Verona, maj 2013: "Romeo, dragi, najina stara limuzina me je znova pustila na cedilu. Boš uredil?" je zažgolela Julija. Romeo se je prijel za denarnico, zavil z očmi, stisnil zobe in plačal serviserja. Junija nova težava, tašča potrebuje pomoč pri prevozu novega štedilnika in regala, a Romeo lahko le naroči kombi. Zajeten kupček denarja v žep pospravi tudi serviser, ki odpravi okvaro motornega računalnika. Počitnice minejo stresno, saj ima po limuzinsko velik prtljažnik svoje omejitve v višino in nekaj plažnih rekvizitov mora ostati doma. Romeo ob tem pol dopusta preživi pri lokalnem mehaniku, saj je izdahnila vodna črpalka, preventivno so zamenjali tudi vse jermene.
Septembra nova težava, Julijo zavede dolžina avta, kar razveseli kleparja in ličarja. Poslušnost odpove alternator. Tudi prijatelji ju še kar hecajo, zakaj si ob kopici težav raje ne omislita novega avta. Ne karavana, morda kakšnega manjšega, mladostnega videza, dinamičnega in šik, v vsakem pogledu pa modernejšega in prostorsko uporabnejšega, ki ob tem ponuja preverjeno mehaniko, dovolj opreme in všite varnosti ter ne stane celega premoženja. "Romeooooo, dragiiii...ali zmoreva?"
Ko limuzina izgubi zadek in dobi nahbrtnik
Verona, oktober 2013. Po okoliških cestah ob Gardskem jezeru se podi nek nov model kompaktnih mer, ki je obema takoj všeč. Spredaj ima sicer znan obraz: mrežo hladilnika z 19 navpičnimi lamelami in kromirano obrobo, ob maski trapezne luči do roba, na motornem pokrovu pa emblem s puščico. Tudi bočna linija je spredaj znana, od srednjega stebrička naprej pa novinec prinaša bolj uporabno in všečno kombilimuzinsko obliko in pet vrat. Na prvi pogled ju spominja na petvratnega Audija A3, ki je zanju veliko predrag, za Seatovo ibizo je malce prevelik, glede na približno enako dolgega Peugeota 308 ali VW golfa se zdi malo premalo imeniten, še najbližje se zdi karavanski Škodi fabiji. A ta že ni, saj ta nima tako svežega in dinamičnega videza, karavanska octavia pa je precej večja in drugačna.
Še najbolj je tale dirkaško modra Škoda podobna rapidu, ki je med obema češkima modeloma, vendar ima ta limuzinski zadek. Ali pač ne? "Saj res, to je nova Škoda rapid spaceback," ugotovi Romeo. Prav ima, gre za novi Škodin model in njihovo prvo kombilimuzino v najbolj prodajanem kompaktnem razredu, njene odlike pa so prostornost, funkcionalnost in razne pametne rešitve.
Spaceback je krajši, a z nič manj prostora
S 430 centimetri Škoda rapid spaceback zanju ni predolg in hkrati ne premajhen, od običajnega rapida je sicer za 18 centimetrov krajši, vendar ponuja enako medosno razdaljo (260,2 cm). To je dovolj, da se prijatelji zadaj ne bodo počutili utesnjeno, avto namreč prinaša za ta razred rekorden prostor za kolena in glavo - tam ga je celo rahlo več, kot v limuzinskem rapidu! Čez čas bo na zadnji klopi dovolj prostora za otroški sedež, isofix nastavki so seveda tam.
Poglede pritegne podaljšano zadnje steklo
Glede varnosti in končne izdelave jima rapid spaceback vzbuja dober občutek. Vozilo je serijsko opremljeno s šestimi zračnimi blazinami, zadaj so tritočkovni varnostni pasovi, ima ABS in ESP. Po želji je moč dobiti tudi pomočnika za speljevanje v klanec, meglenke, ki svetijo v ovinek, senzor za nadzor tlaka v pnevmatikah in ksenonske žaromete. Strinjata se tudi glede nekoliko športnega videza spacebacka.
Zaključek strehe namreč krasi majhen spojler, po želji pa dinamiko (paket Style) poudarja podaljšano in zatemnjeno zadnje steklo, ki tako sega globoko v prtljažna vrata in je postavljeno 10 centimetrov nižje kot sicer. Optično je temna steklena površina prek spojlerja razpotegnjena prek celotne strehe vse do vetrobranskega stekla. K temu pripomore zatemnjena panoramska streha, ki meri skoraj dva kvadratna metra in je največja v vseh Škodinih modelih. Privlačna ob tem so 17-palčna lita platišča, pridih športnosti dajejo tudi v črno odeta stranska ogledala in črne nalepke na bokih, spredaj pa kanček športnosti izžareva tudi satovje na spodnjem delu maske med obema meglenkama.
Notranjost ponuja nekaj možnosti individualizacije
Ko se ustavimo, Romeo in Julija prideta povsem blizu. Všeč jima je tudi notranjost, čeprav je ta lahko bolj preprosta, ne pretirano razburljiva, vendar v vseh različicah po germansko urejena. Monotonijo lahko razbijajo kromirani dodatki, trikraki usnjeni volan lepo sede v roke (lahko bi bil tudi manjši), v testnem nas je razvajal LCD zaslon z navigacijo. Za doplačilo si je moč notranjost urediti nekoliko po svoje, kar je v skladu s sodobnimi smernicami, ki poudarjajo individualizem. Očem prijetnejša je dvobarvna armatura, kupec si lahko ob tem izbere sebi všečne dekorirne elemente, denimo v piano črni ali beli barvi, v grafitnem ali srebrnem tonu. Ob tem nič ni prepuščeno naključju, vse je tam, kjer mora biti za razmeroma udobno, varno in brezskrbno vožnjo, merilniki so uporabno pregledni.
Kvaliteta materialov je dovolj dobra, čeprav prevladuje na otip trda plastika z različnimi vzorci. Sedeži so udobni in dobro oprimejo telo, pri bež kombinaciji je na sedalnem delu tudi črna tkanina, kar je v prid čistejšemu videzu. Ergonomija je zgledna in deležna pohval, na voljo pa je tudi veliko odlagalnih površin za plastenke in drobnarije. V predalu vrat je lahko tudi košek za smeti, v loputi rezervoarja za gorivo je strgalo za led, zadnjo polico pa se lahko enostavno pospravi za zadnje sedeže.
V ponudbi šest motorjev, dva dizelska
Pogled pod motorni pokrov razveseli Romea, tam uzre poznano mehaniko nemškega koncerna VAG. V testnem spacebacku je bil 1,6-litrski turbodizelski motor, ki se sicer vrti tudi v drugih Škodah, VWjih in Seatih. Ponuja 77 kW (105 KM) moči, na voljo pa je tudi novi dizel s 66 kW (90 KM), po želji tudi z avtomatskim DSG menjalnikom. Motor naj bi odlikovala nizka poraba, ki v idealnih pogojih in s posebnim paketom Green Tec (start/stop sistem, regeneracija zavorne energije, pnevmatike z nižjim kotalnim uporom) lahko pade celo pod štiri litre na sto prevoženih kilometrov. Ročni menjalnik je sicer petstopenjski.
Pristaši bencinarjev lahko izbirajo med štirimi motorji, na dnu je 1,2-litrski trivaljnik s 55 kW (75 KM), sledita 63- in 77 kW TSI (86 in 105 KM), na vrhu je 1.4 TSI z 90 kW (122 KM) - ta ima lahko tudi DSG. Pri tem je v spacebacku premierno na voljo električni servo ojačevalnik, kar pripomore k boljši vodljivosti vozila, hkrati pomeni prihranek pri teži. Spacebacki so sicer težki med 1.050 in 1.200 kg. Romeu smo pohvalili lego vozila, ki je dolgo časa nevtralna, izboljšano podvozje pa dobro "požira" neravnine. Na spolzki cesti prav pride učinkovit ESP.
Dovolj velik in prilagodljiv prtljažnik
Ko odpremo prtljažnik, je vzhičena Julija. Običajnih 415 litrov - 135 manj kot pri limuzinskem rapidu - ponuja povsem dovolj prostora za prtljago, opcijsko ima lahko dvojno oziroma prilagodljivo dno ter mrežo za tovor. Tu je tudi po tretjini deljiva zadnja klop, ob povsem podrtih sedežih pa se razpoložljivi prtljažni prostor poveča na 1.380 litrov. Dovolj, da bosta ustregla tudi tašči, na počitnice pa bosta lahko vzela vso kamp opremo in še za sup bo dovolj prostora.
Obračalni krog spacebacka znaša 10,9 metra, kar pride prav v nakupovalnih centrih in mestnem središču, spredaj in zadaj pa so lahko nameščeni parkirni senzorji. Romeo je na koncu pogrešil dnevne luči z LED diodami, Julija pa bogatejšo serijsko opremo.
Romeo in Julija sta po videnem in slišanem na koncu zadovoljna. Pred njima je namreč kompakten avto z nekaj športno-elegantnega pridiha, s svojo prostornostjo in funkcionalnostjo pa je primeren za njiju - sta mlada in v prihodnosti načrtujeta družino. A morda ima rapid spaceback še kakega aduta, saj so za njim pogledovali in se ob njem ustavljali tudi starejši aktivni ljudje.
Rapid spaceback slovenskim voznikom morda ni takšna neznanka, saj se že pojavlja kot ena izmed glavnih nagrad na črpalkah. Slovenski zastopnik že sprejema prednaročila, vozila k nam pridejo konec novembra. Letos naj bi kupca našlo 60 spacebackov, prihodnje leto pa 600 - ob tem naj bi prodali 200 limuzin, ki bo z enako opremo 500 evrov dražja. Cene za rapida spaceback se začnejo pri slabih 11 tisočakih (1.2 MPI, Active), po pričakovanjih najbolj prodajani šibkejši 1.2 TSI Ambition stane 13.684 evrov, 66 kW 1.6 TDI z enako opremo pa 15.856 evrov. Cenovno se bo tako udaril denimo s Hyundaijem i30 in Kio ceed. Pri nas naj bi sicer prodali 65 odstotkov bencinarjev, doplačilo za panoramsko streho sicer znaša 400 evrov, poseben Style paket pa stane med 840 in 1.000 evrov, odvisno od stopnje opreme.