Ekskluzivnost, majhne serije in znamka z bogato dediščino so recept za visoko, tudi vrtoglavo vrednost klasičnih avtomobilov. Te lastnosti imajo, kot kaže, predvsem evropske znamke, ki so skozi leta ustvarile avtomobile epskih razsežnosti, saj prav vsak izmed njih piše edinstveno zgodbo. Vozili so jih zvezdniki, predsedniki, kralji in kraljice. Izdelani so bili v majhnih serijah, večinoma ročno ter z izjemnim občutkom za podrobnosti in tehniko. V obliki posterjev, koledarjev, plastičnih in kovinskih maket so krasili stene in police avtomobilskih navdušencev od mladih nog do pozne starosti ter zmagovali na najbolj slovitih dirkah po svetu. Vse to so značilnosti avtomobilov, ki na dražbah in v povsem zasebnih zbirkah dosegajo milijonske vrednosti. Za vse, razen zelo redkih izjem, so značilne tudi spoštljive letnice izdelave, večinoma med zgodnjimi tridesetimi in poznimi šestdesetimi leti minulega stoletja, in seveda brezhibna ohranjenost ter v celoti originalni sestavni deli.
Visoko cenjene predvsem evropske znamke
Lestvico najdražjih avtomobilov, prodanih prek dražb, sestavljajo predvsem evropske znamke avtomobilov, največ je ferrarijev, mercedes-benzov in bugattijev. Med prvo petnajsterico najdražjih avtov, prodanih na dražbah, sta se uvrstila še dva američana. Ford GT40 letnik 1968 v lasti hollywoodskega zvezdnika Steva Mcqueena je dosegel ceno 7,9 milijona evrov, shelby daytona cobra coupe letnik 1965 pa s pomočjo omejene serije le šestih vozil in zmage na dirki 24 ur Daytone ceno 5,5 milijona evrov. Japonske znamke dosegajo nižje vrednosti, največ slab milijon evrov, za kolikor je bila letos prodana toyota 2000GT letnik 1967.
Zbirajo jih poznavalci, investitorji
Klasične avtomobile visokih vrednosti imajo v lasti poznavalci, zbiralci z globokim žepom zaradi ljubezni do svojih pločevinastih igrač ali/in zaradi povsem naložbenih razlogov. Klasični, predvsem športni avtomobili so v zadnjem letu pridobili do 50 odstotkov vrednosti, na podlagi poročil z dražb in zasebnih prodaj ugotavlja Wall Street Journal. Tako je rdeči ferrari 250 GTO letnik 1963 lani dosegel rekordno vrednost 37,6 milijona evrov, ob rojstvu leta 1963 pa je bila njegova cena sedem tisoč evrov. Neznanemu kupcu ga je prodal zbiratelj Paul Pappalardo iz ameriškega Connecticuta. Enak avto je imel še lani za tretjino nižjo vrednost. Zeleni 250 GTO je nekdanji dirkač formule ena Stirling Moss prodal za 23,4 milijona evrov, nepremičninski agent Jon Hunt pa je za rdeči 250 GTO lani iztržil 24 milijonov evrov.
Ekskluzivnost, majhne serije, zvezdniški kupci
In kaj je tako posebnega na ferrariju, ki dosega tako vrtoglave vrednosti? Poleg znamke, ki sodi med najbolj občudovane na svetu, je to brez dvoma ekskluzivnost modela, ki je bil med letoma 1962 in 1964 izdelan le v 36 primerkih. Vsakega od njih je kupcu osebno izročil ustanovitelj in takratni prvi mož Ferrarija - Enzo Ferrari. Model 250 GTO je zmagoval na dirkah v šestdesetih letih, za tiste čase je dosegal vrtoglave zmogljivosti - 300 konjev iz trilitrskega motorja V12 je dvosedežni kupe gnalo do 280 kilometrov na uro ter do stotice v 6,1 sekunde. Njegovo vrednost so dvigovali tudi zvezdniški lastniki - denimo Nick Mason iz skupine Pink Floyd ter didžej Chris Evans.
Formula ena dviguje ugled, ne prodaje
Pomembna elementa za vrednost znamke Ferrari sta tudi formula ena, kjer si je nišna italijanska znamka superšportnih avtomobilov s številnimi zmagami zgradila izjemen ugled, ter proizvodnja, ki je omejena na dobrih šest tisoč vozil na leto. Ferrari si namreč povečuje zaželenost tudi z dolgimi čakalnimi vrstami, omejenimi serijami avtomobilov, kot so enzo ferrari, F40, F50 in laferrari, ki bi jih lahko prodali nekajkrat več, kot jih izdelajo. Ob tem je zanimiva izjava prvega moža Ferrarija, Luce di Montezemola, ki je pred leti za tuje medije dejal, da formula ena neposredno ne vpliva na prodajo. To je podkrepil z dejstvom, da je najpomembnejši trg za Ferrari Severna Amerika, kjer je cirkus formule ena precej manj priljubljen kot v Evropi in na drugih celinah.Seznam najdražjih avtomobilov, prodanih na dražbah in prek zasebnih poslov poleg ferrarijev 250 GTO, 250 testa rossa letnik 1957 in 250 GT SWB california spyder letnik 1961 sestavljajo še nekatera druga znana, predvsem evropska avtomobilska imena z bogato dediščino. Na drugem mestu je avto italijanske delavnice, bugatti model type 57C atlantic letnik 1963 je leta 2010 dosegel vrednost 31,6 milijona evrov. Italijanska tovarna je izdelala le tri razkošne kupeje z dvema sedežema, štirikolesnim pogonom in močjo 200 konjev, dva se še danes vozita po svetu. Bugatti odličen ugled neguje naprej, saj je to še danes izjemno ekskluzivna znamka avtomobilov. Zadnjih 15 let zanjo skrbi nemški Volkswagen, izdeluje le en model veyron v nekaj različicah, najcenejši stane več kot milijon evrov in drvi s hitrostjo prek 400 kilometrov na uro.
Zgodbo najdražjega mercedes-benza piše baronesa Von Krieger
Najvrednejši mercedes-benzi izhajajo iz obdobja med obema vojnama, najdražji med njimi 540 K von krieger special roadster pa je sredi avgusta lani dosegel vrednost 8,7 milijona evrov. Elegantni roadster iz leta 1936 ima tako ceno tudi zaradi svoje zgodbe. Skupaj je bilo izdelanih 26 modelov 540 K, najdražji primerek pa je bil leta 1936 narejen za prusko aristokratsko družino von Krieger, uporabljala ga je baronesa Gisela von Krieger, ki je tiste dni veljala za eno izmed najbolj elegantnih dam v visokih krogih. Baronesa je bila razvpita ženska, cenila je modo, lomila moška srca, eden izmed neuslišanih snubcev je od žalosti iz letala skočil v smrt. Njeno srce je pripadalo mercedes-benzu 540 K, z njim je prepotovala vso Evropo v iskanju zatočišča pred plameni vojne. Po drugi svetovni vojni se je skupaj s svojim mercedes-benzom preselila v Severno Ameriko. Avto je skoraj 40 let počival v garaži, po baronesini smrti leta 1989 pa ga je novi lastnik temeljito restavriral in ga na avgustovski dražbi Gooding & Company prodal za 8,7 milijona evrov.
Foto: Darin Schnabel/ RM Auctions