Podjetja, še zlasti tista z veliko terenskega dela, brez voznega parka skoraj ne morejo poslovati. Ta pomeni visok, a nujen strošek, ki pa ga je s pametnim vodenjem in doslednostjo mogoče znižati tudi za 20, 30 ali celo več odstotkov.
Gospodarska kriza je v zadnjih petih letih močno pretresla tudi vozne parke slovenskih podjetij. Po besedah avtotrgovcev se je prodaja podjetjem v letih 2009 in 2010 skoraj ustavila, avtomobili so prihajali na servise z 200 in več tisoč kilometri, stroški okvar so pogosto dosegli vrednost izrabljenih avtomobilov. Marsikatero, sicer manjše podjetje pa je začelo izpuščati redno vzdrževanje, da bi kratkoročno prihranilo. Odziv je razumljiv, recesija je zahtevala krčevito rezanje stroškov.
Cena je le eno izmed meril
»Vozni park je treba obnavljati, predvsem pa ga dobro voditi in v proces vključiti tudi zaposlene,« je sporočilo analitske hiše Hitachi Capital, ki navaja tudi številne nasvete, kako lahko podjetje učinkovito vodi vozni park. Pri nakupu avtomobilov ni pomembna le cena, temveč še vrsta drugih lastnosti, vse pa se začne pri izbiri vozil in njihovem financiranju.
Čustva na stran, kupujte po namenu uporabe
Izbira vozil je v podjetjih skoraj brez izjeme tesno povezana s čustvi, zlasti ko gre za avtomobile za vodilni kader. To je sicer razumljivo, a nikakor ne pripomore k racionalnosti. V Hitachi Capitalu svetujejo, naj bo izbira vozila čim tesneje povezana z namenom uporabe. Tudi ko gre za razkošne avtomobile, denimo za člane uprave večjih podjetij, je mogoče stroške ohraniti v razumnih mejah z izbiro najvarčnejših motorjev in razumne - le potrebne, ne pa tudi razkošne opreme.
Relativna vrednost luksuza
Po besedah lizinških hiš pametno sestavljen avto po nekaj letih uporabe dosega precej višjo vrednost in tudi laže ga je prodati kot avto s požrešnim bencinskim motorjem in številnimi dodatki. Dodatna oprema, za katero boste odšteli denimo 20 tisoč evrov, bo čez pet let vredna le še tisočaka ali dva. Rabljeni avtomobili z varčnimi motorji so na trgu še bolj zaželeni kot tisti z manj učinkovitimi. Denimo BMW serije sedem boste laže in bolje prodali, če ga bo poganjal trilitrski dizel kot pa 4,4-litrski osemvaljni bencinar, čeprav je bil pri nakupu tudi za 30 ali več tisočakov cenejši od bencinarja.
Opredelite namen uporabe, zožite izbiro
Avtomobile podjetja skoraj brez izjeme financirajo z lizingom, finančnim ali operativnim - po njegovem poteku avto ostane v lasti lizinške hiše. Naloga lizinških hiš pa ni le financiranje, ampak tudi svetovanje pri sestavi voznega parka, ki bo najprimernejši in tudi najbolj učinkovit. Direktorica slovenske pisarne upravljavca voznih parkov ALD Automotive Klaudija Časar Torkar pravi, da je zelo dobro, če ima podjetje jasno strategijo tega, kakšna in koliko vozil potrebuje za določena delovna mesta, koliko kilometrov bodo prevozili, kakšen bo predviden ciklus zamenjave in podobno.
Zunanje upravljanje odžene tveganja
Časar Torkarjeva svetuje tudi omejitev pri izbiri posameznih znamk in modelov. Tako lahko kupec sam ali lizinško podjetje v njegovem imenu doseže ugodnejše pogoje pri nakupu in vzdrževanju vozil kot pri bolj razpršenem voznem parku. Časar Torkarjeva zagovarja idejo, naj podjetja upravljanje voznega parka prepustijo strokovnjakom, saj s tem največja tveganja in z lastništvom povezane stroške prenesejo na ponudnika poslovnega najema s celostnimi storitvami. Po njihovih izkušnjah takšno upravljanje voznega parka zagotavlja tudi največjo mobilnost zaposlenih.
Dizli za daljše, bencinarji in hibridi za krajše poti
Službene avtomobile vse pogosteje poganjajo dizelski motorji, a ni nujno, da so ti vselej najboljša izbira. Iz naših izračunov se je izkazalo, da lahko sodobni bencinski motorji na krajših vožnjah prinesejo večje prihranke kot dizelski, saj je njihovo vzdrževanje cenejše, nižja je nakupna cena, razlike v porabi goriva pa niso tako velike kot pred leti. To je dokazal tudi Elektro Gorenjska, ki za delo na terenu uporablja bencinsko gnane fiate pande 4 x 4. Te se po njihovih izkušnjah manj kvarijo od dizelskih in še cenejše so pri nakupu. Na kratkih poteh so vse učinkovitejši tudi bencinski hibridi, njihova smiselnost pa je povezana predvsem z načinom uporabe, na krajših vožnjah in v mestih so hibridi zelo učinkoviti, na avtocesti manj. Poraba je močno odvisna tudi od načina vožnje.
Dizli ohranjajo vrednost, plin vse pogostejši
Za daljše poti so še vedno najpogostejša izbira dizelski motorji, ki ponujajo velike prihranke pri porabi in ceni dizelskega goriva, ki je v tem hipu pri litru za 69 centov cenejše od neosvinčenega bencina. Poleg tega avtomobili z dizelskim motorjem počasneje izgubljajo vrednost kot bencinarji, na primeru renaulta megana pravijo v ALD Automotivu. Avtoplin počasi prodira na trg, ta hip je po ocenah strokovnjakov pri nas okoli deset tisoč vozil na LPG (avtoplin), njihovo število pa se povečuje. Ti ponujajo prihranke pri stroških goriva tudi do 40 odstotkov v primerjavi z bencinskimi, a so nekaj dražji zaradi vgradnje in pogosto nimajo tovarniških garancij (na trgu je skromna ponudba tovarniško predelanih vozil).
Načrtovanje poti, nadzor delavcev
Ne glede na vrsto pogona v Hitachi Capitalu svetujejo temeljit nadzor zaposlenih, ki uporabljajo službene avtomobile. Podjetje lahko stroške zniža s skrbnim načrtovanjem poti z namenom zmanjšanja števila poti in souporabe službenega avtomobila. Nadzor nad prevoženimi kilometri in porabo daje informacije o tem, kako učinkoviti so vozniki. S tečaji varčne vožnje, tudi s poznejšim nagrajevanjem ali kaznovanjem bolj grobih voznikov, je mogoče povprečno porabo zmanjšati tudi za 20 odstotkov. Sočasno s porabo pa varčna vožnja tudi zniža stroške menjave delov, pnevmatik, zavornih ploščic, sklopke in podobno.
Reden servis znižuje stroške
Stroški servisa so visoki predvsem pri starejših vozilih, podjetja pa jih lahko zadržijo v predvidenih mejah le z rednim vzdrževanjem, pravijo pri Hitachi Capitalu. Neredno vzdrževanje namreč zvišuje stroške odprave okvar, slabo vzdrževan avto ima večjo porabo, prihranke pa lahko prinese tudi izbira enega servisnega partnerja, saj si lahko izpogajate boljše cene.
Zaposleni naj sami plačajo manjše poškodbe
Dobre informacije daje tudi redno spremljanje poškodb avtomobilov in njihovih povzročiteljev. Analize kažejo, da se povzročitelji pogosto iste osebe, ti bodo ravnali odgovorneje, če bodo sami plačali stroške manjših popravil.
Projekt EKO vozni park smo zasnovali z namenom ozaveščanja poslovne javnosti. Podjetja z vsaj petimi službenimi vozili vabimo, da se prijavijo na naš izbor z izpolnjenim vprašalnikom, to lahko storijo na naslovu www.finance.si/ekovozni park . Na sklepnem dogodku konec oktobra bo pokrovitelj projekta Toyota Slovenija trem podjetjem z najbolj ekološkim voznim parkom za leto dni podaril toyoto prius plug-in hybrid. Zbrane prijave bomo pregledali in ocenili, 80 odstotkov končne ocene bomo namenili povprečnemu izpustu avtomobilov, preostalih 20 odstotkov pa si bodo podjetja prislužila z aktivnostmi za izboljšanje učinkovitosti. Generalni pokrovitelj projekta je Toyota Slovenija. Projekt so po besedah Gašperja Piclja iz družbe podprli zato, ker imajo v ponudbi zelo racionalne avtomobile z vidika cene, stroškov vzdrževanja in preostanka vrednosti. Poleg tega imajo vse toyote pet let garancije za neomejeno število kilometrov, hibridi pa še absolutno najmanjšo porabo, nizke stroške vzdrževanja zaradi manj obremenjenih obrabljivih delov in na splošno najmanj okvar med vsemi vozili. Toyota prius je najzanesljivejše vozilo po testu ADAC 2012, auris hibrid pa po nemški reviji Auto moto sport in njenem podaljšanem testu na 100 tisoč kilometrov vozilo z najmanj okvarami. Pregorela je le žarnica.
F-Nasveti 2013