BMW je v preteklosti brezpogojno stavil na zadnji pogon, tekmec Audi pa je medtem zgradil ugled okoli imena quattro - najslavnejše oznake za štirikolesni pogon. Povsem zdrava diferenciacija, bi lahko rekli, vse dokler niso audiji začeli prehitevati BMW na zasneženih cestah proti smučiščem.
Zato so konec devetdesetih let v Münchnu pljunili v roke in se vrgli še v ta segment. Danes si lahko pri kar 66 avtih iz hleva BMW izberete model s štirikolesnim pogonom xDrive, le roadster Z4 se po cestah poganja le prek zadnjega para.
Pogonu ukazuje elektronika
Srce beemvejevega štirikolesnega pogona xDrive je elektronika, ki omogoča kar najboljši oprijem koles v različnih razmerah. Elektronika zato lahko zaznava dogajanje na cesti in se z razporeditvijo moči med sprednji in zadnji kolesni par odzove, še preden se vklopita sistem za nadzor zdrsa in uravnavanje stabilnosti. V kritičnih položajih, denimo pri podkrmarjenju, zna povsem odvzeti moč sprednjim kolesom in nasprotno. Razporeditev moči uravnava sklopka, ki v ovinkih avtomatsko izklopi sprednji pogon, in sicer zaradi boljše vodljivosti.
Prednje gnan, ko je treba
Prav tako sistem sam prepozna, kdaj avto parkiramo ali ostro zavijamo, takrat deluje le sprednji pogon. Podobno se dogaja pri hitrostih nad 200 kilometrov na uro, ko se začne sistem pregrevati. Sklopka samodejno preklopi na zadnji kolesni par, da se hidravlično olje v sklopki spet zadosti ohladi. Vnovičen vklop pogona vseh štirih koles je samodejen in nezaznaven.
Še bolj prefinjen sistem za X5 in X6
Novost in posebnost je še sistem dynamic performance control, na voljo je le v modelih X5M ter X6 in X6M. Ta omogoča še brezstopenjski prenos moči med zadnjima kolesoma. V zavoju zavira zadnje notranje, preostalim trem pa doda toliko moči več, kolikor se je izgubi pri zaviranju notranjega zadnjega kolesa v zavoju.
Najprej po cesti
Dovolj teorije! Štirikolesni pogon najbolje preizkusiš v slabih vremenskih razmerah, zato smo se odpravili na BMW-dogodek Winter Technic Drive v zasneženi avstrijski Sölden. Tam so nam pripravili celotno paleto xDrive BMW, od serije ena do sedem, in nas sprva dražili na razmočenih vijugastih cestah. Tu smo preizkušali različne nastavitve elektronike, ki uravnava zdrs in stabilnost.
335i xDrive, malo manj pa majhnemu 120d. Najbolj suveren je bil na snegu BMW X3, medtem ko v orjaško sedmico sploh nismo sedli.
Nato še na sneg
Na zasneženi cesti in pozneje na ustvarjenem poligonu, napolnjenem s stožci tik ob smučišču, smo preizkušali še speljevanje, drsenje in druge vragolije na snegu. Preizkus je dokazal, da le dober pogon ni idealen v vseh razmerah, veliko pomagajo še nastavitve elektronike in delovanja menjalnika.
Učili so nas speljevati
Za uporabno rešitev pri speljevanju po klancu navzgor pri zelo spolzki podlagi je najbolje voziti v programu eco pro, v drugi prestavi samodejnega menjalnika, in nato čim prej menjati pri nizkih vrtljajih, da se kolesa ne zavrtijo v prazno. V tem programu je tudi stopalka za plin manj občutljiva ter bolj zvezno in počasi dodaja plin.
In zavirati
Na zasneženi cesti je dober trik tudi pri zaviranju s pomočjo elektronske ročne zavore. Ta zavira z največ 50 odstotki zavorne moči. Če imaš občutek na pedalu zavore in zaviraš ravno do meje vklopa sistema ABS, tudi brez elektronske zavore dosežeš najkrajšo možno zavorno pot.
Po poučnih vajah so nas spustili z vajeti, med stožce s polnim plinom in z več različnimi nastavitvami elektronike.
Če drsijo, drsijo prek zadnjih koles
V vsakem programu so BMW drseli prek zadnjih koles, predvsem pa so odlično grabili v sneg. V osnovni nastavitvi DSC (ta prinaša maksimalno stabilnost avtomobila) elektronika še vedno dovoljuje manjše zdrse. S postopnim izklapljanjem pa je teh seveda še več. Pri terenskih X5 in X6 pa tudi pri izklopljeni elektroniki še vedno deluje sistem tilt protection, ki zaznava nevarnost prevračanja. V tem primeru samodejno zavira, da stabilizira in prepreči prevračanje avtomobila.
Noro, kako gre v zasnežen hrib
Za volanom 650i s prek 300 kilovati je bilo kar strašljivo, kako hitro avto pospešuje v zasnežen klanec. Dejansko se je na zasneženi cesti odrival v hrib, grabil z vsemi štirimi kolesi, se boril z elektroniko, ki je vseskozi zavirala zdrse in vnovič spuščala salve moči h kolesom.
Največ zabave v trojki
Pa vseeno, 650i kljub ogromno moči ni prinesel največjih užitkov na snegu. To je uspelo izjemno okretnemu 335i xDrive, malo manj pa majhnemu 120d. Najbolj suveren je bil na snegu BMW X3, medtem ko v orjaško sedmico sploh nismo sedli.