Nissan je s križancem nenavadnega imena pred sedmimi začrtal uspešno pot, po kateri pa se je iz leta v leto popeljalo vse več konkurentov. Na oko manjši terenec qashqai je ponudil nekoliko višjo kabino, kar je olajšalo vstopanje in izboljšalo preglednost, hkrati je to v notranjosti prineslo več prostora in dobršno mero prilagodljivosti za raznorazne tipe kupcev. Za svojega so ga tako vzeli pari, družine z majhnimi in ne tako majhnimi otroci ter starejši ljudje, vožnja z mehkim terencem je bila namreč enaka vožnji običajnega osebnega avtomobila nižjega srednjega razreda. Bil je ravno prav velik za mestno džunglo, pustolovci pa so si ga lahko omislili tudi s štirikolesnim pogonom.
Prvi Nissan qashqai je tako pomenil revolucijo, skupaj so jih naredili kar dva milijona in skozi ves čas se je približno enako dobro prodajal. Za Britance, nastaja namreč med 6.500 delavci v Sunderlandu, pomeni velik uspeh. Pri nas jih je na ceste zapeljalo okoli štiri tisoč in je bil zadnja leta najbolje prodajani model v ponudbi. Druga generacija prinaša evolucijo, med razvojem so prisluhnili svojim kupcem ter dobrih stvari niso spreminjali. Preverjen in uspešen recept so nadgradili z veliko malimi izboljšavami in v boj za sedanje in nove kupce poslali novega qashqaija.
Ta je pripravljen na novi platformi zveze Renault-Nissan (CMF), v dolžino je zrasel za skoraj pet centimetrov (na 437,7 cm), v širino za dobra dva in pol (na 180,6 cm), centimeter in pol je izgubil v višino (meri 160,5 cm) - ob tem je shujšal za 40 kilogramov (na 1.318 do 1.419 kg). Večje mere niso kaj dosti vplivale na njegov videz, ostaja prepoznaven, kot je bil do zdaj ob tem pa je lepši in s poudarjenimi oblinami. Na prvi pogled deluje kot dražji avto, vonj po prestižu ponuja tudi v notranjosti. Izdelava je namreč na visoki ravni, uporabljeni materijali zelo kakovostni in prepričajo že ob prvem stiku. Ker se je ročna zavora umaknila v električni gumb, je med sedežema nastal razkošen prostor za drobnarije in sodobne tehnične spremljevalce vsakdanjega življenja. Tja ahko spravite kar celo vaše življenje, pravijo inženirji, ki so s tem poudarili pozornost za drobne detajle.
Merilniki so sodobni in pregledni, voznik pa hitro osvoji tudi petpalčni barvni TFT zaslon med njimi - kljub do osmim menijem navkljub. Na njem imamo pod nadzorom razne avtomobilske funkcije, od raznoraznih pomočnikov, navigacije, potovalnega računalnika, tlaka v pnevmatikah, sistema za prepoznavanje znakov do elektronske podpore za uravnavanje pogona - slednje oponaša delno zaporo diferenciala, bolj učinkovito blaži tresljaje ali samodejno zavira s pomočjo motorja pri vožnji po klancu navzdol. Vse to naj bi olajšalo vožnjo in potovanje. V sredini armaturne plošče je za doplačilo na voljo tudi sedempalčni zaslon, ki je središče nadzornih funkcij v vozilu.
Za dober centimeter daljša medosna razdalja (264,6 cm) je prinesla več prostora za potnike, tako za glave kot za noge, za 20 litrov na 430 litrov pa je zrasel sicer ne preveč razkošen prtljažnik. Ta ima seveda dvojno dno, pametne rešitve pa bodo denimo poskrbele za to, da kakšen kos ali polica ne bodo ostali pozabljeni na pikniku, pred trgovino ali kje drugje. Prilagodljivost prtljažnika bo tako prišla prav družinam kot tudi aktivnim ljudem, prevoz dodatne prtljage ali športnih rekvizitov pa olajšajo doplačilne strešne sani.
Drugo generacijo tega prvega mestnega terenca smo preizkušali na cestah v centru in okoli španskega Madrida. V prometno kaotični prestolnici je dober pregled nad dogajanjem okoli avta še kako pomemben, zelo prav pa pride raznorazna pomoč v obliki sodobne tehnologije. In te ima novi Nissan qashqai na pretek.
Tako je na voljo ob že omenjenem sistemu za prepoznavanje znakov še opozorilo na vozila v mrtvem kotu (deluje izvrstno), koristna naprava za preprečevanje čelnega trka ter prav tako koristno opozorilo na predmete pred avtom, preveč tečno opozorilo za nenamerno spremembo voznega pasu (zato smo jo podobno kot poleti pri modelu note kar ugasnili), inteligentna parkirna pomoč (komur niso dovolj številne kamere za nadzor okolice), samodejni vklop in izklop nezasenčenih luči in podpora voznikove pozornosti, ki te usmeri na počitek ob preveč "čudni" vožnji. Nov sistem Nissan Connect vključuje aplikacijo za pametne telefone, posebne aplikacije, zna komunicirati s spletom (pri nas še ne).
Nissanovci so nam v roke porinili tri različno obarvane qashqaije s tremi različnimi motorji - tem se bo poleti pridružil še 1,6-litrski turbobencinar in bo lahko gnal vsa štiri kolesa. Inženirji so se še prej pohvalili, da so močno povečali učinkovitost motorjev ter s tem zmanjšali škodljive izpuste. Če je prejšnji qashqai v zrak spustil med 119 in 187 gramov CO2 na kilometer, jih sedanji med 99 in 132. Izboljšani motorji so tudi varčnejši - povprečen voznik bi tako lahko pri gorivu v štirih letih prihranil tisoč evrov.
Prvi del poti smo opravili že znanim, a hkrati posodobljenim in s start/stop sistemom opremljenim 1.5 dCi motorjem z 81 kW (110 KM). Ta omogoča pospešek od 0 do 100 km/h v 11,9 sekunde ter doseže najvišjo hitrost 182 km/h. Motor se izkaže z dovolj navora (260 Nm pri 1.750-2.500 vrtljajih) in najnižjimi izpusti CO2 (99 g/km), v povprečju pa naj bi zgolj s prednjim pogonom porabil 3,8 litra. V praksi se temu nismo približali, povprečna poraba je znašala 6,3 litra, vendar smo tudi precej vozili po avtocesti in ga odločneje gnali po magistralki in klancih v bitki s časom.
Tudi 1.6 dCi motor ni novost, ponuja 96 kW (130 KM) ter 320 Nm navora pri 1.750 vrtljajih. Qashqai z njim in s pomočjo ročnega menjalnika stotico doseže v 9,9 sekunde, števec se ustavi pri 190 km/h, povprečna poraba pa naj bi znašala 4,4 litra na sto kilometrov. Ta motor je na voljo tudi s štirikolesnim pogonom in pa z novim brezstopenjskim menjalnikom Xtronic (ki pa lahko poganja le prednji kolesni par).
Novi menjalnik Xtronic, čeprav je neskončnostopenjski, ponuja več načinov spreminjanja prestavnih razmerij, za kar poskrbi računalniški program. Ta razmerja ves čas prilagaja razmeram v prometu ter najbolj optimalnemu območju vrtljajev, ob odločnejšem pritisku na pedal za plin pa prestavlja bolj športno, razmerja pa so nastavljena vnaprej. S tem elektronika simulira običajen avtomatski menjalnik, ob tem pa tudi odpade zvezni zvok motorja pri stalnem številu vrtljajev, kar zna parati živce.
V praksi se je menjalnik zelo dobro obnesel, ne dosega sicer Subarujevega lineartronica (a je svetlobna leta boljši od tistega v juku ali kakšni drugi znamki), vseeno pa ga je pred nakupom vredno vsaj poskusiti - sploh če precej časa preživite v mestni gneči, v prostem času pa ste radi na „off". Qashqai je s tem menjalnikom sicer nekoliko počasnejši (0-100 km/h - 11,1 sekunde, najvišja hitrost 183 km/h), izpusti namesto 115 g/km dosegajo 119 g/km, normna poraba pa znaša 4,6 litra. Na poti proti Madridu in v njem smo porabili 7,2 litra, vendar smo precej stali v gneči, podrobno preizkušanje delovanja menjalnika pa je tudi terjal svoj naftni davek.
Za konec smo se spoznali še z edino pravo novostjo pri motorjih. Atmosferskega 1,6-litrskega bencinarja, ki je imel pri nas v prodaji polovični delež, je zamenjal novi 1,2-litrski štirivaljnik s turbo polnilnikom. Ta zmore 85 kW (115 KM), največji navor 190 Nm doseže pri 2.000 vrtljajih, v povprečju naj bi porabil 5,6 litra na sto kilometrov. Do stotice "potegne" v malo manj kot enajstih sekundah, pospešuje pa vse do 185 km/h. Kolegi so ga rahlo pokritizirali, češ da ima občasno težave v klancih, kar je v naši deželi pomemben faktor. Sami smo ugotovili, da je za nezahtevne uporabnike - kakršni so bili večinoma kupci starega 1,6-litrskega motorja - sprejemljiv in bo zadostil njihovim potrebam. Prepričal nas je z dovolj navora v nižjih vrtljajih, pri vožnji v klanec pa je zahteval nekoliko več dela z menjalnikom. Res pa je, da bi lahko tudi bolj lenarili in se posledično med klančinami prebijali počasneje. Potovalni računalnik je ob vračilu po 120 kilometrih pokazal porabo 7,4 litra.
Qashqai z novim 1.2 DIG-T motorjem bo sicer najcenejši v ponudbi pri nas, v salone predvidoma pripelje marca. Cena še ni uradno znana, več bomo o tem pisali prihodnji teden v Financah.
foto: Matej Kačič