Izbor PAL po aktualnih pravilih poteka že šesto leto, zato smo pod drobnogled vzeli spremembe cen poslovnih kandidatov PAL 2006 in njihovih naslednikov v PAL 2011. V tem obdobju so cene avtomobilov upadle, mesečni stroški poslovnega najema pa so se zvišali zaradi nižjih vrednosti rabljenih vozil.
Potegnili smo vzporednice s tremi letošnjimi kandidati poslovnega razreda in njihovimi predhodniki iz finala izbora PAL 2006. To so mazda6, peugeot 508 in njegov predhodnik 407 ter volkswagen passat.
Volkswagen passat cenejši kljub bogatejši opremi
Kot najboljši nakup smo letos pri passatu izbrali izvedenko z dvolitrskim turbodizelskim motorjem s 103 kilovati oziroma 140 konjskimi močmi in opremo comfortline. Ta zajema tako rekoč vso potrebno varnostno in tudi drugo opremo, poleg tega pa še nekaj sloga in v poslovnem razredu pričakovanega udobja. Na področju varnosti sta serijska tudi sistem za zaznavanje voznikove utrujenosti in opozorilnik.
Takšen passat stane 24.791 evrov. Leta 2006 smo kot najboljši nakup izbrali izvedenko z enako zmogljivim turbodizlom in skromnejšo opremo trendline, ki razen klimatske naprave in osnovne varnost ni ponujala nič posebnega. Kljub temu je bil takšen passat takrat dražji, saj je stal 25.290 evrov.
Šibkejša in cenejša mazda6
Pri mazdi6 smo leta 2006 kot najboljši nakup ocenili izvedenko z dvolitrskim turbodizelskim motorjem s 105 kilovati oziroma 143 konjskimi močmi in solidnim opremskim paketom TE. Paket z enako oznako, a skladno z razvojnimi smernicami z več opreme priporočamo tudi letos. Ni pa več v ponudbi povsem primerljivega motorja.
Dvolitrski turbodizel je namreč zamenjal sodobnejši agregat prostornine 2,2 litra. Ta je na voljo v treh izvedenkah; mi smo izbrali najšibkejšo s 95 kilovati oziroma 129 konjskimi močmi. Zmogljivejši s 120 kilovati (163 konjskih moči) je namreč zaradi bogatejše opreme GTA (s skromnejšimi paketi niti ni na voljo) občutno dražji, cena najzmogljivejšega s 132 kilovati oziroma 180 konjskimi močmi je še precej višja.
Mazda6 CD129 TE, ki jo letos ocenjujemo kot najboljši nakup, tako stane 22.390 evrov, leta 2006 je, ob upoštevanju napredka v razvoju pri opremi, primerljivo opremljena, a zmogljivejša mazda6 stala 24.829 evrov.
Peugeot z največjim napredkom in znižanjem cene
Najboljšo kombinacijo motorja in opreme pri peugeotu 407 je leta 2006 pomenila izvedenka 2.0 HDI ST confort z dvolitrskim turbodizelskim motorjem s 100 kilovati oziroma 136 konjskimi močmi.
Primerljiv, a sodobnejši agregat, prav tako dvolitrski štirivaljni turbodizel z malenkost večjo močjo 103 kilovate (140 konjskih moči) kot najboljši nakup v zdajšnjem poslovnem peugeotu 508 v kombinaciji z opremo active priporočamo tudi letos.
Takšna izvedenka stane 23.650 evrov; leta 2006 je peugeot 407 stal 24.829 evrov.
V petih letih je najbolj napredoval peugeot
Novinec je tako skoraj 1.200 evrov cenejši, ob tem pa nikakor ne kaže spregledati dejstva, da gre za povsem nov avtomobil opazno večjih mer od predhodnika in s povsem novo, sodobno tehniko. Tudi opremsko je 508 precej bogatejši, ob tem je zrasel v dolžino, še pridobil prostornost v potniški kabini in izgubil nekaj teže. S tega vidika je peugeot vsekakor bolj napredoval kot mazda6 in volkswagen passat.
Napredek mazde6 je bil, kljub zamenjavi generacije in prav tako novi tehniki, nekaj manjši (že prejšnja mazda6 je bila tehnično zelo dober avtomobil), enako velja za zunanje mere in notranjo prostornost. Pri passatu prostornost in mere ostajajo skorajda nespremenjene, v zadnjih petih letih je pridobil le pri tehniki.
Poslovni najem zdaj in leta 2006
Stroške poslovnega najema prav vseh kandidatov izračunava družba ALD Automotive, izračun stroškov za posameznega kandidata pa je narejen za tri leta oziroma do 90 tisoč prevoženih kilometrov. V najem so vključeni vsi stroški z vozilom, torej financiranje, izguba vrednosti vozila, stroški registracije in zavarovanja, vzdrževanje (redno vzdrževanje, okvare, asistenca, nadomestno vozilo in pnevmatike) ter gorivo.
Leta 2006 je bil mesečni najem mazde6 CD143 TE 809 evrov, letos mazde6 CD129 TE 942 evrov; leta 2006 je bil mesečni najem peugeota 407 2.0 HDI ST confort 840 evrov, letos peugeota 508 2.0 HDI active 984 evrov; leta 2006 je bil mesečni poslovni najem volkswagna passata 2.0 TDI trendline 836 evrov, letos volkswagna passata 2.0 TDI comfortline 884 evrov.
Skoraj za tretjino dražje gorivo
Celotni stroški poslovnega najema so se v tem obdobju kljub nižjim cenam avtomobilov torej zvišali, delno tudi zaradi goriva. Liter dizelskega goriva (vse tri takratne in tudi letošnje kandidate v poslovnem razredu poganja dizelski motor) je 1. aprila 2006 stal 0,945 evra, 1. aprila 2011 pa 1,238 evra (gibanje cen goriva je podrobneje predstavljeno v tabeli, tudi za neosvinčeni 95-oktanski bencin), kar pomeni 31-odstotno podražitev.
Na dvig stroškov poslovnega najema je torej vplivala tudi višja cena goriva, a tovarniško navedena poraba, ki je upoštevana v izračunih, se je v tem obdobju zmanjšala. Zato podrobneje poglejmo, koliko je na dvig cene mesečnega poslovnega najema vplivalo zvišanje cen goriva.
Višje cene goriva imajo le majhen vpliv
Leta 2006 je bila povprečna poraba goriva mazde6 šest litrov na sto kilometrov, letošnja mazda6 porabi 5,2 litra. Stroški goriva za mazdo6 so torej leta 2006 znašali 141,75 evra na mesec (ob 2.500 prevoženih kilometrih na mesec), letos 160,94 evra oziroma 19,19 evra več.
Passat je z zmanjšano porabo skoraj izničil dvig cene goriva
Leta 2006 je bila povprečna poraba goriva pri peugeotu 407 5,9 litra na sto kilometrov, letošnji peugeot 508 porabi 4,8 litra. Stroški goriva za peugeota 407 so torej leta 2006 znašali 139,39 evra, letos za peugeota 508 148,56 evra oziroma 9,17 evra več.
Leta 2006 je bila povprečna poraba goriva volkswagna passata 5,9 litra na sto kilometrov, letošnji passat porabi 4,6 litra. Stroški goriva za volkswagna passata so torej leta 2006 znašali 139,39 evra, letos 142,37 evra oziroma le 2,98 evra več.
Občutno višji drugi stroški
Višje cene goriva torej pomembneje ne vplivajo na dvig stroškov poslovnega najema, saj so avtomobili v tem obdobju zaradi tehničnega napredka zmanjšali porabo. Pri passatu so tako stroški goriva v rasti celotnih stroškov mesečnega najema prispevali manj kot tri evre, 45 evrov so prispevali drugi dejavniki.
Ti so pri peugeotu 508 v primerjavi z dražjim peugeotom 407 iz leta 2006 ceno najema dvignili kar za 135 evrov, najem mazde6 brez vključenih stroškov goriva pa se je podražil za 114 evrov.
Dražji najem zaradi večjega upada vrednosti letošnjih kandidatov
Po naših ocenah so poslovni najem podražili predvsem manjši preostanki vrednosti avtomobilov, vzrok za te pa je recesija s povečanim pritiskom na cene rabljenih vozil. Ker preostanek vrednosti rabljenega avtomobila pomembno vpliva na strošek financiranja (financirana vrednost je razlika med ceno novega in rabljenega avtomobila po koncu poslovnega najema), se je ta premik navzdol pretvoril v dražji najem.
Kot smo izračunali, je dražje gorivo le malo vplivalo na dražji najem, saj so večjo rast kompenzirale manjše povprečne porabe avtomobilov. Družba ALD Automotive podražitve poslovnega najema kandidatov PAL 2011 v primerjavi z najemom leta 2006 ni komentirala, saj ne pozna vseh podrobnosti takratnih izračunov. Najeme pred petimi leti je v družbi izračunavala druga ekipa kot zdaj.