Letošnji izbor PAL oziroma tokratni kandidati se ne ponašajo s kakšnimi posebnimi tehničnimi novostmi oziroma je teh občutno manj kot prejšnja leta. Še najpomembnejši je prihod treh popolnoma električnih malčkov, ki pa jih bomo ocenjevali šele prihodnje leto v izboru PAL 2012.
Mitsubishi i-MiEV in peugeot ion sta pri nas pravzaprav že uradno na voljo oziroma se že vozita po slovenskih cestah, a ju novinarski žiriji ni uspelo preizkusiti in oceniti, s tem pa uvrstiti v letošnji izbor PAL. Sredi leta bo na slovenske ceste zapeljal še citroën C-zero, tehnično povsem enak, a s Citroënovo značko opremljen popolnoma električni mestni malček, ki se ponaša z realnim dosegom okoli 80 kilometrov, za mestno vožnjo povsem uporabnimi zmogljivostmi ter možnostjo polnjenja baterij iz zunanjega električnega vira (plug-in), skupaj z gospodinjskim električnim omrežjem, ali na posebnih polnilnih postajah, ki predvsem pod okriljem distributerjev električne energije pospešeno rastejo po prestolnici in tudi drugje po Sloveniji.
Omenjeni malček se bo prihodnje leto za naslov potegoval v kategoriji mali službeni avto leta, razred višje, med službenimi avti, bomo ocenjevali prav tako popolnoma električnega nissana leafa, med poslovnimi pa chevroleta volta in opla ampero, tehnična dvojčka, ki ju poganja elektromotor. Ta na razdalji od 40 do 80 kilometrov energijo črpa iz baterij (te se lahko polnijo tudi iz zunanjega vira), doseg avtomobilov (na okoli 500 kilometrov) in s tem uporabnost pa občutno povečuje učinkovit 1,4-litrski bencinski motor. V kategoriji managerski avto leta električnih avtomobilov prihodnje leto vsaj za zdaj še ne bo.
Nekateri kandidati še vedno varnostno neustrezni
Električnih avtomobilov kot glavne tehnične novosti tega leta in najpomembnejše tudi v širšem časovnem okviru v letošnjem izboru PAL torej še ne ocenjujemo, je pa varnost letošnjih kandidatov še temeljitejša kot lani. Žal se med malimi službenimi avtomobili še vedno najdejo taki, ki stabilnostnega sistema ESP, tega dokazano učinkovitega varnostnega pripomočka, ne premorejo niti za doplačilo, kaj šele kot del serijske opreme, pri nekaterih pa je ESP na voljo le pri (naj)dražjih izvedenkah. Taki avtomobili v izboru PAL, ki daje velik poudarek tudi varnosti, nimajo možnosti, kar pomeni, da jih ocenjujemo kot povsem neprimeren nakup.
Opozorila o številnih nevarnostih in preventivni ukrepi
Sicer pa je za avtomobile vseh razredov značilno povečevanje varnosti s sistemi, ki so bili še pred nedavnim rezervirani zgolj za vozila višjih cenovnih razredov. Tako se denimo volkswagen passat kot prvi poslovni avtomobil ponaša s sistemom za zaznavanje voznikove utrujenosti in opozarjanje nanjo. Treba je omeniti tudi novega Volvovega poslovneža S60 oziroma njegovo karavansko izvedenko V60, ki sta v vseh različicah opremljena s sistemom city safety, ki pri majhnih hitrostih (zlasti med vožnjo po mestu) pomaga preprečevati ali vsaj omiliti manjše trke, tudi ob pešca.
V managerskem razredu so s podobnimi sistemi za zaznavanje nevarnosti naleta, ki opozarjajo na tako nevarnost in v nekaterih primerih tudi samodejno ukrepajo (Mercedesov pre-safe oziroma Audijev pre-sense), opremljeni tako rekoč vsi glavni letošnji tekmeci za naslov.
Varnostni sistemi dražjih vozil tudi pri avtomobilih nižjih razredov
Omenjena varnost bo kmalu prišla tudi v nižje razrede - že prihodnje leto bo v PAL nastopil novi ford focus, katerega tretja generacija je (večinoma za doplačilo) opremljena s številnimi varnostnimi pripomočki, poleg teh pa še s sistemom, ki pri parkiranju s tipali pomaga najti dovolj veliko parkirno mesto in nato s samodejnim vrtenjem volana olajša parkiranje. Vse varnostne, pa tudi druge sisteme, ki bodisi pripomorejo k manjši porabi goriva bodisi k večjemu udobju med vožnjo, bomo v izboru PAL vsekakor ovrednotili z dodatnimi točkami.
A to ne pomeni, da bodo vedno zmagovali oziroma se najvišje uvrščali tehnično najnaprednejši oziroma najboljši avtomobili - v PAL namreč izbiramo najboljši nakup v posamezni kategoriji, kjer je velik poudarek tudi na ceni oziroma stroških celotnega lastništva avtomobila. V osnovi nekaj let stari, a prenovljeni in cenovno zanimivejši kandidati imajo zato prav tako povsem realne možnosti za uvrstitev med najboljše.