Letošnji izbor PAL ohranja obliko štirih kategorij, po pet finalistov v vsaki izmed njih ter dve oziroma tri žirije, ki oblikujejo končno oceno. Ekologija v skladu sodobnimi trendi ostaja pomemben dejavnik, zaostrili pa smo zahteve pri varnosti.
Lani smo v ocenjevalno tabelo novinarske žirije dodali postavko z uradno izmerjenimi emisijami ogljikovega dioksida posameznega vozila, s čemer ocenjujejo njegov vpliv na okolje med dejansko uporabo. Je pa res, da trenutni način merjenja porabe goriva oziroma emisij ogljikovega dioksida s prihodom električnih avtomobilov postaja vse manj verodostojen, saj pri avtomobilih, pri katerih baterije polnimo iz zunanjega električnega vira (plug-in) pri trenutno veljavnem načinu niso upoštevane emisije, ki nastanejo pri pridobivanju te električne energije.
V letošnjem izboru PAL električna plug-in vozila še ne sodelujejo in zato pri končni oceni upoštevamo tovarniški podatek o izpustu ogljikovega dioksida. Že prihodnje leto oziroma v PAL 2012 pa se obetajo tovrstni kandidati v kar treh kategorijah, zato bomo takrat tudi ustrezno spremenili sistem vrednotenja vpliva na okolje.
Prste stran od varnostno pomanjkljivih vozil
Smo pa letos še bolj poudarili pomen varnosti, saj morajo vsi kandidati poleg šestih zračnih blazin imeti tudi sistem stabilnosti (ESP); bodisi kot del serijske opreme bodisi za doplačilo. Če je ESP (ali kakšno izmed blazin) potrebno doplačati, ga pri upoštevani ceni vozila in izračunu mesečnega najema prištejemo. To velja predvsem za vozila Malega službenega razreda, v finale pa se imajo možnost uvrstiti le tiste njihove izvedenke, pri katerih je ESP, če leta ni serijski, mogoče doplačati.
Avtomobili, pri katerih ESP ni niti serijski niti na voljo za doplačilo se v finale izbora ne morejo uvrstiti. Takšen primer je varnostno neustrezen suzuki alto, službena dacia duster pa ESP kot doplačilo nudi le v kombinaciji z dizelskim motorjem in štirikolesnim pogonom, kar pomeni tudi precej visoko ceno; previsoko za uvrstitev v finale. Pri sodobnih poslovnih avtomobilih so številni varnostni sistemi (za opozarjanje na nenamerno vožnjo izven prometnega pasu, zaznavanje voznikove utrujenosti, opozarjanje na vozila v mrtvem kotu in podobno) večinoma na voljo za doplačilo, nekateri so tudi že del serijske opreme bolje opremljenih izvedenk.
Kandidati z omenjenimi sistemi prejmejo dodatne točke, manj pa jih podelimo tistim, ki tovrstnih sistemov ne premorejo niti za doplačilo. Enako velja v Managerski kategoriji, kjer so nekateri kandidati že serijsko opremljeni s sistemi za zaznavanje nevarnosti trka (pre-safe pri mercedesu ali pre-sense pri audiju) in zato prejmejo dodatne točke. Tu ocenjujemo tudi naprednejše pripomočke, kot je denimo sistem za nočno gledanje.
PAL izbira najboljši nakup; upošteva tudi ceno in stroške
Omenjeni kriteriji, skupaj s številnimi drugimi (novinarskega žirija vsakega kandidata oceni po sto merljivih kriterijih) oziroma njihov skupni seštevek pomeni razvrstitev kandidatov po merilih novinarske žirije. PAL ne izbira absolutno najboljših avtomobilov, temveč najboljši nakup. Med številnimi drugimi kriteriji je namreč velik poudarek tudi na ceni in stroških lastništva, vključno s porabo goriva, rednim vzdrževanjem, zamenjavo pnevmatik in podobno.
Vse našteto je združeno tudi v mesečnih stroških poslovnega najema, ki jih izračunava družba ALD Automotive kot dolgoletni partner izbora PAL. Cena in stroški imajo nimajo povsod enake teže; večji vpliv imajo v izrazito racionalnem Malem službenem in Službenem razredu, v Poslovnem nekaj manj, vsekakor pa najmanj v prestižni Managerski kategoriji, kjer je večji poudarek na tehniki, sodobnih tehnologijah, udobju in podobnem. Cena in stroški imajo tu sicer manjšo, a vseeno pomembno vlogo.
Dve oziroma tri žirije pomenijo objektivno končno oceno
Po pet najbolje ocenjenih kandidatov v vsaki kategoriji se uvrsti v finale izbora in točkuje po sistemu 12 (za prvo mesto)-8-6-4-2 (peto mesto), a točke so razkrite šele na zaključnem dogodku (letošnji finalisti so v tem katalogu predstavljeni po abecednem vrstnem redu), kjer dodamo točke na podlagi glasovanja bralcev kot potencialnih kupcev teh vozil. Bralci lahko glasujejo s pomočjo glasovnic v edicijah Časnika Finance in na spletni strani www.finance.si/pal , vsak pa lahko odda le en glas - pri podvojenih glasovnicah upoštevamo le prvo oddano, vse nadaljnje izločimo oziroma jih ne upoštevamo.
Kandidate od tistega z največ do tistega z najmanj glasovi zopet točkujemo po sistemu 12-8-6-4-2. V najvišji, Managerski kategoriji pa svoj glas doda še deset vodilnih slovenskih menedžerjev, ki kandidate v tej kategoriji razvrstijo od prvega do petega mesta, nato pa jim na podlagi skupne razvrstitve podelimo točke po sistemu 6-4-3-2-1.
Končna uvrstitev je tako seštevek točk dveh oziroma treh žirij in upošteva tako strogo racionalne ocene novinarske žirije, glasovi bralcev in menedžerjev pa dodajo še oceno potencialnih kupcev, ki do neke mere razkriva tudi ugled določene znamke ali modela na trgu. V primeru, da dva ali več avtomobilov v posamezni kategoriji zbere enako število točk upoštevamo pravilo, da se na višje mesto uvrsti tisti, ki je zbral več točk managerske žirije, nato glasov bralcev, nato novinarske žirije.