Odsek avtoceste Draženci-Gruškovje bo po Darsovih projekcijah stal 206,8 milijona evrov. To je 15,9 milijona evrov na kilometer oziroma skoraj pet milijonov evrov na kilometer več, kot smo v povprečju v Sloveniji gradili avtoceste. Gradnja se predvidoma začne konec tega leta. Gre za edini še manjkajoči del avtoceste, ki bo povezovala Gradec, Maribor in Zagreb. Avstrijci in Hrvati so svoj del že zgradili.
Kako to, da ta del tako močno odstopa od povprečja? »Stroški gradnje avtocestnih odsekov so močno odvisni od morfologije in geologije zemljišča, vodnih razmer, zahtev geometrije pri projektiranju, poseljenosti zemljišča, zahtev o varnosti ter ukrepov za varovanje okolja,« pojasnjujejo na Darsu. Na odseku sicer že teče regionalna cesta, ki pa jo bodo z novo avtocesto »povozili« in ob njej zgradili novo regionalno, ki bo povezovala okoliške kraje. Na trasi bo nekaj več kot 50 premostitvenih in podporno-opornih objektov ter 110 metrov dolg dvocevni predor. Ali je predrago? To smo vprašali izvedenca za infrastrukturne naložbe Martina Jakšeta, ki pravi, da ni mogoče preprosto odgovoriti. Vendar pa opozarja: »Ali je avtocesta rentabilna? Ali bo donos od cestnin večji od obresti, ki bi jih za to ceno dobili na banki? Tako se določi cena.« Jakše opozarja na preteklost - ko so interesi gradbenega lobija prevladali nad racionalnostjo. Spomnimo, za posle so se gradbinci dogovarjali kartelno na vipavskem dvorcu Zemono ( Zemonski avtocestni posli ).
Cena, ki jo bomo plačali za odsek Draženci-Gruškovje, je tudi višja od povprečne cene v Avstriji, kjer avtoceste v povprečju gradijo za 12 milijonov evrov na kilometer. Upoštevaje avstrijski in slovenski BDP na prebivalca, je to kar trikratnik cene avstrijskega kilometra. V Avstriji namreč kilometer avtoceste zgradijo z bruto domačim proizvodom 325 povprečnih Avstrijcev, med Draženci in Gruškovjem pa z BDP 925 povprečnih Slovencev.
Ali bomo spet sanjali Šentvid?
Cena za ta del avtoceste je sicer višja od povprečja - vendar, ali se lahko še zviša, kot se je denimo pri predoru Šentvid? Na to vprašanje nam na Darsu niso odgovorili, je bil pa izvedenec za infrastrukturne naložbe Martin Jakše zelo jasen: »Povsem mogoče.« Kot nam je pojasnil v telefonskem pogovoru, cena temelji na kalkulacijah, in če bi jih Dars obvladal, presenečenj ne bi moglo biti. »Lahko je projektant zadel, lahko pa je udaril mimo,« pravi Jakše.
Kdo je že zaslužil
Dokumentacijo za pridobitev gradbenega dovoljenja (tako imenovani PGD) in dokumentacijo za izvedbo del (tako imenovani PZI) so pripravili v podjetjih BPI, Lineal ter Gradbeni inštitut ZRMK. Vrednosti pogodb sta 6,3 milijona evrov z DDV. To je blizu treh odstotkov skupne vrednosti projekta.
Kdo še bo zaslužil in kako se bo gradilo
Zaslužili bodo med drugimi lastniki parcel, po katerih bo tekla trasa. Dars je za odkupe zemljišč namenil 18 milijonov evrov in z lastniki parcel naj bi že sklenil večino pogodb. Katero gradbeno podjetje bo gradilo avtocesto, še ni jasno, saj razpisa še ni. »V skladu s časovnim načrtom, pripravljenim na podlagi tekočega stanja aktivnosti, ter ob upoštevanju zahteve računskega sodišča, da objave razpisa ne moremo začeti pred pridobitvijo gradbenega dovoljenja, je predviden začetek gradnje prve etape, če ne bo zapletov pri izbiri izvajalca del, konec leta 2014 in končanje jeseni 2016, gradnja druge in tretje etape pa bi se začela jeseni 2015. Dokončanje vseh del na tem avtocestnem odseku je predvideno najpozneje do začetka turistične sezone 2018,« pojasnjujejo na Darsu. Del projekta bo financirala Evropska unija.