Fiat 500L ima to srečo ali nesrečo, da ga dela tovarna FAS v Srbiji, ki je seveda nastala na pogorišču Crvene Zastave. Spomini na nekdanjo Jugoslavijo danes marsikoga izmed nas navdajajo z nostalgijo, privabijo nasmešek na usta in obudijo brezskrbne čase v ujetništvu socializma. Hkrati pa obudijo tudi podpovprečnost zastavinih avtomobilov, ki so bili pogosto tarča posmeha, čeprav so, ker drugače ni šlo, do leta začetka 90. let preteklega stoletja polnili vsaj tretjino slovenskih garaž. Te občutke prikliče tudi Fiat 500L, čeprav ni iz takšnega testa, da bi privabljal posmeh, le prijazen nasmešek. Če tovrstno jugo nostalgijo odrinemo na stran, ne moremo mimo fiatove, ki se krčevito oklepa posrečenega fiata 500 - novodobne reinkarnacije mini mestnega vozilca iz 50. let preteklega stoletja. A vemo, da originalov ni moč uspešno razmnoževati.
Prihaja iz zapostavljene družine,...
Naložen z bremeni, je še vedno mali 500L iz Kragujevca pripeljal tudi na naš trg. Tu se je srečal še z obledelim ugledom znamke, ki jo je globalni šef Sergio Marchionne pošteno zapostavljal iz več razlogov. Ob nastopu gospodarske recesije je sklenil, da se v takšnih časih ne splača prav veliko vlagati v razvoj avtomobilov, saj se vložen denar pač ne bo povrnil. Sočasno pa je po delih kupoval Chrysler in njegove podrejene znamke ter se ukvarjal predvsem s sinergijami med Američani in Italijani.
... a precej veselo gleda na svet
Če bi 500L dihal in hodil, bi ga poslali k psihiatru, da opravi s preteklostjo. Ker pa je iz pločevine in se kotali po kolesih, smo ga raje pošteno premerili in ugotovili, da v sebi nosi več življenja kot marsikateri bolj uspešni in ugledni tekmec. Seveda, fiat 500L je še vedno in predvsem Italijan. Temperamenten, živahen, igriv in spontan. Ima nekaj kar marsikatere, predvsem japonske in nemške znamke, na silo vcepljajo svojim avtomobilom. Iz te zgodbe je tudi oblika. Čeprav kopirana, je vseeno skladna in posrečena. Okrogline in kromirani deli le 4,15 metra dolgemu in 1,67 metra visokemu enoprostorcu dobro pristajajo. Predvsem pa ne krnijo njegove zasnove, ki je glede izkoristka prostora ena najboljših v razredu.
Živahna in domiselna armatura,...
Odsekana prednji in zadnji del namreč večji del dolžinskih centimetrov prepuščata potniški kabini, kjer je zračno, svetlo in predvsem zelo prostorno. Tudi notranjost 500L vas ne bo pustila hladne, saj dokaj robustne a kakovostno sestavljene plastične dele poživi vrsto drobnih prijemov. Denimo volan optično kvadratnih oblik (domislica iz nove pande) in skladno prelivajoče linije armaturne plošče in sredinske konzole. Sodobnost označuje tudi priročen petpalčni zaslon na dotik s sposobnostjo povezovanja z zunanjimi napravami in tudi nekaj zanimivimi aplikacijami. Med drugim svetovalcem za varčno vožnjo, ki z ikonami in grafi različnih barv opozarja na vašo uspešnost pri varčevanju. Informacijski vmesnik vselej odžene kopico stikal iz sredinske konzole, tako je tudi v 500L.
... ne skriva fiatovega porekla
Ko zaženete motor in se sprehodite po podatkih potovalnega računalnika, pa vas bo znova poneslo v fiatovo preteklost "hercules" grafike prikaza
podatkov, ki se ob vrtenju leve obvolanske ročice s precejšnjim zamikom prikazujejo med merilnikoma. Iz tistega časa so tudi udobni, a odločno prekratki sedeži, ki na daljših poteh nudijo premalo opore. V potniško dostavnem cubu iste znamke se denimo sedi precej bolje, čeprav je ta preprostejši.
Prostorski čudež na 415 centimetrih
Vse ostale lastnosti pa smo sprejeli z navdušenjem ali vsaj z dobrovoljnostjo. Preglednost in okretnost 500L sta denimo odlična, volan v sistemu city je otročje lahek in pripraven na parkiriščih. Velike steklene površine in tanek prednji stebriček preklan na dva dela (med njima je dodatno steklo) pa omogoča zelo dobro preglednost iz vozila. V 500L se tudi dokaj visoko sedi, vanj se zelo lahkotno vstopa in izstopa. Enako velja za zadnjo klop, ki prepriča še z radodarno prostornostjo v dolžini in višino ter v paketu lounge še preklopno mizico. Ob tem pa jo je moč še za 12 centimetrov pomakniti naprej in 343 litrski prtljažnik povečati na 400 ali pa 1.310 litrov, če naslonjala zadnjih sedežev spravite spat.
Doma je v mestu, ne med zavoji
Tehnika 500L je v osnovi dobra, saj zajema dokaj udobno vzmetenje, soliden menjalnik in lahkoten, a ne preveč natančen volan. V hitreje voženih zavojih moti tudi občutno visoko težišče 500L, a bistveno drugače ni tudi v njegovih tekmecih. Motorja prinašata velik razkorak, predvsem pa jasno sporočilo, da kupec dobi le toliko kolikor je plačal. Osnovni dizelski stroj 1,3 multijet spominja na čase prvega motorja fire v unu, čeprav je povsem drugačne zasnove.
Uživaški, a podhranjen 1,3 multijet,...
Njegovih 62 kilovatov (84 konjskih moči) je živahnih le ob priganjanju, nekje med dva in 3.500 vrtljaji. Ležernosti pri dodajanju plina pa ne mara in se hitro odzove z lenobnostjo. Ker je 500L 1.3 multijet precej težak, suh tehta kar 1.390 kilogramov, boste morali za tekočo vožnjo pretikati pri tri tisoč vrtljajih. Takrat pa bo v teoriji varčen motorček spil tudi več kot šest litrov.
... ali za razred boljši in dražji 1,6 multijet
Precej boljša, tišja in bolj uglajena možnost je 1,6 litrski multijet s 77 kilovati, ki je značajsko precej drugačen. Ne potrebuje in ne sili k priganjanju, prožnost omogoča lenarjenje z menjalnikom, porabe okoli pet litrov pa so dosegljive brez posebne pazljivosti.
Dobri nakupi so pod 15 tisočaki
Poceni ni noben od strojev, še posebej če je 500L opremljen z najbogatejšim paketom lounge. Mali dizel 1,3 stane 17.210, precej boljši 1,6 multijet pa 18.730 evrov. Zadnji je sicer zelo prijeten zaradi pogona in opreme, a cenovno sega v višave, kjer tekmeci enakih ali drugačnih zasnov ponudijo vsaj toliko ali pa več. Igrišče fiata 500L je pod 15 tisočaki s skromnejšo opremo in 0,9 litrskim bencinskim ali 1,3 litrskim dizelskim motorjem.
Foto: Miloš Milač