Avto

V iskanju očeta električnega BMW i3

Je električni BMW sploh še BMW? Kaj pravzaprav želi povedati nemški velikan s prvim povsem električnim avtomobilom in zakaj se najbolj boji Googla? Vozili smo ga v Amsterdamu.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

14.11.2013 22:30
Čas branja: 5 min

Prvi popolnoma električni avto iz bavarskih tovarn i3 je gotovo velik hazard za BMW. Že ko ga človek pogleda, ga sprva ne bi pripisal tej znamki. Če ga pogledamo z vidika dozdajšnjih modelov Bavarcev, je videti kot nezakonski sin, ki ga oče nikoli ni priznal, sramuje pa se ga tudi mati. Vendar, če je BMW mati, kdo je sploh oče? Le kaj so si Bavarci mislili s tem nenavadnim vozilom, ki na prvi pogled bolj spominja na francoza? To in še več se mi je pletlo po glavi prejšnji teden, ko sem se odpravljal v Amsterdam v živo preizkusit električno trojko.

Na začetku je treba povedati, kako je trojka sploh privekala na svet. Medtem ko večina proizvajalcev avtomobilov v zdajšnje koncepte tlači elektriko, so se Bavarci odločili za celostno obravnavo. Najprej so zgradili električni sistem, šele potem okoli njega avtomobil. Vendar ...

BMW-i3-210.1384432215.jpg.o.600px.jpg

Še pred rojstvom

Treba je povedati, kako so se Bavarci sploh lotili izziva izdelave električnega avta. Namesto da bi na prvo mesto postavili tehnološke rešitve, so se najprej obrnili na uporabnike - in oris očeta nezakonskega sina se počasi svita v megli. Pri BMW so najprej strpali električno tehnologijo v minije, te pa dali v uporabo izbrancem. In potem analizirali. Kaj uporabnike moti, kako vidijo električna vozila, kaj bi dodali ... In rodil se je i3. Trojka z vidika uporabnika ni več vozilo, temveč storitev. Več o tem malo naprej, najprej povejmo, ali je BMW i3 sploh še BMW.

V Amsterdamu sem se pogovarjal z novinarji iz Romunije in vsi so izrazili isto skrb: kdo, za vraga, bo kupil ta avto? Ljudje, ki so se do zdaj prevažali v sedmici? Vendar so bavarce vedno odlikovale sodobna tehnologija, odlične vozne lastnosti in nadstandardna kakovost izdelave. In i3 ima vse to.

Ne razočara

Po Amsterdamu in njegovi okolici smo s standardnim vozilom s 170 konjskimi močmi (125 kilovati) prevozili dobrih sto kilometrov. Vozilo smo preizkusili tako v mestni vožnji kot na avtocestah ter ozkih in nepreglednih nizozemskih ovinkih. In avtomobil ne razočara. Že ko sedeš vanj in primeš za volan, kljub nenavadnemu videzu veš, da si se usedel v bavarski izdelek. Stvarca je poskočna, vodljiva in izžareva kakovost proizvodnje. Sicer za okoli 35 tisoč evrov (cene za slovenski trg, kamor naj bi i3 zapeljal najverjetneje šele leta 2015, še niso znane), kolikor bo stal avto, manj tudi ne bi pričakovali.

BMW-i3-174.1384432216.jpg.o.600px.jpg

Električni prihranki

Eden izmed najpogostejših argumentov, zakaj se nakup električnega vozila splača, je cena pogonskega goriva. Strošek z elektriko je ta hip za osem- do desetkrat nižji kot strošek z bencinom pri primerljivo zmogljivih vozilih. Vendar gre BMW še korak naprej. Kupcem ponujajo tudi storitev postavitve polnilnega mesta s sončnimi paneli pred vašim domom. Ustvarjeno energijo lahko porabite tako za polnjenje avtomobila kot za pogon drugih domačih naprav. Pri BMW svoja električna vozila tako umeščajo v tako imenovani pametni dom, kjer prevladujejo pametne hišne naprave. Lahko bi rekli, da je i3 postal le še en vhod v vaš digitalni jaz.

Avto ima še druge lastnosti, zaradi katerih, vsaj tako trdi proizvajalec, bodo nižji celotni stroški vzdrževanja. Zaradi posebne snovi (termoplastike, ki je narejena iz recikliranega CFRP), iz katere je narejena karoserija, bodo stroški popravil poškodb vozila veliko nižji. Če se bo denimo na parkirišču zaradi udarca poškodovala karoserija, boste avto le odpeljali na servis, kjer ga bodo izpostavili visoki temperaturi in karoserija bo dobila prvotno obliko brez dragih posegov.

Ker gre za električni avto, bodo prihranki tudi pri nakupu (državne subvencije) in zavarovanju, ki je v večini evropskih držav ugodnejše za električna vozila.

Zanimiv koncept je tudi parkiranje v evropskih prestolnicah, ki namesto da panično zapirajo dele mest za promet, uvajajo posebno vinjeto za dostop do mestnega središča. Konzorcij avtomobilskih proizvajalcev si je sicer izbojeval, da lastnikom električnih vozil teh vinjet ni treba kupovati, hkrati pa vse več evropskih mest ponuja brezplačno parkiranje v centru za taka vozila.

Pri BMW so na podlagi vsega povedanega izračunali, da je letno vzdrževanje i3 v primerjavi s 120d cenejše kar za tretjino. Kaj bo prinesla praksa, bomo še videli.

BMW-i3-166.1384432217.jpg.o.600px.jpg

Prijazno do uporabnika?

Težava električnih vozil večine proizvajalcev je majhen doseg z enkratnim polnjenjem in za tem boleha tudi i3. Vendar so se Bavarci zanimivo spopadli tudi s tem. Na začetku težavo rešujejo z izpopolnjeno programsko opremo. Skupaj z vozilom dobite namreč tudi SIM-kartico, ki vaš BMW ves čas povezuje s centralo BMW. Tako bo vaš avto ves čas vedel, kakšne so razmere na cestah (in vam predlagal druge poti, pri tem pa upošteval stanje vaše baterije), vam predlagal uporabo drugih prevoznih sredstev, kot je javni prevoz, ter vas obveščal o zasedenosti polnilnih mest v vaši bližini. Računalnik je sposoben načrtovati tudi daljše poti in vam ob tem poiskati polnilnice na poti (sicer mu ni uspelo najti poti iz Amsterdama do Ljubljane, izgubil se je v Avstriji, ki ima očitno 200-kilometrsko »luknjo« brez polnilnic), hkrati pa vam na zemljevidu ves čas izrisuje doseg, ki ga še omogoča vaša baterija. Še zanimivost: medtem ko same baterijske celice dela Sam­sung­­, je celoten električni sistem skupaj z motorjem plod inženirjev BMW. Ker pa se v podjetju zavedajo, da je elek­trična trojica predvsem mestni avto, so pripravili še poseben program, ki so ga poimenoval Add-On Mobility. Večkrat na leto (podrobnosti, kot je cena, še niso znane) si boste lahko za kratek čas sposodili katero izmed drugih vozil iz bavarskih tovarn. Če boste recimo za dva tedna želeli z družino na počitnice, vam bodo pri BMW za ta čas posodili recimo petico, s katero bo laže premagati razdaljo, pa še vso prtljago boste lahko dali v avto.

Tehnološka konkurenca

Zadnji dan testiranja sem bil na kosilu z glavnim direktorjem za razvoj izdelkov serije i. Nekje na polovici kosila je vprašal: »Kdo je danes glavni tekmec BMW?« »Google?« sem odvrnil z vprašanjem. »Tako je.« Bavarci se namreč zavedajo, da je danes meja med realnim in digitalnim svetom vse manjša in bo avto v prihodnosti postal le še en vhod uporabnika v njegov digitalni jaz (kot zanimivost, podobno kot Nissan ima tudi i3 posebno aplikacijo za pametne mobilnike, prek katere lahko nadzirate svoje vozilo: stanje baterije, ali so vrata zaklenjena ...). Povezava naprav s pametnimi hišami (razvoj tehnologij M2M), povezava avtomobila z vašimi programski rešitvami (od različnih spletnih koledarjev, elektronske pošte, spletnih družbenih omrežij ...) ter seveda futuristične tehnologije - vse to se je pletlo inženirjem BMW po glavi in avto oddaja to energijo.

BMW i3 torej ni več vozilo, kot smo ga poznali doslej. Je predvsem orodje, ki uporabniku prek različnih tehnologij lajša vsakodnevne opravke in s tem povečuje produktivnost.

Kdo je torej nezakonski oče

BMW i3 je torej (z vidika avtorja teh vrstic) drzen poskus ustvariti vozilo za 21. stoletje. Osebno me električni avtomobil zaradi samih prihrankov pri gorivu ne prepriča. Me pa prepriča s povezovanjem z mojim elekt­ronskim življenjem in posledično kot orodje za večjo optimizacijo mojega časa. Saj veste, čas je denar.Rad bi torej zapisal, da je nezakonski oče električne trojice Steve Jobs in njegov pogled na svet. Torej, da je i3 naprava, ki je preprosta za uporabo, odlično orodje za večjo storilnost in da mi rešuje težave v življenju. V splošnem je vse to res, vendar je uporaba programskih rešitev i3 še daleč od Applove »strategije enega klika«. Prav tako ima porodne krče še večina drugih rešitev, ki jih BMW že prodaja kot najboljše možne. Vendar verjamem, da so Bavarci na pravi poti in jim bo uspelo izdelek, dokler ne pride v Slovenijo, dodatno zloščiti in bo na koncu pravi BMW: da dobiš natančno to, kar pričakuješ.

Električna trojica v številkah

- Predvidena cena za osnovni model: okoli 35 tisoč evrov + dodaten motor okoli pet tisoč evrov

- Teža: 1.195 kilogramov

- Doseg: 130-170 kilometrov

- Prostornina prtljažnega prostora: 260-1.100 litrov

- Pospešek 0-100 kilometrov na uro: 7,2 sekunde

- Elektronsko omejena največja hitrost: 150 kilometrov na uro

- Poraba energije: 12,9 kilovatne ure na 100 kilometrov (pravijo pri BMW, na testu smo bili rahlo nad 14 kilovatnimi urami, zaradi česar se BMW ne razlikuje od konkurence)

- Tip električnega motorja: BMW eDrive, hibridni sinhronski motor z integrirano elektroniko pogona, načina polnjenja in generiranja za regeneracijo

- Čas polnjenja baterije: do 80 odstotkov v pol ure (ChargeNow)

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.

Preberite tudi:

23.03.2014
11.03.2015
16.04.2015
28.09.2015
FINANCE
Topjob
Ali lahko s subvencijo za mlade uveljavljate tudi davčno olajšavo
Topjob
TopjobLana Dakić Ali lahko s subvencijo za mlade uveljavljate tudi davčno olajšavo

Zbrali smo nekaj odgovorov zavoda za zaposlovanje na vprašanja delodajalcev pri subvencioniranem zaposlovanju mladih: kdo je lahko mentor in kakšni so pogoji, kako je z višjo subvencijo v primeru dodatnega pokojninskega zavarovanja.

FINANCE
Manager
Se umetna inteligenca lahko naučiti spoštovati pravo?
Manager
Antara Haldar
ManagerAntara Haldar Se umetna inteligenca lahko naučiti spoštovati pravo?

Ujeti pravo ravnotežje med spodbujanjem inovacij in zmanjšanjem morebitnih velikanskih tveganj, povezanih z novo tehnologijo, ni lahko.

FINANCE
Manager
Faze razvoja zagonskega podjetja: ZAGON
Manager
Žan Menart
ManagerŽan Menart Faze razvoja zagonskega podjetja: ZAGON

Nekateri svojo rast financirajo iz tekočega poslovanja, kar pa v današnji ekonomiji in hitrosti razvoja novih rešitev pogosto pomeni počasno smrt.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)
FINANCE
Prevozi
Transport odpira vrata tudi slovenskim dobaviteljem sestavnih delov
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Transport odpira vrata tudi slovenskim dobaviteljem sestavnih delov 1

Elektromobilnost je v tovornem prometu sicer precej bolj skromno razvita kot pri osebnih avtomobilih, a panoga je v vzponu, ta pa bo, kot kaže, bolj linearen kot na viharnem avtomobilskem trgu.

FINANCE
Avto
Wayne Griffiths, predsednik Seata in Cupre: Omilitev okoljske zakonodaje bi bila slaba za evropsko industrijo
Avto
AvtoMiloš Milač Wayne Griffiths, predsednik Seata in Cupre: Omilitev okoljske zakonodaje bi bila slaba za evropsko industrijo 1

"Pri električnih avtomobilih bo čedalje pomembneje, da bodo izdelani lokalno. Pri tem ne gre za iskanje proizvodnje v državah s cenejšo delovno silo, če je v nizkocenovnih državah elektrika draga ali pa prihaja iz neobnovljivih virov," verjame Griffiths.

FINANCE
V vodstvo državnih Plinovodov še Matija Bitenc
Finance
KADROVANJE
Tanja Smrekar V vodstvo državnih Plinovodov še Matija Bitenc 1

Prvo mesto bo še zasedal Marjan Eberlinc

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)