Avto

Ste utrujeni ali jezni? Vaš avto bo vedel

Utrujenost, raztresenost in negativna razpoloženjska stanja, denimo jeza ali bes, zelo pogosto pripeljejo do prometne nesreče; te bodo proizvajalci poskušali preprečiti s sistemi, ki spremljajo razpoloženje in psihofizično stanje voznika.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

03.04.2014 22:30
Čas branja: 3 min

Razjezila vas je žena, kapljo čez rob je dodala še tašča, v stanju popolne odsotnosti pa ste se usedli za volan in, ups, je šla sosedova ograja ali še kaj hujšega. V avtomobilih prihodnosti se vam to ne bo moglo zgoditi, obljubljajo na švicarskem inštitutu za tehnologijo EPFL, kjer skupaj s francoskim PSA (Peugeot in Citroën) razvijajo sistem, ki bo z obraza voznika razbral njegovo čustveno stanje in primerno reagiral. Kako bo sistem nagovoril razbesnjenega voznika, še ni jasno. Lahko bi ga denimo nagovoril prijazen glas, no, Miloš, pomiri se, ali pa bi sistem kar pritisnil na zavoro, dokler se ne bi umirili.

voznja-razpolozenje-xx.1396548295.jpg.o.600px.jpg
Sistem, ki ga razvijata švicarski inštitut za tehnologijo in francoski PSA bo z obraza voznika znal razbrati njegovo čustveno stanje.

mercedes-benz-merilniki.1396548296.jpg.o.600px.jpg
Mercedes-Benzov sistem attention assist že danes s pomočjo spremljanja gibanja volana spremlja odzivnost voznika. Če zazna utrujenost, mu najprej priporoči postanek za kavo.

Žena vas bo razkurila, tašča potisnila čez rob, besni se boste usedli v avto in... nič! Zavrnil bo sodelovanje, dokler se ne boste umirili in zbrali za vožnjo.

Ljudje čustva izražamo različno, tega pa računalnik ne ve

Sistem uporablja programsko opremo s področja aplikacij za zdravljenje avtizma in depresije. Kamere spremljajo mimiko voznikovega obraza, računalnik pa jo analizira in postavi diagnozo. Sistem je sposoben razbrati sedem razpoloženjskih stanj: strah, jezo, veselje, žalost, gnus in presenečenje. Raziskovalci inštituta so se osredotočili predvsem na dve stanji, jezo in gnus, saj imata podobne simptome in tudi vpliv na vožnjo, denimo raztresenost. Kako so to naredili? V sistem so naložili slike s primeri razpoloženjskih stanj ljudi, za volan so vgradili infrardečo kamero, ki spremlja razpoloženje voznika in ga primerja s prednastavljenimi slikami. V praksi se je sistem izkazal za uspešnega, v večini primerov je zaznal razpoloženjska stanja voznika, ki so podobna raztresenosti, v teh stanjih je voznik premalo zbran in ne bi smel sesti za volan. Poudarili pa so, da ljudje razpoloženje izražamo zelo različno, nekateri v jezi grizejo ustnice, drugi se namrščijo, tretji izbulijo oči. Preizkus ni uspel le takrat, ko je voznik jezo pokazal drugače kot program v računalniku, zato je sistem ni zaznal. Raziskovalci iz obeh podjetij zato sistem razvijajo naprej, sestavljajo natančnejše algoritme spremljanja obraza in se obenem ukvarjajo še z zaznavanjem utrujenosti voznika, ki je najbolj pogost razlog za nesrečo, predvsem na avtocestah. Kdaj bo sistem vgrajen v serijske peugeote ali citroëne, še ni znano. Je pa jasno, da obe podjetji načrtujeta vgradnjo v avtomobile, saj bi s tem lahko močno zmanjšali število nesreč, povzročenih zaradi zgoraj navedenih razpoloženjskih ali fizičnih stanj.

Volvo bo meril gibanje oči

Pogoste prometne nesreče predvsem zaradi utrujenosti in napak voznika skrbijo tudi inženirje v Volvu, zato so si ti postavili ambiciozen cilj: doseči želijo nično smrtnost za volani novih volvov v letu 2020. Na področju aktivne varnosti, ki preprečuje nesreče ali pa vsaj zmanjša možnosti zanje, je Volvo razvil »system city safety«, ki samodejno ustavi vozilo v mestnem prometu in tako prepreči trk. Podoben sistem imajo tudi drugi proizvajalci, v poglavje preprečevanja nesreč pa sodijo še radarski tempomati, ki vzdržujejo razdaljo do spredaj vozečega, sistemi za nadzor voznega pasu, ki aktivno ali zgolj z opozorili usmerjajo avto oziroma voznika na vozni pas, in podobno. Volvo pa je šel s sistemom »driver state estimation« še dlje. S preizkusnimi vozili v tem trenutku s pomočjo podobnih infrardečih kamer kot v zgoraj opisanem primeru spremljajo obraz in tudi oči voznika. Tako zaznajo primere, ko voznik pogled usmeri stran od smeri vožnje, ko zaradi utrujenosti zapira oči, in merijo še kot glave, če jo voznik povesi bolj kot običajno. Sistem, ki je še v razvojni fazi, bo poskrbel tudi za to, da vozilo ne bo zapeljalo prek voznega pasu, se preveč približalo avtomobilu pred vami in vas ob zaznani utrujenosti držalo pokonci z zvočnim opozorilom. Per Lanfors, vodja oddelka za razvoj funkcij za podporo vozniku v Volvu, razmišlja še naprej. »Spremljanje voznikovih oči nam omogoča tudi, da avto na podlagi prejetih informacij prilagaja osvetlitev kabine, posamezne funkcije in še zunanje žaromete, ki jih prilagodi glede na smer pogleda voznika. Poleg tega lahko takoj prepozna, kdo sedi za volanom, in mu denimo zaigra najljubšo pesem, nastavi sedež in vzvratna ogledala.« Ob tem pa Landfors poudarja, da sistem ne bo shranjeval fotografij in posnetkov voznika, zato ne bo posegal v njegovo zasebnost.

Volvo-driver-state-estimation.1396548297.jpg.o.600px.jpg
Tudi Volvov sistem bo spremljal voznikove oči, usmerjenost voznikovega pogleda in kot glave ter v primeru odsotnosti reagiral z opozorilom, zaviranjem...

Mercedes-Benz pa kupcem že ponuja preprosto različico

A napaka sistemov PSA in Volva je v tem, da sta še v razvojni fazi. Ob tem ni znano, kdaj bosta na voljo v serijskih vozilih. Nemški Mercedes-Benz bolj preprost sistem z imenom attention assist za prepoznavo utrujenosti voznika ponuja že nekaj let. Vgrajen je v vseh Mercedes-Benzovih avtomobilih in deluje s pomočjo natančnih senzorjev, ki spremljajo gibanje volanskega obroča. Na podlagi zbranih informacij na prvih nekaj prevoženih kilometrih sestavi vzorec vedenja voznika ter ga vseskozi primerja z gibanjem in hitrostjo vrtenja volanskega obroča. Glede na zbrane informacije lahko zazna utrujenost voznika, ga sprva na to opozori z vabilom na kavo na armaturni plošči ter ga v skrajni situaciji zbudi tudi z glasnim zvočnim in pisnim opozorilom Zaviraj!. Sistem je uporaben predvsem na avtocestah, zato deluje od hitrosti 60 do 200 kilometrov na uro. Po raziskavah je odzivni čas voznika po štirih urah nepretrgane vožnje daljši za 50 odstotkov, po šestih urah pa se nevarnost za nesrečo poveča za osemkrat.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Subvencije
Država bo dala 3,5 milijona evrov za nov center krožnega gospodarstva. Kaj bo ta delal?
Subvencije
KAM GRE EVROPSKI DENAR
SubvencijeTeja Grapulin Država bo dala 3,5 milijona evrov za nov center krožnega gospodarstva. Kaj bo ta delal?

V preteklosti smo denimo z evropskim denarjem sofinancirali razvojne centre, nekatere zgodbe se niso dobro izšle, imamo enotno točko za krožno transformacijo gospodarstva, strateško partnerstvo na področju krožnega gospodarstva. Zakaj torej še en center?

FINANCE
Večer: Vlada bi sebi in drugim funkcionarjem plače zvišala prek 40 odstotkov
Finance
PLAČNA REFORMA V JAVNEM SEKTORJU
Andreja Rednak Večer: Vlada bi sebi in drugim funkcionarjem plače zvišala prek 40 odstotkov 7

Kaj konkretno Golobova vlada predlaga zase, za ministre, sodnike, župane, ravnatelje šol, direktorje v zdravstvu.

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Izzivi in prelomnice
TOP Gradbeništvo
Gregor Ficko
TOP GradbeništvoGregor Ficko Izzivi in prelomnice

V zadnjih treh ali štirih letih se je število vpisanih v srednješolske, višješolske in fakultetne izobraževalne programe povečalo.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Manager
Ali bi Slovenija morala priznati Palestino?
Manager
Marko Lovec
ManagerMarko Lovec Ali bi Slovenija morala priznati Palestino? 6

Čeprav Izrael nezakonito zaseda palestinska ozemlja (nekatera je zasedel po tem, ko je bil v preteklosti napaden), njegovi varnostni pomisleki ne temeljijo na fikciji (tako kot ruski), temveč na izkazanih eksistencialnih grožnjah.

FINANCE
Blaž Brodnjak: NLB bo čez pet let delala milijardo evrov čistega dobička na leto
Finance
NAPOVED PODVOJITVE BANČNE SKUPINE
Petra Sovdat Blaž Brodnjak: NLB bo čez pet let delala milijardo evrov čistega dobička na leto 9

NLB napoveduje dividende od 50 do 60 odstotkov čistega dobička, kar bi, sodeč po strategiji, lahko pomenilo med 25 in 30 evrov na delnico.

FINANCE
IKT
Varnostna tveganja pri uporabi digitalne identitete
IKT
KIBERNETSKA VARNOST
IKTJakob Žorž Varnostna tveganja pri uporabi digitalne identitete
FINANCE
 Povezovanje slovenskih podjetij s poslovnimi priložnostmi v Nemčiji
OGLAS
Finance
Finance PR Povezovanje slovenskih podjetij s poslovnimi priložnostmi v Nemčiji (OGLAS)

Poslovno-investicijski kongres in izhodna gospodarska delegacija ob robu UEFA EURO 2024