičili v zanju smešno odpirajoča se stranska vrata, vlekli ubogo Emily (simbol spirit of ecstasy) na sprednji maski in stikali po stropu, ki ga razsvetljuje več kot 1.300 svetlečih zvezdic, ki, mimogrede, lahko pošteno zarežejo v kožo, pa dokazujejo karizmo rolls-roycea wraitha, čeprav je ta pravzaprav najbolj sodoben in zato najmanj značilen član izjemne angleške znamke. Tako velikega navdušenja do zdaj ni sprožil še noben avto. Zato je jasno, da je BMW ob prevzemu znamke uspelo obuditi in še nadgraditi ugled 110 let stare angleške znamke, ki svojo moč črpa iz preteklosti. Skozi obliko in predvsem zgodbe njenih lastnikov, kraljev, premierov, predsednikov in zvezdnikov, ki so v rolls-royceu našli statusu in zahtevam primernega sopotnika.
Ne spreminjajte ga, pravijo lastniki
Pa ni bilo tako preprosto, kot se sliši, pravi Frank Tiemann, Nemec z angleškim naglasom in galantnostjo, ki je v tem tednu skupaj z rolls-royceoma wraithom in phantomom obiskal Ljubljano. »Novi phantom je bil najpomembnejši pri oživljanju znamke, ko jo je prevzel BMW. Veliko smo morali spremeniti, hkrati pa ohraniti bistvo znamke. Kot kaže, nam je uspelo, saj so se kupci odlično odzvali. Pred prenovo phantoma pa so soglasno izjavljali, pa ne spreminjajte ga preveč,« se smeji Tiemann, ki zadovoljno govori tudi o številkah, ki pri Rolls-Royceu vsako leto zrastejo za nekaj enot in vsako leto zapored dosežejo rekordno vrednost, lani nekaj več kot 3.500 vozil. »Rolls-Royce pa sočasno posluje tudi z dobičkom, vsako leto zajeten kupček denarja odnesemo lastniku BMW, zato nas ta podpira pri razvoju in vlaganjih,« doda in ob tem ne pozabi povedati, da je proizvodna številka že kar dovolj velika. Rast prodaje bi lahko negativno vplivala na ugled znamke.
Novodobni, za nove kupce, a še vedno pravi
Da prodaja raste, skrbijo novi modeli, predvsem ghost in wraith, ki sta namenjena mlajšim kupcem, ki cenijo tehniko, si želijo moči, radi vozijo sami in vse to radi počnejo v rolls-royceu. Da ne zraste preveč, pa skrbijo tudi cene. Naš wraith je denimo stal 263 tisoč evrov, s slovenskimi davki pa kar 419 tisočakov. Ghost, ki na papirju ponuja manj vsebine, pa še 164 tisočakov več. In kaj lahko ponudi avto za skoraj pol milijona evrov, kaj je pritegnilo nas? Ah, oblika je prava, rolls-royceova. Dolg motorni pokrov, navpična sprednja maska, pravokotne luči in nizka streha, ki se elegantno in enakomerno preliva proti zadku. Wraith je dolg 5,27 metra, pa ima vseeno le dvoje stranskih vrat, razmeroma majhno kabino in je zasnovan tako samozavestno neracionalno, da ga moraš občudovati.
Masko izdelali mojstri za kuhinjska korita
Vrnimo se k maski, ta ima topel, ne preveč bleščeč sijaj. To so inženirji lahko dosegli le z nerjavnim jeklom, izdelavo pa so prepustili dobavitelju, ki izdeluje kuhinjska pomivalna korita. Vstop v kabino prinaša podrobnosti, ki pritegnejo tudi do tehnike povsem hladne. Vrata se na široko odprejo v smeri vožnje, zapreš pa jih s pritiskom na gumb na levi strani armature. Stopiš na mehak in gost tepih iz volne kalifornijskih ovac, nekateri lastniki rolls-roycea se menda pred vstopom celo preobujejo v copate. Ko si za volanom, ne moreš mimo ravnih in preprostih oblik armature, kromiranih vzvodov zračnikov, ki s potegom spustijo zrak v kabino, tankih obvolanskih ročic in velikega vrtljivega gumba na sredinski konzoli - vse je preprosto in pregledno.
Les brez laka, zvezdno nebo
Ko greš v globino informacijskega zaslona, pa najdeš najboljše, kar ta hip ponuja BMW, a označeno z drugačno grafiko črk in številk, bolj umirjenim ozadjem... Potipaš les, ki deluje hrapavo, pristno. Furnir prekriva vrata in druge dele, pristen učinek pa dosega zato, ker sploh ni lakiran. Kako so ga potem zaščitili? S polnjenjem posameznih drobnih luknjic v njem, delo, ki zahteva čas in potrpljenje. Kar 18 ur pa delavec v rolls-royceu porabi za strop, posut s 1.300 zvezdicami, ki v večernih urah pričarajo občutje zvezdnega neba. V tem času v Revozu v celoti izdelajo štiri twinge in se lotijo že petega. Sedeži so razkošno široki, udobni, a ne foteljasto mehki. Dobro oporo ceniš na daljših poteh, boljše stranske opore pa niti ne pogrešaš. Zadnja klop sta dejansko dva ločena in konkretno odmerjena sedeža, prostora za kolena pa je malo, za odrasle že kar premalo. Wraith je namreč kupe, oblika ima prednost pred prostorom.
Vljuden, dokler ste vljudni z njim
Zaženemo motor, 6,6-litrski V12 z dvema turbopolnilnikoma je daljni sorodnik stroja iz BMW 760i. V wraithu ima kar 465 kilovatov (632 konjskih moči), 800 newtonmetrov navora in 600 kubikov več prostornine. Motor je neslišen, le merilnik razpoložljive moči, ki leži pri številki 100 odstotkov, sporoča, da deluje. Mehak pritisk na plin z lahkoto premakne skoraj 2,5-tonsko gmoto, dodajanje pa ga na avtocesti živahno premakne do največje dovoljene hitrosti, vseskozi pa merilnik razpoložljive moči niha med 70 in 80 odstotki - toliko rezerve ima V12. Orjaški kupe poženemo tudi med zavoje, pohojen plin zbudi mogočen, a pritajen ropot, ki so ga inženirji dolge ure spravljali iz sicer zelo mirnega motorja. Wraith se do stotice premakne v 4,6 sekunde, za seboj pusti tudi imena, kot je porsche 911, pri tem pa le mirno in dobrovoljno vleče brez prestanka. Med zavoji se predvidljivo nagne in daje, čeprav ostane miren in zanesljiv, jasno vedeti, da ni za takšne vragolije.
Luknjaste ceste spreminja v avtoceste
Zbudi se tudi osemstopenjski samodejni menjalnik, sicer neopazen in vljuden sopotnik, ki ob pretiravanju nase opozori z rahlim cukanjem. Pretiravanja hitro umiri elektronika, grobo ustavi pretok moči do koles, motorju vzame sapo in vozniku poskuša odvzeti adrenalin. Sami smo odnehali po nekaj zavojih in se raje spustili med dolge hitre zavoje, kjer se wraith s skoraj tremi metri med obema premama počuti kot doma - mirno in zanesljivo se odziva na dodajanje plina, le širina pasov vseskozi straši voznika, da je preblizu robnika, srednje črte in avta, ki prihaja nasproti. Tokrat izjemoma niso krive naše ceste, ampak več kot dva metra širine avtomobila. Tudi slabi odseki slovenskih cest pod 21-palčnimi kolesi wraitha, ki ga blaži zračno podvozje, delujejo skoraj tako kot v času, ko so nanje sveže tlačili asfalt. Ležeče policaje prevozi skoraj nezaznavno, z umirjenostjo angleškega džentelmena. Pri umirjenosti ga premaguje le mercedes-benz razreda S, pa še to zgolj z vključenim sistemom magic body control, ki prepozna cestne grbine. Poraba? Pri umirjeni vožnji med 12 in 14 litri, po skoraj 300 kilometrih različnih voznih okoliščin pa se je ustavil tik pod 18 litri.
Foto: Jure Makovec