Pred očmi želje sedanjih in bodočih kupcev Oplov po večji moči, prožnosti motorja ter hkrati manjši porabi, v glavi pretekle izkušnje na področju izdelovanja motorjev ter znanje o sodobni tehnologiji, na temeljito pospravljeni mizi pa prazen list papirja. Tako smo si zamislili Oplov razvojni oddelek v nemškem Rüsselsheimu, ko so praktično iz nič spočeli novo družino srednje velikih bencinskih in dizelskih motorjev, njihovo izdelavo pa zaupali porabskim Slovencem v Monoštru. O tem bomo več pisali v redni prilogi Financ Industrija.
Opel je pred časom napovedal pravo ofenzivo novih modelov in novih pogonskih agregatov, v naslednjih štirih letih bo sicer obnovil kar 80 odstotkov ponudbe pogonskih sklopov. Na vrh se trenutno uvrščata 1.6 SIDI (Spark Ignition Direct Injection) turbo bencinski motor z neposrednim vbrizgom goriva ter 1.6 CDTI motor.
Opel v astro vpeljuje nov 1.6 turbobencinski motor, ki poslej poganja tudi zafiro tourer. Kompaktni enoprostorec je kot prvi dobil še novega turbodizla. Oba srednje velika motorja se ponašata z večjim in bolje razporejenim navorom ter nižjo porabo goriva, kar v praksi prinaša lagodno in udobno vožnjo.
Povsem nov turbobencinar poslej v astrah in zafiri tourer
Turbobencinski je bil spomladi premierno sicer predstavljen v kabrioletu cascada, zdaj pa so ga preselili tudi pod motorni pokrov vseh štirih različic najbolj prodajane astre ter družinske zafire tourer. Po besedah snovalcev se ta srednje velik bencinski motor postavlja z živahnim in tekočim naraščanjem moči ter navora, hkrati pa je precej uglajen. Obilico navora namreč ponuja pri majhnih vrtljajih, kar botruje k bolj tekoči in uživaški vožnji.
Novi motor v astrini ponudbi nadomešča sedanji 1,6 turbo motor, ki na prvi pogled morda ponuja več, saj je imel 132 kW (180 KM). A v praksi je drugače. Novinec sicer doseže največjo moč 125 kW (170 KM) med 4.250 in 6.000 vrtljaji na minuto, a pri tem s pomočjo funkcije overboost ponuja največji navor 280 Nm - na voljo je pri 1.650 vrtljajev na minuto, obe vrednosti pa sta boljši kot pri predhodniku in tudi pri tekmecih. Predhodnik je namreč ponujal 250 Nm navora pri 2.200 vrtljajev na minuto.
Tišje delovanje, lagodnejša vožnja, nižja poraba goriva
Trivratna kombilimuzina astra GTC, petvratna kombilimuzina, štirivratna limuzina in karavanska astra Sports Tourer se z novim motorjem uvrščajo v vrh svojega segmenta, vrednost največjega navora je namreč za 12 odstotkov večja kot pri drugih najbližjih tekmecih iz kompaktnega razreda z največjo močjo med 150 in 180 KM in tudi pri primerljivih motorjih nemških premijskih znamk. Pri Oplu za nov motor obljubljajo tišje delovanje in za 14 odstotkov nižjo porabo glede na predhodnika. Po tovarniških podatkih naj bi bila ta nižja od šestih litrov na 100 prevoženih kilometrov, motor ima na prevoženi kilometer 139 gramov izpusta ogljikovega dioksida in je pripravljen na stroge Euro 6 normative. Motorju sta sicer namenjena ročni šeststopenjski menjalnik in šeststopenjski samodejni menjalnik nove generacije, vse to pa si lahko omislimo tudi v zafiri tourer.
Prožnost je odlika motorja
Vtisi s cascadinim druženjem po Azurni obali še niso zbledeli, takrat smo ugotavljali da je motor uglajen in tih, vendar kot da moč nekoliko skriva - tudi zaradi njene teže. Poraba se je sukala okoli desetih litrov. Kako se obnese v astrah? S šeststopenjskim ročnim menjalnikom naj bi tri-, petvratna in limuzinska astra v povprečju porabili le 5,9 l goriva na 100 km, v 8,7 sekunde naj bi dosegli hitrost 100 km/h ter pospeševali vse do 220 oziroma 222 km/h. Obe različici se postavljata tudi s precejšnjo prožnostjo v peti prestavi in s pospeškom od 80 km/h do 120 km/h v 8,8 sekunde, kar je za približno dve sekundi hitreje kot s prejšnjim motorjem - vse številke za karavansko različico so malenkost višje.
Na testu smo z GTC porabili okoli osem litrov goriva na sto prevoženih kilometrov, pospeševanje je precej tekoče, precejšnje zaloge moči pa se skorajda ne čuti - to sicer ne bo všeč ljubiteljem "butanja v hrbet". Motor je vsekakor primeren za vsakodnevne (družinske) opravke in popotovanja - karakteristike motorja omogočajo več lenarjenja s prestavno ročico, saj elastičnost motorja pride do izraza. Glede na predhodnika so prožnost v posamezni kombinaciji prestave in hitrosti namreč izboljšali za več kot petino. Menjalnik deluje tekoče, kar so udejanili z nekaj rešitvami za izboljšavo mehanizma prestavljanja, s skrajšanimi hodi in učinkovitejšim prenosom. Motor je v praksi uglajeno tih tudi pri večjih hitrostih, raven hrupnosti v primerjavi s prejšnjim motorjem je precej znižana. Tudi neprijetnih tresljajev se skorajda ne čuti, inženirji so namreč izboljšali izpušni sistem avtomobila. Ob tem izstopa tudi novi način pritrjevanja in tesnjenja pokrova glave motorja nad ventili in odmičnima gredema.
Komur 170 "konjev" ni dovolj, bo kmalu prišel na svoj račun, saj v Oplu že pripravljajo 200-konjsko različico 1.6 SIDI motorja.
Najboljši in najčistejši dizel v Oplovi zgodovini
General Motors je pred časom sporočil, da bo do leta 2016 v Opel vložil štiri milijarde evrov. Del tega denarja je šel tudi v Torino - kot center številnih tehničnih fakultet je zelo dober vir sposobnih inženirjev -, v razvoj povsem novega 1,6-litrskega turbodizla, ki je s svojim prihodom nadomestil dva dizelska motorja - 1,7-litrski motor in nekatere izvedbe dvolitrskega motorja manjših zmogljivosti. Svoje pozitivne plati že kaže v zafiri tourer, pozneje pa bo mesto našel tudi v drugih Oplovih modelih.
Novo generacijo srednje velikega motorja 1.6 CDTI Ecotec so v tovarni označili za najčistejšega dizla v Oplovi zgodovini, s pomočjo tehnologije SCR (selective catalytic reduction) "BlueInjection" pa dosega stroga merila sestave izpušnih plinov Euro 6, ki bodo stopila v veljavo v prihodnosti. V zrak spusti 109 g CO2/km, kar ga uvršča ob bok bencinskim motorjem. Blok motorja je aluminijast, odlikuje se tudi z najboljšim razmerjem med maso in zmogljivostmi, poglavitni razvojni cilji motorja pa so bili uspešno dušenje hrupa, tresljajev in robustnosti, velika zaloga navora in moči ter nizka poraba goriva.
Motor doseže največjo moč 100 kW (136 KM) med 3.500 in 4.000 vrtljaji ter največji navor 320 Nm pri 2.000 vrtljajih. V primerjavi s prejšnjim rodom 1,7-litrskega motorja to pomeni 4,4- oziroma 6,6-odstotno povečanje navora. Zmogljivosti so deloma rezultat povišanega tlaka v šobah, ki znaša 2.000 barov in je za 25 odstotkov višji kot pri prejšnjih Oplovih dizlih. Glede na primerljivo zmogljiv dvolitrski dizel v zafiri tourer je ob tem poraba motorja 1.6 CDTI nove generacije manjša za deset odstotkov. Povprečna poraba goriva kompaktnega enoprostorca uradno tako znaša 4,1 litra na sto prevoženih kilometrov, motor pa zafiro tourer požene do 193 km/h.
Dizel nič več robat in glasen
Kaj pa praksa? Motor ponuja veliko uporabnega navora v širokem razponu vrtljajev, pri čemer ne kaže znakov oklevanja ali popuščanja že od dobrih tisoč vrtljajev naprej. Pri tej številki je ohranjal moč in hitrost tudi v peti prestavi, brez pripomb pa je v enakih okoliščinah zvozil tudi klanec. Če se je 1,7-litrski predhodnik izkazal z nizko porabo in spodobnimi zmogljivostmi, sta bili negativni plati glasnost in robatost. Novinec teh minusov nima, saj je uglajen in tih. Med vožnjo se tako motorja skorajda ne sliši, gre namreč za enega najtišjih dizlov v razredu, odlikuje pa se tudi z umirjenim tekom. Testna poraba je znašala 6,3 litra na sto prevoženih kilometrov, večinoma smo vozili po avtocesti, skupno številko pa so za kak deciliter dvignili tudi popoldanski zastoji okoli Dunaja.
Fordov čudežni litrski turbobencinski trivaljnik dobi konkurenco
Na avtomobilskem salonu v Frankfurtu bo Opel pokazal tudi povsem na novo razviti 1,0-litrski trivaljni turbobencinski motor, ki bo drugo leto najprej premikal malega trendovskega adama. Glede na naše izkušnje z adamom, bo ta motor kot nalašč zanj, tudi zaradi šeste prestave pa se bo lažjega srca podal tudi na avtoceste.
Zelo lahek in sodoben trivaljnik (aluminijast motorni blok in glava motorja, variabilno krmiljenje ventilov, neposreden vbrizg goriva...) bo sicer eden izmed najmočnejših motorjev te vrste, ponujal bo namreč 85 kW (115 KM) ter 166 Nm navora v območju od 1.800 do 4.700 vrtljajev v minuti - po moči ga trenutno prekaša le Fordov 1,0-litrski EcoBoost motor z 88 kW (120 KM).
Tudi razvoja tega motorja so se inženirji lotili povsem od začetka, torej s praznega lista papirja. Ob tem so pazili na primerno akustično podlago ob delovanju motorja, zato je ta motor ob delovanju v višjih vrtljajih celo tišji od obstoječega Oplovega 1,6-litrskega turbobencinskega štirivaljnika. Med posebnostmi novega trivaljnika je izravnalna gred, ki poskrbi za izničenje vibracij, nastalih ob delovanju takšnega motorja. Gred je v Oplovem motorju vgrajena v oljnem koritu, kjer se ob delovanju motorja vrti v nasprotni smeri od ročične gredi.
Novi motor bo serijsko spojen s povsem novim 6-stopenjskim ročnim menjalnikom. Gre za zelo lahek in kompakten (dolžina: 375 mm) ročni menjalnik, težak je zgolj 37 kilogramov, uporabili pa ga bodo tudi pri ostalih modelih, ki lahko razvijejo največ 220 Nm navora.