Avto

Toyota i-road: Poskusili smo jo prevrniti,...

Električno toyoto i-road in FCV na gorivne celice smo preizkusili na razvojnem poligonu Fujioka blizu japonske Nagoje.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

28.11.2013 22:30
Čas branja: 7 min

Za prihodnost avtomobilov se zdi, da je vseskozi zavita v tančico, čeprav proizvajalci že leta napovedujejo tehnološke usmeritve. Pred nekaj leti je bila edina naslednica bencina in nafte kot pogonskega goriva oziroma energije elektrika. Elektrifikacija avtomobilov, motociklov, skuterjev in koles je sicer že tu, a ne v tako velikem obsegu, kot so napovedovali proizvajalci. Tu je še vodik, ki je nase opozoril že pred sedmimi leti v BMW limuzini hydrogen7, čez nekaj let je potonil v pozabo. Drugi proizvajalci sicer nikoli niso povsem opustili razvoja vozil na gorivne celice, ki uporabljajo vodik, a do letošnje jeseni konkretnih novic o serijski proizvodnji ni bilo. Na tokijskem salonu ga je Toyota skoraj potegnila iz naftalina in ga okronala za energijo prihodnosti v avtomobilski industriji. Kaj je res, še ni in še dolgo ne bo jasno. Jasno pa je, da Toyota tudi tokrat vozi svojo smer. Ta trma ni iz trte izvita, ni le poskus, saj je že v preteklosti prepričala tudi velike nejeverneže. Denimo s hibridi, ki so jih mnogi obsojali na majhno nišo, to marsikatera znamka počne še danes, Toyota jih žene že od leta 1997. Do danes je prodala prek pet milijonov hibridnih toyot prius, auris, yaris in Lexusovih modelov, čemur bi težko rekli ozka niša, kajne?

i-road.1385665339.jpg.o.600px.jpg
Majhen, ljubek in zabaven, pa še varen po vrhu. Toyotin mestni trikolesnik i-road smo na poligonu v Fujioki gnali do konca, a ni v nobenem trenutku dvignil katerega od koles niti zdrsnil. Foto: Mladen Alvirovič, revija SAT plus

Elektrika za majhne mestne avtomobile

In kaj največji proizvajalec avtomobilov na svetu, lani je na svetovne ceste ta znamka poslala kar devet milijonov vozil, napoveduje za bližnjo prihodnost? Poleg klasičnih motorjev, ki za pogon uporabljajo bencin, plinsko olje ali plin, predvsem elektriko in vodik, energentoma pa namenja različni vlogi. Elektrika naj bi polnila predvsem manjša mestna vozila, majhne avte, mešance med avti in motocikli, kot je i-road, in seveda z zunanjim polnjenjem ali brez njega pomagala bencinskim motorjem (hibridi).

Kako pa se vozijo avtomobili prihodnosti, kako deluje avto na gorivne celice s pogonom na vodik ali majhen trikolesnik, pa imamo le redko možnost preizkusiti. Toyota nas je na testnem poligonu Fujioka blizu japonskega mesta Nagoja spustila za volan obeh konceptov, ki bosta že v kratkem - v letu ali dveh - zapeljala na ceste po svetu.

toyota-FCV-111-mm.1385665335.jpg.o.600px.jpg
Toyota FCV, ki so jo preizkušali, še pod krinko in konceptna (spodaj), ki prikazuje, kakšen bo serijski avto. Foto: Miloš Milač

Trikolesni i-road za pol širine

Začnimo z zabavo, ki jo prinaša mali i-road, inovativno oblikovani trikolesnik z vrtljivim zadnjim kolesom in fiksnim prednjim kolesnim parom. Avtomobilček so namenili velemestom, kjer zaradi skromnih mer (širok je le 87 centimetrov oziroma toliko kot bolj konkreten motocikel) na parkirno mesto avtomobila spravimo kar dva i-roada, z njim pa zlahka smuknemo med avtomobili, ga stlačimo v ozka parkirna mesta in brez težav manevriramo na tesnih prostorih. I-road je zgrajen okoli okvirja, ima streho, klasična vrata, ki so pri razvojnemu vozilu v spodnjem delu oblečena v plastiko, v zgornjem pa imajo ročno dvižna stekla. V majhni kabini je prava armaturna plošča z majhnim volanom, nekaj merilniki in stikali okoli nje, upravljamo pa ga tako kot vsak drug avto - s pedalom plina in zavore. Trikolesnik ima še ročno zavoro, ki jo vklopimo z desno nogo. Okoli tristo kilogramov težko vozilo ima dva električna motorja moči dveh kilovatov v prednjih kolesih, ki ju napaja litij-ionska baterija. Doseg med polnjenji, ki traja tri ure, je 50 kilometrov. Poleg simpatične oblike, ki bi jo v prejšnjih letih težko pripisali Toyotinim oblikovalcem, danes že, pa i-road najbolj navduši z vožnjo.

Carlos-Ghosn-Leaf.1385665337.jpg.o.600px.jpg
»Pred letom 2020 ne računajte na množično prodajo avtov na vodik,« se je na Toyotine napovedi odzval predsednik uprave Renault-Nissana Carlos Ghosn. Sam stavi na električne avte. Doslej ni bil prav uspešen.

Zabaven, zelo nezahteven

I-roada so Toyotini snovalci namenili velemestom, kjer zaradi skromnih mer (širok je le 87 centimetrov oziroma toliko kot bolj konkreten motocikel) na parkirno mesto avtomobila spravimo kar dva i-roada, z njim pa zlahka smuknemo med avtomobili, ga stlačimo v ozka parkirna mesta in brez težav manevriramo na tesnih prostorih.

Zavihtimo se na sedež polne velikosti (za njim je še manjši za otroka), se pripnemo, zaženemo oziroma vklopimo motorja in poln plin! Motorja živahno pospešita do omejene hitrosti 45 kilometrov na uro, trikolesnik je stabilen. Majhen volan tudi brez servoojačevalnika deluje lahkotno, zadnje kolo pa se hipoma odziva na premike volana in mali trikolesnik kot za šalo vodi skozi ozko postavljene stožce na improvizirani progi poligona. Klanci niso težava, tudi če se jih lotimo bočno, saj vzpetinam sledi le gib koles, kabina pa se ne nagiba. Bojazen pred prevračanjem izgine po prvih nekaj metrih, vozilce s polnim plinom premetavamo med stožci, na pregrobe zavoje pa se odzovejo zavore in upočasnijo tempo. Po nekaj krogih smo se že pošteno trudili, da bi vozilce spravili iz smeri, v drsenje, morda celo v konkreten zdrs, a na srečo brez uspeha. Inženirji so predvideli vse razmere, vsaj cestne, in v i-roada vgradili veliko aktivne varnosti ter ob tem dovolili še dovolj zabave, ki je najbolj pristna ob vsakokratnem spreminjanju smeri, globokih nagibih... Koliko bo stal in kdaj pride? O ceni še nič uradnega, Toyotini predstavniki pa si vozilce predstavljajo v razredu renaulta twizyja, torej pri sedem do devet tisoč evrih. Med kupce bo zapeljal v prihodnjih dveh letih, do takrat bo prek programa car sharing skupaj z drugimi majhnimi električnimi toyotami nabiral testne kilometre v japonski Nagoji in francoskem Grenoblu.

FCV na gorivne celice: nezahtevna vožnja, velike obljube

Glavni prednosti tehnologije gorivnih celic v primerjavi s klasičnimi baterijami električnega motorja sta vsaj dve: velik doseg med polnjenji vodika, ki bo presegal 500 kilometrov, in le triminutni čas polnjenja.

Nekaj manj zabave, a več navdušenja nad tehnologijo je prinesla preizkusna toyota FCV (fuel cell vehicle oziroma vozilo na gorivne celice) v preobleki lexusa IS in v bojnih zaščitnih barvah. Pod grobo zunanjostjo in na pol izdelano armaturno ploščo se skriva tehnologija prihodnosti, so prepričani pri Toyoti, ki bo v nekaj letih postala tako množična kot hibridna tehnologija. Kako deluje? Gorivne celice vodik vežejo s kisikom, rezultat kemijske reakcije pa je elektrika za pogon motorja in voda kot edini stranski produkt. Moč motorja razvojnega avta je okoli sto kilovatov, Toyota ne daje natančnega podatka. V povezavi s samodejnim menjalnikom pa stroj ponuja povsem običajno izkušnjo v vožnji in hitro odzivnost motorja na dodajanje plina, primerljivo z električnim motorjem. Avto smo pognali po poligonu z dvema večjima in v notranjo stran nagnjenima zavojema ter nekaj stožci. Občutno je bilo nizko težišče, ki ga omogoča namestitev gorivnih celic in dveh rezervoarjev vodika pod potniško kabino, zato se avto kljub mehkemu vzmetenju ni pretirano nagibal med ostreje voženimi zavoji.

Tesla-model-S.1385665336.jpg.o.600px.jpg
Tesli je z modelom S uspel zadetek v polno - razkošni električni avto je letos pritegnil več kot 20 tisoč kupcev. V avte na gorivne celice ustanovitelj Tesle Elon Musk ne verjame.

Doseg prek 500 kilometrov, čas polnjenja tri minute

»Glavni prednosti tehnologije v primerjavi s klasičnim električnim motorjem, ki se napaja iz baterij, sta vsaj dve; velik doseg med polnjenji vodika, ki bo presegal 500 kilometrov, in le triminutni čas polnjenja,« pojasnita razvojnika novega modela Hitoši Nomasa in Tacuaki Jokojama. Slabost ostaja zelo slaba pokritost s črpalkami, v Sloveniji je le ena v Lescah, v Nemčiji so štiri, v Veliki Britaniji pa pet. Težava vozil na gorivne celice je bila doslej cena, ki je segla v višave. Pri Toyoti trdijo, da bo imel FCV konkurenčno ceno okoli 50 tisoč evrov, kar je primerljivo z dizelsko gnanimi limuzinami višjega srednjega razreda, denimo BMW 5 in audi A6. Serijska toyota FCV bo podobnih mer kot omenjena tekmeca, dolga bo 4,87 metra, široka 1,81 in visoka 1,53 metra. Po besedah njunih razvojnikov se oblika do prihoda na trg, v prihodnjih 12 mesecih, ne bo veliko spreminjala. To pomeni tudi, da bo FCV prinesel tudi nov oblikovalski jezik, nekaj bolj drzne poteze, ki so jih oblikovalci povzeli pri katamaranih, ki utegnejo postati zaščitni znak nove tehnologije. Tako kot denimo prius, ki z značilno kupolasto bočno linijo že na daleč sporoča, da gre za hibrida.

toyota-prius-1-mm.1385665338.jpg.o.600px.jpg
Prius je tistega dne ostal v senci. Prikazal pa je še razvojni sistem PCS, ki prek kamere zazna pešca na cesti, če hitrost ni prevelika, zavira do ustavitve in še usmeri avto stran od pešca. V praksi deluje učinkovito, a v serijskih toyotah pa ga ne bo še vsaj dve leti. Foto: Miloš Milač

Kako Renault-Nissan in Tesla vidita prihodnost

Da je Toyotino razmišljanje razmeroma edinstveno, potrjujeta tudi predsednika uprave Renault-Nissana Carlos Ghosn in Tesle Elon Musk. Po razkritju Toyotinega koncepta FCV na gorivne celice in informacije, da bo serijski avto na voljo v manj kot 12 mesecih, sta se oba odzvala s pesimizmom. Prepričana sta namreč, da avtomobili na gorivne celice ne bodo zaživeli pred letom 2020, saj do takrat ne bo zgrajena potrebna infrastruktura črpalk z vodikom, ki je pač osnova za uporabnost avtomobilov s tovrstno tehnologijo. Prvi človek francosko-japonskega proizvajalca še vedno stavi na električna vozila, v ponudbi ima že pet serijskih vozil obeh znamk, čeprav z njimi ne dosega postavljenih načrtov prodaje. Na trgu ima nissana leafa ter Renaultove modele twizy (tega poganja motor šempetrske Letrike), kangoo express ZE in fluence ZE. Model zoe, ki stane manj kot 20 tisoč evrov, pa na trg zamuja. Nobeno izmed omenjenih električnih vozil še ni na voljo na slovenskem trgu, čeprav je bil njihov prihod napovedan že predlanskim. Elon Musk, ustanovitelj in predsednik Tesle (več o njem na straneh 10 in 11), pa sploh ne vidi druge alternative. Ameriški vizionar je prepričan, da je elektrika edina prava pot v razvoju avtomobilov, saj ob primerno zmogljivih baterijah omogoča velik doseg (tesla model S na fotografiji ima doseg med 375 in 500 kilometri med polnjenji), zelo dobre zmogljivosti, ničelne izpuste in tudi vse boljšo mrežo hitrih polnilnic, Musk namerava z njimi že v prihodnjem letu prekriti Severno Ameriko, gradnjo pa je začel tudi v Evropi. Posebnost polnilnic je v tem, da omogočajo hitro polnjenje - 50 odstotkov baterije je mogoče napolniti v 20 minutah, 80 odstotkov v 40 in sto odstotkov v 75 minutah. Lastniki tesle S v najzmogljivejši različici s 85 kilovatov bodo avtomobile polnili zastonj. Za brezplačno polnjenje šibkejših tesel pa bo v Severni Ameriki potrebno plačilo pavšalnega zneska nekaj tisoč dolarjev.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Zelene obveznice, varna izbira za preudarne vlagatelje

Varna in donosna naložba je zelena obveznica, ki služi tudi za financiranje prehoda na trajnostno in nizkoogljično gospodarstvo

Preberite tudi:

28.11.2013
08.01.2014
14.10.2014
24.11.2014
02.11.2015
FINANCE
PMM
Kako Toyota gleda na današnje, kako na prihodnje rešitve pogona?
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač Kako Toyota gleda na današnje, kako na prihodnje rešitve pogona? 2

Katere so idealne rešitve pogona danes in jutri in zakaj Toyota še nima električnega avtomobila

FINANCE
Avto
Toyota vlaga v tovarno v Franciji, ustvarila bo 700 novih delovnih mest
Avto
AvtoMiloš Milač Toyota vlaga v tovarno v Franciji, ustvarila bo 700 novih delovnih mest

Japonska Toyota se je odločila razširiti proizvodnjo v tovarni v francoskem Valenciennesu, vanjo bo vložila 300 milijonov evrov, kar skupno investicijo povečuje na 1,4 milijarde evrov

FINANCE
Okolje & energija
Kako bo Toyota podeseterila prodajo vodikovih avtov
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Kako bo Toyota podeseterila prodajo vodikovih avtov 11

V Toyoti so razkrili načrte za povečanje proizvodnje avtov na gorivne celice od tri tisoč na 30 tisoč do okoli leta 2020.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Avto
Toyota je Slovencu zaupala razvoj prihodnosti
Avto
AvtoMiloš Milač Toyota je Slovencu zaupala razvoj prihodnosti 1

Tom Fux je v Toyoti prevzel izgradnjo evropske mreže podjetij, ki bodo razvijala štiri ključna področja v avtomobilski industriji – elektrifikacijo, avtonomno vožnjo, povezljivost in souporabo vozil.

FINANCE
Avto
Toyota nadaljuje s krčenjem dizlov v Evropi, a povsem brez njih ne more
Avto
AvtoMiloš Milač Toyota nadaljuje s krčenjem dizlov v Evropi, a povsem brez njih ne more

Toyota bo do konca leta iz prodaje umaknila dizelske motorje v osebnih avtih, izjema so land cruiser, hilux in proace

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)