Trije zmagovalci projekta EKO vozni park končujejo prvo trimesečje s toyoto prius plug-in hybrid. Najbolj se je z avtom ujel Aleksander Tomše iz zavarovalnice Generali, ki je celo dosegel tovarniško povprečno porabo 2,1 litra. V Simobilu so s priusom prevozili največ kilometrov, težave so imeli s polnjenjem. Planet TV pa se na novega člana voznega parka šele dobro navaja.
Podjetja Simobil, Generali Zavarovalnica in Antenna TV SL, ki oddaja televizijski program Planet TV, so novembra lani z najbolj čistimi voznimi parki osvojili prvo mesto v projektu EKO vozni park 2013. Decembra so podjetja od Toyote Slovenija, distributerja Toyote, prevzela vsako svojo nagrado - toyoto prius plug-in hybrid za enoletno uporabo. Po prvem trimesečju smo preverili, kako so se ujeli s priusom, ki ga poganjata bencinski in električni motor z zunanjim polnjenjem, in kakšno porabo dosegajo z avtomobilom, ki po tovarniških podatkih v povprečju porabi le 2,1 litra bencina na sto kilometrov, upoštevaje, da prvih 25 kilometrov prevozi zgolj na elektriko. Zanimalo nas je, kako uporabna je Toyotina tehnologija v realnem življenju in kakšne so dejanske številke porabe.
Prius je največ delal pri Simobilu
V Simobilu je skrb za priusa plug-in hybrid prevzel David Pollak, vodja skupine M2M. Do konca februarja so v njegovem oddelku z avtomobilom prevozili 1.631 kilometrov. Najprej pa so opazili zmanjšanje zmogljivosti baterije zaradi nizkih temperatur. »Z enim polnjenjem smo v zimskih mesecih realno prevozili okoli 16 kilometrov. Proizvajalec sicer navaja, da je z enim polnjenjem mogoče narediti prek 20 kilometrov, a mislim, da je to realno dosegljivo v toplejših dneh,« poroča Pollak in dodaja, da so priusa polnili z elektriko le pred upravno stavbo Simobila, v tem času so le dvakrat natočili bencin. Zdaj ga polnijo prek improvizirane vtičnice, a resno razmišljajo, da bi v pomladnih dneh postavili stebriček oziroma pravo polnilno postajo. Pollak je v mestu naletel na manjšo oviro, saj priusa zaradi drugačne vtičnice na polnilnici na Miklošičevi in Cigaletovi cesti v Ljubljani ni mogel polniti. Upa, da bodo v prihodnje javne polnilne postaje podpirale različne vtičnice. »Če bi vozilo uporabljal tudi za zasebne potrebe, si trenutno ne zamišljam, kje bi polnil baterijo,« še komentira.
Boljše rezultate je odnesla snežna ujma
Nagradnega priusa na Simobilu večinoma uporabljajo v mestu, v povprečju pa so dosegli porabo krepko pod štirimi litri na sto kilometrov. Povprečje bi bilo še manjše, če ga ne bi pokvarilo katastrofalno vreme v začetku februarja, ki je zahtevalo daljše ogrevanje, s katerim se je prius rešil ledenega oklepa na steklih. Pollak trdi, da je priusova poraba manjša kot pri vseh drugih službenih vozilih Simobila, v voznem parku imajo 64 avtomobilov, njihov povprečni izpust pa je 132 gramov ogljikovega dioksida na kilometer. Ob tem pa dodaja, da s priusom velike prihranke pri porabi lahko dosegajo le pri mestni vožnji in na krajših razdaljah, kjer lahko najbolje izkoristijo doseg enega polnjenja baterije. Podatke o porabi spremljajo prek potovalnega računalnika, preverijo pa jih tudi ob posameznih polnjenjih z bencinom in elektriko. V avtomobilu imajo vgrajeno tudi sledilno napravo, ki pa še ni povezana z OBD-konektorjem, da bi lahko neposredno zajemali podatke iz vozila. V pomladnih mesecih bodo s Toyotino pomočjo vzpostavili povezavo, ki jim bo pomagala pri pojasnjevanju teh podatkov oziroma sporočil.
Tomšetu iz zavarovalnice Generali je prius zlezel pod kožo
Aleksander Tomše, vodja splošnih služb v zavarovalnici Generali, se je s preizkusnim priusom najbolj ujel, sporoča njegov dnevnik. »Mami, z atijem bova tankala elektriko,« je novega člana sprejel njegov triletni sin. Tomše je med trimesečno uporabo z avtomobilom naredil skoraj tisoč kilometrov, v tem času pa je ob rednih polnjenjih z elektriko dosegel najboljši rezultat v trojici - povprečno porabo 3,4 litra. V prvih dneh preizkusa mu je zima nekoliko zagrenila življenje. Poročal je: »Kljub dve- do triurnemu polnjenju baterij vozilo zvečer (pri dveh stopinjah pod ničlo) hitro prazni baterije, isti dan mi je zakuhalo še zoprnijo. Parkiral sem na parkirišču pred našo poslovalnico v Kranju in izstopil. Ker se vozilo ni dalo zakleniti in so luči še vedno gorele, se je začela misija ugotavljanja, kaj je narobe. Po nekaj minutah sva s sodelavcem ugotovila, da avta nisem ugasnil. Če se pa ne sliši motor! Tudi po celonočnem polnjenju zjutraj pri nič stopinjah Celzija baterije niso pripravljene sodelovati. Po polurni vožnji mi računalnik na zaslonu sporoči, da so baterije preveč prazne. Kljub temu mi uspe doseči porabo le 3,4 litra v hibridnem načinu.« Tomše je še opazil, da je poraba v smeri od Ljubljane proti Kranju (po avtocesti) ponavadi za liter večja kot v nasprotni smeri. Avtocesta se namreč v smeri proti Ljubljani večino časa rahlo spušča. Naslednji dan zjutraj pri dveh stopinjah nad ničlo je kljub pozabljeni lučki v potniški kabini prius normalno vžgal.
Prikliče druge vrednote, vključi druge nastavitve
»Opažam, da vsakič, ko sedem vanj, v glavi dobim čisto druge nastavitve kot v drugih vozilih. Kar naenkrat ni najpomembnejši čas, ampak se začne tekmovanje z grafi, številkami o porabi... izklopim radio, včasih celo ventilacijo (dokler te že zares ne zebe in so šipe že tako zarošene, da ne vidiš več ven) in uživam v vožnji - tišini. Po dolgem času sem spet opazil, da na avtocesti obstaja tudi desni pas. Zadeva kar dobro deluje - tišina namreč; ker ne poslušaš radia, nisi slabe volje od vseh slabih novic... Enostavno si v svojem tihem svetu in uživaš... Še nekaj tehničnih podatkov dneva: 38 prevoženih kilometrov, 43 minut in poraba 4,6 litra na sto kilometrov.«
Po avtocesti z 2,9, po mestu z nič litri na sto kilometrov
»Končno so nam vzdrževalci napeljali električno vtičnico na parkirišče v garaži. Ker je v garaži 15 stopinj Celzija in ker so se baterije polnile štiri do pet ur, je zdaj vse v najlepšem redu. Občutno se je podaljšala dolžina vožnje samo na baterije, saj sem pri kombinirani vožnji iz Ljubljane do Kranja in delno po mestu dosegel porabo 2,9 litra. Na 3,5 kilometra v mestu pa je avto tekel le na elektriko. Po dopoldanskem polnjenju z elektriko v garaži nov rekord: 33,8 kilometra, 41 minut, poraba 2,1 litra na sto kilometrov. Do take porabe prideš z vožnjo brez ventilacije in povprečno od 90 do 100 kilometrov na uro po avtocesti, zjutraj je temperatura štiri stopinje Celzija; avto ni garažiran; baterije se polnijo vso noč,« dnevnik za tisti dan končuje Tomše.
Planet TV ureja polnilno mesto, priusa vozijo predvsem po mestu
Planet TV je bil s kilometri najbolj skromen med zmagovalno trojico, v zadnjih treh mesecih so jih s priusom plug-in hybrid prevozili 855. V zimskih razmerah so sodelavci komercialne televizije opazili nekaj manjši doseg baterije, težave pa so imeli tudi s polnjenjem, saj v bližini podjetja nimajo nobene polnilnice. »Urejamo bližje polnilno mesto, kjer bomo lahko dnevno polnili baterije preizkusnega priusa plug-in hybrid,« je dodal Igor Gajster iz podjetja. Slabo vreme in dejstvo, da je priusa Planeta TV poganjal predvsem bencin, le redko pa elektrika, sta povprečje porabe dvignila na 5,5 do 6,5 litra bencina na sto kilometrov. Med uporabo so ugotovili, da je sicer mogoče dosegati manjšo porabo, a le s pazljivo vožnjo, s sprotnim dodajanjem in odvzemanjem plina. Sodelavcem Planeta TV je prius ugajal predvsem pri vožnjah po mestu, kjer so s pridom izkoriščali vožnjo na elektriko hibridnega načina, tudi ko je bila baterija za zunanje polnjenje prazna. Zamerili pa so mu, da glede na sistemsko moč obeh motorjev (bencinski in električni motor zmoreta sto kilovatov) ne omogoča takšne eksplozivnosti, kot bi jo pričakovali od omenjene moči in bi jo tudi dobili pri dizelskih in bencinskih motorjih.