Za Slovence je značilna misel, da se spoznamo na vse, v praksi pa nam potem pogosto spodrsne. To je pokazala tudi spletna raziskava o navadah ki jih imajo slovenski vozniki glede menjave letnih in zimskih gum na svojih vozilih,ki jo je izvedel Raziskovalno-razvojni center pod okriljem AMZS Centra varne vožnje na Vranskem. V raziskavi je na različnih portalih sodelovalo 889 udeležencev, 90 odstotkov je bilo moških.
Podatki o priporočenem tlaku so na vidnem mestu
Med kopico vprašanj je bilo tudi takšno: kolikšen je priporočen tlak v pnevmatikah na vozilu anketiranca? Kar 93 odstotkov voznikov je resda odgovorilo, da vedo, ampak zgolj 78 odstotkov jih je potem odgovorilo tudi na naslednje vprašanje, v katerem so navedli vrednosti tlakov. Sodelujoči so navajali vrednosti med dvema in tremi bari, v povprečju pa so navedli 2,24 bara za sprednji in 2,21 bara za zadnji par. Splošno gledano precej blizu ustreznih vrednosti.
Tlak v pnevmatikah je treba redno spremljati
Ob tem so rezultati pokazali, da glavnina voznikov vsaj občasno spremlja tlak v gumah. Tako jih je devet od desetih navedlo, da so tlak preverjali v zadnje pol leta, okoli osem odstotkov jih tega ni naredilo, trije odstotki pa tlaka ne preverjajo, saj zaupajo vgrajenim tipalom in opozorilniku na armaturni plošči.
Če je ena od vaših pnevmatik izgubila 0,1 bara ali več zračnega tlaka, preverite znake preluknjanja, puščanja ventila ali poškodbe, ki so možen vzrok izgube tlaka. Pričakujte padec tlaka za 0,1 bara, kadar zunanja temperatura pade pod 5 stopinj Celzija. Pravilna napolnjenost je odvisna od tipa vaših pnevmatik.
Kdaj so pnevmatike izrabljene
Velika večina anketirancev (85 odstotkov) je bilo prepričanih tudi o tem, da vedo, koliko znaša najmanjša dovoljena globina dezena profila zimske gume. Tako so navajali vrednosti med dvema in osmimi milimetri, v povprečju pa vozniki menijo, da ta najmanjša dovoljena vrednost znaša 3,65 mm.
Pri kakšni temperaturi se obuje zimske pnevmatike
Približno dve tretjini voznikov meni, da poznajo priporočeno temperaturo za menjavanje zimskih in letnih gum, vendar pa se številke od voznika do voznika precej razlikujejo. Večinoma so namreč navajali temperaturo med 0 in 15 stopinjami, povprečna vrednost pa je znašala 7,5 stopinje.
Kolikšna je življenjska doba gum
In kakšna menite, da je priporočena starost gum, pri kateri naj bi jih zamenjali? Glavnina sodelujočih (77 odstotkov) meni, da poznajo priporočeno starost, odgovori so se gibali v razponu od dveh do osmih let (v povprečju 4,36 leta).
V raziskavi je sicer tri četrtine voznikov navedlo, da imajo pnevmatike stare tri leta ali manj, četrtina starejše od treh let, dva odstotka ne pozna starosti pnevmatik na svojih vozilih, trije odstotki pa tega podatka na pnevmatikah tudi ne bi znalo poiskati. Pet od šestih voznikov sicer zamenja vse štiri gume hkrati, eden od šestih pa samo po dve in dve oziroma po potrebi.
Menjavo gum vozniki prepustijo strokovnjakom
Raziskava je pokazala tudi, s kakšnimi pnevmatikami dejansko vozijo vozniki. Lansko zimsko sezono je tako z letnimi pnevmatikami prevozilo šest odstotkov voznikov, odstotek jih ni vedel, kakšne pnevmatike so imeli nameščene na vozilu, 93 odstotkov pa jih je imelo nameščene zimske gume. Kar vsak tretji (39 odstotkov) voznik se z zimskimi gumami vozi tudi poleti, sploh, ko so te že preveč obrabljene in ne bi zdržale še ene zimske sezone. Velika večina voznikov kupuje izključno nove gume, zgolj 13 odstotkov pa po potrebi tudi rabljene.
Menjavo gum vozniki večinoma prepustijo strokovnjakov, tako približno dve tretjini voznikov (62 odstotkov) gume zamenja pri vulkanizerju, četrtina (26 odstotkov) jih menja sama. Tega se lotijo tisti, ki imajo dva ločena kompleta platišč, preostalim pa jih menjajo prijatelji, mehaniki ali pa jih niti ne zamenjajo. Precej voznikov (69 odstotkov) je ob tem prepričanih, da bi znalo namestiti verige, če bi jih imeli, slaba polovica voznikov (42 odstotkov) pa ima tudi ustrezne zimske verige za vozilo.
Boljše gume spredaj ali zadaj?
Zanimivi pa so bili odgovori, kam bi vozniki namestili gume z globljim (boljšim) profilom. Kar tri četrtine bi takšne pritrdili na prednjo os, 22 odstotkov na zadnjo, štirje odstotki pa ne vedo, na katero os bi namestili pnevmatike z boljšim profilom.