Začne se čisto potihoma, z nezmotljivo ravno, le nežno poudarjeno silhueto z boka. Nadaljuje se z dolgim in ravnim motornim pokrovom, sledijo dvoje dolgih stranskih vrat, dolga streha in spet klasični limuzinski zadek.
Vse drugo je stvar navdiha - se bo streha v zadnjem delu po kupejevsko spuščala, bo zadek raven ali prav tako nekoliko kupejevski? Bo sprednji del klasičen, ponosno in baročno okrašen s kromom ali bolj minimalističen? Pogon je vselej speljan prek zadnjih ali vseh štirih koles, izjema so osnovne različice audija A8. Jasno je tudi, da je cena limuzin v vsakem primeru neusmiljena, vsaj 80 tisočakov za limuzino višjega razreda in okoli 60 tisočakov za razred manjšega lexusa GS.
Roko na srce - pri tradicionalnih prestižnih limuzinah prav velikih odmikov od zgoraj orisanih pravil ni. Audi, mercedes-benz in BMW so klasiki v pravem pomenu besede. Vsi po vrsti imajo sicer zglajene in sodobne karoserijske robove, vsi po vrsti kljub koži tradicionalistov delujejo sveže, a se osnovnih klasičnih potez in razmerij med tremi karoserijskimi deli (prednjega, kabine in zadka) vseeno držijo kot pijanec plota. Jaguar XJ je za odtenek bolj drzen, tradicionalist se je v zadnjih letih pod novo indijsko lastniško roko spremenil v modernista. Celotna znamka je zamenjala kožo in rezultati so dobri, kupcem je smer všeč, kažejo prodajne in poslovne številke.
Lexus GS, edini za razred manjši od opisanih limuzin, pa je nekakšna mešanica med klasično limuzino z nekoliko vsiljeno športnostjo agresivnega prednjega dela. Lexusu se vidi, da ima razmeroma kratko zgodovino, da se oblikovno še išče. Smer dinamike, pomešane s klasiko, se sicer zdi prava, le nekaj piljenja podrobnosti bo še potrebno. Zakaj nismo izbrali večjega lexusa LS? Ker je manjši tako prepričljiv, da ga v tej zgodbi brez težav zamenja. To mu ne uspeva le pri razkošju in udobju zadnje klopi.
Sveži, čeprav ne vedno najnovejšega datuma
Peterica sicer ni povsem sveža, vsaj ne v celoti. Je pa vsak izmed njih svež po tehnični plati, vgrajene ima najnovejše sisteme, ki jih premore posamezna avtomobilska znamka. Življenjski cikel velikih limuzin je nekoliko daljši kot pri manjših in bolj množičnih avtomobilih, zaradi že omenjene sodobnosti, ki jim podaljšuje življenjsko dobo, in tudi statusa njihovih lastnikov, ki mora prav tako trajati dlje. Med limuzinami je povsem vroč novi mercedes-benz razreda S, lexus GS je star dobro leto dni, audi A8 se je pred dvema tednoma razkril z rahlo oblikovno in tehnično osvežitvijo, sicer šteje že tri leta, podobno je z jaguarjem XJ.
Razred S drugim postavlja merila
Začnimo z najbolj vročim, v teoriji in praksi tudi najsodobnejšim mercedes-benzom S, ki tudi v zadnji, šesti generaciji tekmecem postavlja merila. Novi S je ponos znamke in tudi Slovencev, saj je njegovo telo oblikoval in nadziral Robert Lešnik. Vdahnil mu je čiste linije, odstranil kičaste izbokline predhodnika in potlačil zadek v kupejevskega. »Razred S mora biti natančno takšen, kakršen je,« je prepričan Lešnik. Vse drugo je delo inženirjev te znamke. Ti so svoje delo prav tako opravili temeljito ter avtomobilu nadeli tehnično in varnostno izjemnost. Le v nekaj številkah to pomeni prek deset varnostnih sistemov, tudi nekaj edinstvenih. Denimo magic body control, ki s kamerami, vgrajenimi v vetrobransko steklo, vseskozi spremlja podlago pred avtom. Sliko v obdelavo pošiljajo vsakih šest stotink. Če zaznajo spremembo, luknjo, grbino ali kaj drugega, nemudoma, še preden zapeljete na grbino, prilagodijo zračno vzmetenje.
V praksi sistem deluje izjemno, čez »ležečega policaja« se denimo zapelješ nevede, kot da se je zlil v ravnino asfalta. Drug poudarek gre udobju 5,25 metra dolge podaljšane različice razreda S. Če ima ta dva ločena sedeža, sta ta ločena s široko sredinsko konzolo. Lahko se raztegneta v ležalnik z oporo za noge, potnika pa dobita še masažo, ki jo povzroča napihovanje 14 zračnih blazinic, hlajenje in gretje tudi za naslon za roke. Glava počiva na blazinici, komolec pa na sredinski konzoli, iz katere lahko potegnemo zložljivo mizico, ki zadnji del kabine S spremeni v mobilno pisarno. Po motorni plati S ponuja vse, od super varčnega dizelskega hibrida S 300 hybrid s tovarniško obljubljeno porabo 4,4 litra (mi smo namerili 6,2 litra) do super zmogljivega S 63 AMG s skoraj 600 konji.
Audi mu sledi, po zasnovi karoserije pa prehiteva
Čas prihoda mercedesa S na trg je Audi izkoristil za prenovo največje limuzine A8 s karoserijo, v celoti izdelano iz aluminija - tudi zato je A8 lažji od razreda S in BMW serije 7. Polepšal jo je s skladnejšimi lučmi na prednjem delu in številnimi manjšimi posodobitvami. Med drugim je zadnji del kabine po receptu razreda S spremenil v center dobrega počutja ali mobilno pisarno. Na hrbtišče desnega prednjega sedeža je vgradil polico, ki je lahko podlaga za prenosni računalnik ali potnikove noge, ko je prednji sedež pomaknjen povsem naprej. Po motorni plati se A8 baha z bencinskim hibridom 2.0 TFSI s porabo dobrih šest litrov, že znanima dizloma 3.0 TDI in brutalnim 4.2 TDI z 283 kilovati, na vrhu pa ima v ponudbi klasičen 12-valjni stroj ali pa štirilitrski biturboosemvaljnik.
BMW s športnim in razkošnim značajem
BMW serije 7 je starejši od obeh, v zadnjem delu kabine je zato morda za odtenek manj imeniten, a v podaljšani različici vseeno ponuja razkošje, vredno limuzine tega razreda. Poleg tega se hvali z udobjem in dinamiko, značilno za to znamko, s širokim razponom motorjev, od trilitrskega dizla, enako velikega bencinskega hibrida do 5,5-litrskega 12-valjnega stroja z dvema turbopolnilnikoma in močjo prek 400 kilovatov.
Jaguar je klasik le v kabini
Jaguar je drugačen od zgoraj omenjenih. Klasiko oblike zamenjujejo sodobne in drzne kupejevske poteze v celoti aluminijaste karoserije. Sodobni so tudi stroji, sicer le trije (trilitrski dizel in dva osemvaljna bencinarja), klasika pa se izrazi v razkošni kabini z velikimi kosi lesa na vratih in armaturni plošči, usnjem, ki pokriva skoraj vse dele kabine, in tudi s prostorskim razkošjem na zadnji klopi, a le v podaljšani različici.
Lexus se je stvari lotil po svoje
Tako drugačen kot jaguar od nemške trojice je tudi japonski predstavnik razkošnega razreda - lexus. Znamka, ki se je kalila na ameriškem trgu, je doslej sodila med oblikovno bolj konservativne, manj opazne in nikakor ne vsiljive. Novi lexus GS pa se želi razkazovati z agresivnim prednjim delom, škoda, da drznosti ne sledijo drugi karoserijski deli. V kabini je GS bahav z dimenzijami sredinske konzole, kar 12,3-palčnim zaslonom (tako velikega ima le mercedes-benz razreda S, večjega pa tesla model S) in bogato opremo, kakovost plastike pa razkošju ne sledi prav na vseh delih. Tudi v vožnji je novi GS mešanica starih in novih vrednot lexusa - zato precej uspešno združuje udobje in odlično zvočno izolacijo z dinamičnim podvozjem in pogonom. Bencinski šestvaljnik s 3,5 litra prostornine v tandemu z elektromotorjem zmore skupno moč 254 kilovatov (345 konjskih moči), ki so zvočno uglašeni in tudi varčni. Nežna noga prinese dizelsko porabo pod sedem litrov, brez posebnega naprezanja pa se po svetu premikate z devetimi litri.
Članek je bil objavljen v septembrski reviji Finance TRENDI